Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snigelfarm  (läst 2355 gånger)

Blackpony

• Södermanland
Snigelfarm
« skrivet: 28 feb-18 kl 01:24 »
Är det någon på forumet som har försökt sig på att föda upp sniglar som livsmedel? Det lär vara hyfsat vanligt i södra Europa,
Det finns inte så mycket litteratur på ämnet heller. Jag vet att det finns en aktiv farm i Danmark i alla fall.

Själv har jag plockat vanliga vinbergssnäckor och förvarat dem fram till slakt och tillagning. Inga konstigheter i sig även om det är en del jobb.
Även om jag bara har förvarat dem 7-10 dagar så har de börjat lägga ägg så min tanke är att det inte borde vara omöjligt att hålla de gynnarna över ett par säsonger och bedriva avel. Av det jag har kunnat utläsa av professionella odlare så kommer man långt med 10 kvadratmeter väl inhägnad farm.

De småskaliga försök jag har gett mig på att avlöpt väl med gratinerade sniglar som förrätt och proteinkälla.

Livat

• -
SV: Snigelfarm
« Svar #1 skrivet: 28 feb-18 kl 06:53 »
Är det någon på forumet som har försökt sig på att föda upp sniglar som livsmedel? Det lär vara hyfsat vanligt i södra Europa,
Det finns inte så mycket litteratur på ämnet heller. Jag vet att det finns en aktiv farm i Danmark i alla fall.

Själv har jag plockat vanliga vinbergssnäckor och förvarat dem fram till slakt och tillagning. Inga konstigheter i sig även om det är en del jobb.
Även om jag bara har förvarat dem 7-10 dagar så har de börjat lägga ägg så min tanke är att det inte borde vara omöjligt att hålla de gynnarna över ett par säsonger och bedriva avel. Av det jag har kunnat utläsa av professionella odlare så kommer man långt med 10 kvadratmeter väl inhägnad farm.

De småskaliga försök jag har gett mig på att avlöpt väl med gratinerade sniglar som förrätt och proteinkälla.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=188595.0 här är en tråd som skrevs för lite sen. Inte fullt ut svar på din fråga men åtminstone en del tankar åt samma håll- och en bra länk! Kanske kan vara nåt att läsa.

Postat med Alternativ.nu´s app

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser