Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av fårras?  (läst 3318 gånger)

LarsH

Val av fårras?
« skrivet: 11 maj-07 kl 13:50 »
Tjena,
Vi ska flytta till en liten gård på Färingsö utanför Stockholm och jag har äntligen möjlighet att skaffa får. Nu grubblar jag bara över vilken ras som är mest lämplig. Tänkte ha en stam på 4 tackor. Jag vill ha någon av de utrotningshotade lantraserna.

Man vill ju gärna att det ska vara lätta lamningar och bra modersegenskaper, därutöver vill vi ha bra kött och skinn, så tänker vi ha fåren på ett område med ett halvt hektar risigt lövskogsparti som jag hoppas gänget kan hålla efter. Kan någon råda mig vilken ras som är lämplig?

Sjysst,
hälsning Lars

Henning

Re:Val av fårras?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-07 kl 16:30 »
hej, du kan inte maxa alla dina önskningar i en och samma ras. Förbered dig under sommarenoch köp fåren framåt hösten. Under tiden kan du ordna med stängsel, skaffa vinterfoder och bekanta dig med olika raser. Surfa runt på rasföreningarnas hemsidor och ta kontakt med den lokala fåravelsföreningen. Du kan nog hitta någon fårägare på nära håll som du kan hjälpa under sommaren och samtidigt lära dig en del grunder.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 11 maj-07 kl 17:16 »
Precis som Henning säger är det ju jätte bra att förbereda sig nu i sommar... de flesta har ju får till salu i slutet av sommaren då lammen är så stora att de kan vänjas av...

är det allmogefår du är intresserad av så kolla hemsodan o kontakta genbanksansvarig så får du tel till besättningar i din närhet...

Lyck till..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

AK

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 maj-07 kl 18:34 »
Finull är EN utrotningshotad ras. Läs mer om rasen på www.finullsforeningen.com
Där hittar du också livdjurslista, lista på personer/gårdar som har livdjur till salu. Leta reda på någon nära dig och be att få komma och titta.
PS är du ute efter bidraget för utrotningshotad ras så tror jag att minsta antalet djur satta i avel är7st.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #4 skrivet: 11 maj-07 kl 19:51 »
hej, du kan inte maxa alla dina önskningar i en och samma ras. Förbered dig under sommarenoch köp fåren framåt hösten. Under tiden kan du ordna med stängsel, skaffa vinterfoder och bekanta dig med olika raser. Surfa runt på rasföreningarnas hemsidor och ta kontakt med den lokala fåravelsföreningen. Du kan nog hitta någon fårägare på nära håll som du kan hjälpa under sommaren och samtidigt lära dig en del grunder.

Kan bara instämma. Fixa allt i förväg, redan i sommar. Vi insåg först i slutet september att om vi ville ha betat denna sommaren, så måste vi köpa får omgående (oktober), för sedan går de till slakt. Det blev minst sagt stressigt att fixa allt. Och vi har fortfarande bara hunnit stängsla en bråkdel av sommarbetet.

Klart före är bättre... För sedan börjar fåren ta tid från stängsling och annat.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 11 maj-07 kl 21:27 »
Finull är EN utrotningshotad ras. Läs mer om rasen på www.finullsforeningen.com

Fast Finull är ju ingen bra nybörjar ras,
då dom får många lamm som kan krångla till det och kräver genomtänkt utfodring.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 11 maj-07 kl 22:41 »
Någon av allmogeraserna tipsar jag att du ska kika närmare på!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 12 maj-07 kl 09:17 »
PS är du ute efter bidraget för utrotningshotad ras så tror jag att minsta antalet djur satta i avel är7st.
reglerna är nya från i år... du kan söka stöd för två får...
eftersom du i det nya stödet får 800 kr i grundbelopp för durslag o sen 150 kr per djur...
Och minsta utbetalning är 1000kr.. :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 12 maj-07 kl 09:20 »
tex Roslagsfår kan vara en bra nybörjar ras då de oftast får ett lamm...
Är "lagån stora att hantera och bra slybetare som de flesta får är...

Men även dem behöver ju skötsel och en lagom utfodring...
Finns ju många besättngar runt stockholm...
 :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 12 maj-07 kl 10:56 »
reglerna är nya från i år... du kan söka stöd för två får...
eftersom du i det nya stödet får 800 kr i grundbelopp för durslag o sen 150 kr per djur...Och minsta utbetalning är 1000kr.. :)

Glöm inte då att priset för att få den lilla summan är:

- att den som sökt blir tvunger att följa de likaså nya TVÄRVILLKOREN !!
mycket tvingande och inte alltid roliga nya regler...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

AK

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 maj-07 kl 13:25 »
Fast Finull är ju ingen bra nybörjar ras,
då dom får många lamm som kan krångla till det och kräver genomtänkt utfodring.

Mvh Rosa

Vilken tur att jag inte visste det!
AK

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser