Sendete inne en "kylling" fra januar til obduktion til SVA.
Snakket med de der i dag og fikk beskjed om at kyllingen hadde tumører flere steder inni kroppen sin og at det var symtomer som tydet på Mareks.
Betyr det at det var Mareks da?
Jeg har 10 kyllinger igjen og ingen er forlamade eller "rare" kropps bevegelser eller ben som går andre veier.
Jeg har av de 2 eller 3 som har rennende neser og litt nysing. Derfor så trodde han jeg kunne ha ILT, men den som var død hadde ikke ILT.
Er ikke det litt "uproffesjonelt" å anta en sykdom bare pga. mine ikatagelser? Jeg har jo ganske mange flere høns og ingen andre viser noe sykdommstegn i det hele tatt!!!
Ja, jeg vet de ikke trenger det, men over 30 høner??? Blir alle liksom da "bærere" av ILT uten at det bryter ut på de? Syntes det virker litt rart.... Burde da vel ha vært noen flere som hadde blitt syke eller???
Dette står om Mareks:
" MDV är ett mycket smittsamt virus. I praktiken smittas nästan alla höns med viruset under sina första levnadsveckor. MDV förökas i fjäderfolliklarna hos smittade fåglar och virus finns därför i damm och fjädrar i hönshuset. Den viktigaste smittvägen är att fågeln andas i sig virus.
Det vil da si at alle mine høns burde vært smittet av Mareks.... eller?
Jeg vet at om det er en smittsom sykdom kommer det fra nettopp disse kyllingene, da de andre jeg har er klekket ut av egg på midt bad

Jeg vet fortsatt ikke hva jeg skal gjøre med mine høns og "kyllinger"...
Jeg spurte hva han kunne råde meg til, men fikk ikke så mye til svar,...
Han mente jeg kunne sende inn en til til obduksjon, jeg spurte da om jeg skulle vente på at en til skulle dø først. Han svarte nei det trenger du ikke.....
Bør jeg da gå ut å hugge hodet av en, for så å sende inn da eller? Nei, det syntes han ikke var noe vits i å gjøre...
Javel.... så hva gjør jeg da?

Noen som har noen gode råd å komme med???
Jeg sitter her nå med 16 små kyllinger i stua, som jeg gjerne skulle ha flyttet ut i hønsehuset, men tørr ikke enda.
Jeg skulle gjerne hatt noe mere svar jeg da!!!