Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Uppland BC/Collie längtar tillbaks till landet  (läst 917 gånger)

Ingrid Marie

• -
Uppland BC/Collie längtar tillbaks till landet
« skrivet: 21 jan-18 kl 10:25 »
Vi har en fantastiskt fin bordercollie/långhårig collie-hane som verkligen inte trivs med vår flytt från hus ute på landet till lägenhet i Stockholms innerstad.

Vi söker därför ett kärleksfullt hem till Chabo (kanske på foder/prov till en början?) där han får gräs istället för asfalt under tassarna och slipper bli så stressad av alla stadens intryck.

Chabo är kelig, lyhörd och lättlärd. Till och med människor som inte gillar hundar brukar gilla Chabo! Trots att han är snart 8 år är han pigg och gillar att leka. Han är passivitetstränad, van vid småbarn, är lätt att hantera (kloklippning, dusch, bilåkning etc) och kommer bra på inkallning. Man kan nog träna tex rallylydnad med honom (han är inklickad) men vi har hållit oss till vardagslydnad. Som alla andra har han förstås olater. Han har en tendens att dra i koppel om man inte påminner och han är svag för vilt så när han är lös (vilket vi brukar ha i mer lantlig miljö) behöver man ha lite koll för att kunna avleda. Han kan bli spänd vid hundmöten i koppel så vi jobbar alltid med honom med det när vi är ute och går.

Vi är en familj med två vuxna och ett barn och Chabo hänger med på det mesta vi gör oavsett om det är att hälsa på hos någon, fika på en uteservering eller vara i skogen. När vi bodde i hus gillade han att bara vara med ute på tomten (utan staket) och nosa runt, gnaga på pinnar och ligga och spana. Han är absolut inte "svår" och kräver inte mer än den typen av livsstil. Vi skulle gärna vilja att ha inte behöver vara ensam på dagarna. Han är hemma nu med rastning en timme på lunchen och det funkar ok men det känns inte bra att han är ensam så mycket. Tidigare har han varit med på kontoret vilket funkade jättebra.

Har du möjlighet att ta dig an världens goaste hund så hör av dig så kan vi berätta mer om Chabo. Det är avgörande för oss att han kommer till rätt hem och vi tar gärna bilen och hälsar på med honom så länge det går att åka från Stockholm över dagen.

cirkusvagnen

• Södermanland
SV: BC/Collie längtar tillbaks till landet
« Svar #1 skrivet: 15 nov-18 kl 21:49 »
Hittade Chabo ett nytt hem?
Annars får du gärna maila mig (Vi bor på landet med höns o barn, en liten gammal hund o nära skogen o jag har en liten längtan efter en till hund!)
moakoskelainen@gmail.com

Ingrid Marie

• -
SV: BC/Collie längtar tillbaks till landet
« Svar #2 skrivet: 16 nov-18 kl 18:53 »
Hittade Chabo ett nytt hem?
Annars får du gärna maila mig (Vi bor på landet med höns o barn, en liten gammal hund o nära skogen o jag har en liten längtan efter en till hund!)
moakoskelainen@gmail.com

Jag har mejlat dig :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

272 gäster, 10 användare (2 dolda)
ärt, Mernur, Marcus B, Rafiki, per.martinsson, kentaur47, Tältbyggare, seeker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser