Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brunstig efter kultingar  (läst 3529 gånger)

Kaah

• Madicken 4v
Brunstig efter kultingar
« skrivet: 10 maj-07 kl 08:42 »
Hej.

Läste nånstans här på forumet att grisar brunstar var tredje vecka. Gäller det alla raser? Piggham, Linderöd, Vildsvin?
När är vanligast att en gris brunstar efter det att hon fått kultingar? Kultingarna går kvar hos sin mamma.

/k
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

RiverCottage

• Halland
Re:Brunstig efter kultingar
« Svar #1 skrivet: 10 maj-07 kl 09:35 »
Suggan kan gå i svag brunst direkt efter hon grisat. Så vill man vara helt säker på att inte få betäckt suggan direkt efter grisning bör man separera Galten från Suggan. ( men även om Galten skulle försöka hoppa på suggan, så brukar inte befruktningen "ta" så tätt efter grisning)

Jag skulle rekommendera att ha kvar dem i samma hägn om de kommer överrens i övrigt.

Naturen har sin gång, och Suggan brukar inte vara så jättevillig att dejta medans hon har de små omkring sig.

Sen ska man tillägga att det "tar" rätt mycket krafter från en sugga att föda upp Kultingar, så av den anledningen kanske man inte vill låta henne vara betäkt för ofta..

« Senast ändrad: 10 maj-07 kl 10:43 av RiverCottage »
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

RiverCottage

• Halland
« Svar #2 skrivet: 10 maj-07 kl 09:36 »
Som svar på om det gäller alla raser, så skulle jag säga Ja, fast vildsvin brukar pricka in sin grisning så att den inträffar tidig vår, Jan-Mars. ( Beror lite på hur "Vilda" dina vildsvin är)

Nån annan som har annan åsikt?
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 10 maj-07 kl 12:43 »
Läste nånstans här på forumet att grisar brunstar var tredje vecka. Gäller det alla raser? Piggham, Linderöd, Vildsvin?
Varför skulle det vara annorlunda mellan tamgrisraserna?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #4 skrivet: 10 maj-07 kl 15:50 »
Varför skulle det vara annorlunda mellan tamgrisraserna?

Det var en fråga, inget påstående.

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #5 skrivet: 10 maj-07 kl 15:52 »

Naturen har sin gång, och Suggan brukar inte vara så jättevillig att dejta medans hon har de små omkring sig.

;) Känner igen det där  ;)

Gutteg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 maj-07 kl 18:16 »
Hej!
Angående din fråga om när suggor blir brunstiga igen efter grisning så är det normala att de visar brunst och blir betäckta ca 4 dagar efter avvänjning, alltså om man tar kultingarna från suggan. Sker avvänjningen en torsdag så brukar man titta efter brunst och betäcka på måndag-onsdag.
/G

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 2 användare
johber, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser