Vad äter ni idag? Vegetarisk version.

Startat av christelle, 06 Jan-18 kl 12:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

borsdorfer

Har läst igenom alla inläggen i detta ämne. Inte en enda svarade det som Are Waerland skulle ha svarat: kokt potatis, rårivna morötter, rå lök och rårivna rödbetor.
Har Are Waerland verkligen inte haft något inflytande på svenska vegetarianer. Inte heller tycks det vara många som äter som Ann Wigmore.

LimJans

Igår blev det champinjoncrepes. Nu ska jag baka pitabröd.

christelle

Idag en värmande timjankryddad soppa på maskrosor, mjölkört, nässlor, kirskål, lök och potatis. Bröd till den.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Sjaunja

Borsdorfer! Jag kör rätt mycket sådan mat. Råkost, raw food, ja kärt barn har många namn. Ska just nu göra favoritlunch av rivna morötter,  rivna äpplen, skivad apelsin, solrosfrön och russin😋 Kokta potatisar finns alltid till hands i kylen.

Tångräkan

Citat från: borsdorfer skrivet 06 Jun-20 kl 11:46
Har läst igenom alla inläggen i detta ämne. Inte en enda svarade det som Are Waerland skulle ha svarat: kokt potatis, rårivna morötter, rå lök och rårivna rödbetor.
Har Are Waerland verkligen inte haft något inflytande på svenska vegetarianer. Inte heller tycks det vara många som äter som Ann Wigmore.

Jag som blev vegetarian på 70-talet känner förstås till dem men det är över 40 år sedan och jag kan inte direkt påstå att jag saknar 70- och 80- talets vego-ideal. Det var inte direkt upphetsande eller inspirerande. Dagens unga vegosar har knappast hört talas om dem. Därmed inte sagt att de inte skulle ha haft inflytande. Jag mår också väldigt bra av raw food men föredrar den utan pekpinnar.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

LimJans

LimJans

Chili sin carne från frysen, och rostmacka till. Fick bli lite enkelt idag.

fastfrusen

Uppvärmda rester från gårdagen, gnocci i sås med curry, vitlök, kikärtor, gurka och mozarella. Minifrusen fick välja vilka kryddor vi skulle ha i. Idag när vi värmde på valde hen curry-blad. Det blev pricken över i!

nu börjar det bli dax att klura ut nåt kvällsmål.

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

borsdorfer

Gryta gjord på svarta bönor, lök, vitlök, tomat, salt, curry och tofu. Med en sås gjord på sojagurt och ajvar.

Tångräkan

Jättegod rödbetssoppa av gammalt beprövat recept (ur Lillemors gröna mat från 1987). Massor av pepparrotsgrädde till!
När Dotra hörde att jag skulle göra den bad hon om receptet. Det har hängt med sedan hon var liten.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Be

Rester av helgens ostsås med nachos. Perfekt för återuppvärmning och både supergod och billig (gjord på potatis och morötter). Dessutom extremt hälsosamt, om en får tro det som sägs om resistent stärkelse. Har dessutom äntligen fått arslet i ring och gjort kimchi på grönkål, fungerade perfekt som förrätt!
Ingen människa är illegal

kentaur47

Potatis o purjolökssoppa. Enkelt men väldigt vardagsgott.
Finns på gård med förhoppningen att bli allt mindre beroende, och allt mer självförsörjande. Har en go gubbe och
4  biologiska barn( varav två utflugna), samt flera andra ungar som står mitt hjärta nära. Djur och odling för eget bruk.

LimJans

Citat från: kentaur47 skrivet 23 Nov-20 kl 17:44
Potatis o purjolökssoppa. Enkelt men väldigt vardagsgott.

Det är riktigt gott, speciellt om man får en varm ostmacka till.  :D

kentaur47

En sväng till Mc Donalds för att panikäta något. Vegetarisk Mc Tasty.. Nja, inget vidare. Lär dröja innan nästa besök...
Finns på gård med förhoppningen att bli allt mindre beroende, och allt mer självförsörjande. Har en go gubbe och
4  biologiska barn( varav två utflugna), samt flera andra ungar som står mitt hjärta nära. Djur och odling för eget bruk.

LimJans

LimJans

Citat från: Tångräkan skrivet 03 Nov-20 kl 17:02
Jättegod rödbetssoppa av gammalt beprövat recept (ur Lillemors gröna mat från 1987). Massor av pepparrotsgrädde till!
När Dotra hörde att jag skulle göra den bad hon om receptet. Det har hängt med sedan hon var liten.

Den soppan skulle jag gärna vilja lära känna, kan du presentera oss?  ;D

LimJans

grimbart

stekt svartkål, zuccini, broccoli och riven morot.. samt curryrostade kikärtor
Fjäderfän och kaniner

eriklundin

Rotsakssoppa med morötter, palsternacka, en massa potatis och annat gott!

//Erik

LimJans

Rödbetsbiffar, då det var bra pris på färska rödbetor i affären  :D

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

133 Gäster, 0 användare