Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Berberis  (läst 13316 gånger)

Sommartorparn

Berberis
« skrivet: 12 maj-07 kl 20:14 »
Är det någon som vet något om berberis och har ätit dem? De ska ju vara goda och nyttiga, men detta sägs också bara gälla vild berberis, som påstås vara utrotad p g a sjukdom som gått över på andra växter. (Väldigt mycket "hear-say"). Odlad berberis är visst en annan femma. Hmm. Men för några månader sen fanns det ett recept i Ica-kuriren på persisk mat, bl a med berberis i. Så jag började undra var man får tag på berberis. Har även en kokbok med ett recept på konserverad berberis. Här i skogen (i södra Tyskland) växer det berberis på ett par ställen. Frågan är om det är vild eller odlad (som någon planterat ut med/utan avsikt)? Hur ser man skillnad? Och spelar det någon roll?

anette i bugared

• -
Re:Berberis
« Svar #1 skrivet: 12 maj-07 kl 20:58 »
Jag läser ur Nyttiga växter för bin o människor av Kirkevold och Gjessing;
Berberis Vulgaris är mellanvärd för svartrost och skall därför bekämpas och får inte odlas. Däremot finns flera närstående arter utan svartrostproblemen.

I Kerstin Ljungqvists bok, Nyttans växter beskriver hon hur Berberis, eller Surtorn, som det kallats här i Norden, använts som smakgivare istället för citroner, att man kan använda bären till saft eller gele samt att bären kan brukas till geleämne när man gör gele av andra bär.

Enligt henne är det dock fritt fram att odla växten, tack vare nya effektiva bekämpningsmedel mot svartrosten.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sommartorparn

« Svar #2 skrivet: 12 maj-07 kl 21:28 »
Så all berberis som finns går att använda? Typ de som växer i häcken också? Eller är det en annan sort?

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 12 maj-07 kl 23:14 »
Jag hittar ingenting som tyder på att användbarheten skiljer mellan de olika varianterna.
Det enda som hela tiden betonas är stt det bara är bären som kan användas. Allt annat på växten är giftigt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 13 maj-07 kl 11:00 »
När min hustru var i Iran köpte hon med sig torkad berberis hem. Jättegott i ris. Vackert också! Vet dock ingenting om sorterna.

Hälsningar
Ambjörn
harstorp4.se

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 13 maj-07 kl 11:13 »
Bären är ätlig från de flesta sorter. Jättegott i ris som sagt, syrliga. Går att köpa på en del butiker i Sverige nu också.. man kan steka dem lätt i lite saffran & socker till ris också.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Ekub

SV: Berberis
« Svar #6 skrivet: 04 jul-08 kl 18:38 »
Som jag förstått av Lisa Förare Winbladhs bok "ditt nya skafferi" kallas bären även för zereshk och att många associerar smakerna till lingon eller röda vinbär. Hon skriver att om man fräser dem med lite smör eller olja och socker så puffar torkade bär upp och får en fruktig kolaton när syran rundas av något. Kan för övrigt passa på att tipsa om hennes bok, den är väldigt underhållande!!  :D I boken finns det också "tips" om wolfberries eller kinesisk bocktörne som ska ha drag av hallonkola, russin, nypon och torkad tomat...hur spännande låter inte det?!  :D kom lite från ämnet, om jag nu höll mig till det över huvud taget ??? *s*

mistel

• -
« Svar #7 skrivet: 04 jul-08 kl 20:24 »
Som jag förstått av Lisa Förare Winbladhs bok "ditt nya skafferi" kallas bären även för zereshk och att många associerar smakerna till lingon eller röda vinbär. Hon skriver att om man fräser dem med lite smör eller olja och socker så puffar torkade bär upp och får en fruktig kolaton när syran rundas av något. Kan för övrigt passa på att tipsa om hennes bok, den är väldigt underhållande!!  :D I boken finns det också "tips" om wolfberries eller kinesisk bocktörne som ska ha drag av hallonkola, russin, nypon och torkad tomat...hur spännande låter inte det?!  :D kom lite från ämnet, om jag nu höll mig till det över huvud taget ??? *s*

wolfberries eller kinesisk bocktörne = Goijibär, säljs t.o.m på ICA här, jag har en liten påse som jag köpt på hötorgshallen (till mycket högre pris än det ICA tar + jag har sett att de är billigare i asiatiska butiker), tycker dock de är ganska äckliga smakar som russin som blivit dåliga el dyl. tycker jag, men jag har sått fröer ur bären och fått små plantor.

Torkade berberisbär har jag också köpt (Hötorgshallen) och de är ganska syrliga men goda även bara att äta som de är.

Ekub

« Svar #8 skrivet: 04 jul-08 kl 20:56 »
aha, va tråkigt :( ska nog testa iaf, och gillar jag dem inte så får jag väl plantera dem :)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 06 jul-08 kl 13:02 »
Vi köper ätlig berberis i våra invandrarbutiker i stan (Västerås)

Jag blandar den i muslin. Berberis är syrlig och vackert purpurfärgad trots torr.

Gott och en extra piff bredvid russinen!
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

sofia-magdalena

SV: Re:Berberis
« Svar #10 skrivet: 08 jul-08 kl 09:48 »
Jag läser ur Nyttiga växter för bin o människor av Kirkevold och Gjessing;
Berberis Vulgaris är mellanvärd för svartrost och skall därför bekämpas och får inte odlas. Däremot finns flera närstående arter utan svartrostproblemen.

I Kerstin Ljungqvists bok, Nyttans växter beskriver hon hur Berberis, eller Surtorn, som det kallats här i Norden, använts som smakgivare istället för citroner, att man kan använda bären till saft eller gele samt att bären kan brukas till geleämne när man gör gele av andra bär.

Enligt henne är det dock fritt fram att odla växten, tack vare nya effektiva bekämpningsmedel mot svartrosten.

Men det måste ju betyda att i de trakter där berrberries finns så måste man bespruta korn som odlas i närheten?
Läste i en bok att berrberries blev förbjudna enligtlag 1932 men det har man kanske ändrat på nu.

sofia-magdalena

« Svar #11 skrivet: 08 jul-08 kl 09:51 »
wolfberries eller kinesisk bocktörne = Goijibär, säljs t.o.m på ICA här, jag har en liten påse som jag köpt på hötorgshallen (till mycket högre pris än det ICA tar + jag har sett att de är billigare i asiatiska butiker), tycker dock de är ganska äckliga smakar som russin som blivit dåliga el dyl. tycker jag, men jag har sått fröer ur bären och fått små plantor.

Torkade berberisbär har jag också köpt (Hötorgshallen) och de är ganska syrliga men goda även bara att äta som de är.

I USA säljer de Gojiberries som Super food. Skall tydligen vara syuper nyttigt.
Tycker att de är riktigt goda men har inte hittat några till försäljning där jag bor.
Ska kolla lite extra noga nu när jag vet att de i vart fall finns att köpa  i sverige.
Vore himlans kul att ha en gojiberrie buske:) Undrar hur härdiga de är utomhus.

Ekub

« Svar #12 skrivet: 08 jul-08 kl 14:42 »
hehe trodde gojibär menades med att dem var gojjiga hahaha *s*  ;D ska också hålla ögonen öppnga - vidöppna!! *s*

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Re:Berberis
« Svar #13 skrivet: 09 jul-08 kl 11:52 »
Men det måste ju betyda att i de trakter där berrberries finns så måste man bespruta korn som odlas i närheten?
Läste i en bok att berrberries blev förbjudna enligtlag 1932 men det har man kanske ändrat på nu.

Från Den virtuella floran:
Berberis är mellanvärd för rostsvampen svartrost (Puccinia graminis) som angriper stråsäd. År 1976 kom en lag som stadgade utrotning av berberis (Berberislag, SFS 1976:451), denna lag upphävdes dock 1994 eftersom de moderna sädessorterna inte är lika mottagliga för svartrost som de äldre och man därför inte längre anser att berberis är något större problem för jordbruket.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Halvdan

« Svar #14 skrivet: 24 nov-09 kl 00:17 »
Hej, gammal tråd men jag är ju ny här så  jag skriver iaf!

Det jag kom fram till när jag kollade på berberis (ett tag sen så jag kommer inte allt), var att odlad berberis (typ häckar och sånt) är svagt giftig och inte ska användas, men att den vilda sorten går jättebra att använda.

Jag har gjort både vin och saft på berberis, saften jag gjorde blev riktigt god, väldigt uppfriskande och med en ganska "vuxen" smak.
Vinet däremot blev ganska surt, men det berodde nog mest att det jäste väldigt bra och faktiskt jäste ner ända till -2 oeschle. Smakade några flaskor när det var nytt, och det var surt som sagt, men med, som en kompis sa "väldigt intressant" smak. Så tanken är väl att flaskorna får ligga ett par år, och sen sötas lite, sen så får man väl se...

Men det som också kan sägas om vinet är att det får en alldeles fantastisk klarröd färg. Googlade lite om berberis nu , och upptäckte att saften förr ibland användes som färgsättning och jag förstår verkligen varför.

En annan fördel är ju att berberis faktiskt går att plocka nu, när nästan inget annat finns!

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 2 användare
tcub, dreadspice1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser