Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grävling som husdjur?  (läst 2887 gånger)

lenore

Grävling som husdjur?
« skrivet: 10 maj-07 kl 19:08 »
Jag har hört att det är lagligt att ha grävlingar som husdjur eftersom man använder dem när man tränar grythundar. Är det sant?

Finns det isåfall människor som har dem? Finns det nån mer info om skötsel mm?
Är intresserad bara, vill inte skaffa en :)

Sia

• Dalarna
Re:Grävling som husdjur?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-07 kl 22:19 »
Vad jag förstod så måste man ha ett enormt stort hägn till dom för att jordbruksverket ska vara nöjda, och ett tillstånd från ovan nämnda verk.
Är också nyfiken! (men inte för eget bruk..)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Alba

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 12 maj-07 kl 12:56 »
Jag antar att det är möjligt, men att djurparksregler då gäller. Kolla med Länsstyrelsen och Naturvårdsverket. De vet. Jag antar också att det även finns regler hur nämnda grävling kan införskaffas? Man kan ju inte bara "hämta" en  ;)!

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 12 maj-07 kl 14:24 »
Är inte helt säker men vad jag tror mig minnas är att ungefär samma regler gäller för Sverige som i min stat.
Att vilddjur får hållas efter särskillt godkännande och inte hämtas in som husdjur av "gemene man".
Jag har tillstånd häröver att hålla vilt rov under förutsättning att de inom "rimlig tid" utsätts i naturen igen på lämplig plats.
Jag kan alltså fånga t.ex en räv eller tvättbjörn som stör någons gård eller djur och hålla den hemma som husdjur men måste se till att den återförs till naturen alternativt avlivas inom "rimlig tid". Vad som anses som "rimlig tid" av myndigheterna varierar dock från fall till fall.
Oftast vill Department of Enviormental Conservation att jag har djuret hemma tills jag kunnat konstatera att det inte lider av rabies eller Canine Distemper och därefter omförflyttar det till något state land....i mitt fall oftast Darien Lakes State Park.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

1643 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser