Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halt å vekt lamm, hur akut?  (läst 3126 gånger)

louise

• Gäst
Halt å vekt lamm, hur akut?
« skrivet: 09 maj-07 kl 21:13 »
Kom hem ikväll och såg att ena lammet (några dagar gammalt) haltar och helst inte vill gå. När det är någorlunda bra haltar hon mest på höger bakben, men emellanåt orkar hon inte resa sig och stå på frambenen, hon går på knäna. Hon ligger mest.

Kände igenom lammets ben men hon verkar inte reagera på någon smärta. Mer lite darrig i såfall, men det kan ju vara som hon blir rädd för mig.

Har observerat dem en timme nu och tackans två lamm gjorde ett försök att dia men tackan gick därifrån rätt fort.

Har mjölkat tackan och det verkar ok, fast jag har inte mycket att jämföra med.

Tackan är inte så intresserad, det är mest tvillingbrorsan som är framme hos den svage och nosar. Tackan bara äter. (Alla tackorna har drabbats av tokhunger idag, fattar inget. De står oavbrutet med huvudena i höet.)

Vaad ska jag göra? Kan jag vänta till imorgon att ringa veterinär eller är det att kasta sig på telefonen nu?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Halt å vekt lamm, hur akut?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-07 kl 22:44 »
Har du givit lammet Tokosel ?
Temp på lammet ?
Är lammet hungrigt äter det om du ger flaska ?

/Rosa
« Senast ändrad: 09 maj-07 kl 22:49 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 maj-07 kl 22:47 »
nix, det hade ju varit skönt om det är det. känns "enkelt och ofarligt" med lite brist.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 09 maj-07 kl 22:52 »
Nej.... Selenbrist är jättefarligt !

Hjärtat kan stanna och djuren dör, dom kan också få lungödem och dö.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 09 maj-07 kl 22:57 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 maj-07 kl 23:12 »
Ajfan, vågar jag kanske inte vänta till imorrn..?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 09 maj-07 kl 23:25 »
Har du kollat om lammet är hungrigt ?
(har hon legat mycket borde hon vara hungrig)
Och kollat tempen så hon inte har feber ?
(feber tyder ju i såna fall på en infektion)

Selenbrist är inte att leka med, har du inget Tokosel hemma ?
Du kan ju inte ta hem veterinären kl. 12 på natten...

Hur gick det Lollo?
Hade lammet feber eller inte....?

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 10 maj-07 kl 15:08 av Rosa »

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 maj-07 kl 19:20 »
Jaha, det har blivit en del nappflaska sista dygnet. Vetr sa lunginflammation å han fick selen, 2 typer av antibiotika, b-vitamin. Hemskickad med en spruta antibiotika och en smärtstillande/febernedsättande. Han ska piggna till till lördag trodde vetr. Bara jag matar ordentligt. Men det går inte jättebra.. Han får i sig 60-80 cl per gång, drägglar ut en hel del. Men han diade själv nu ikväll!

« Senast ändrad: 10 maj-07 kl 19:20 av Lollo »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 11 maj-07 kl 09:53 »
Håller tummarna Lollo! Det lät bra att han diade själv i alla fall. Jag hade tre som blev sjuka så men, bara en klarade sig. De andra var väldigt små så de var kanske var för klena från början. När det gäller den som klarade sig så var det som att vända på en hand när han väl fått medicinen. Han är idag en stor och kraftig liten kille.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 maj-07 kl 11:53 »
Han är lite piggare, men att vända som på en hand är det ju inte..

Ingen feber idag, å han går runt lite, men haltar fortfarande. Jag är lite orolig att vetr slarvade. Det kanske ändå är selenbrist, eller nån stukning eller nåt. Också.

Jag måste resa bort i några dagar och vet inte om jag vågar det. Vetr sa han skulle vara pigg till imorrn bitti när jag ska åka, men fan vet..

Å fåren vill jag helst ha ut på bete, vågar jag släpa ut honom?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 11 maj-07 kl 11:57 »
Jag skulle inte våga släppa ut honom, om han inte är aldeles helt ok  :-\

Mvh Rosa

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 11 maj-07 kl 12:01 »
Jag hade inte heller släppt ut honom. Om du är orolig för selenbrist så var det någon här på forumet som tipsade om att man kan peta in en liten nypa Tokosel i mungipan på lammen. Det kan ju inte vara fel att prova. Tokoselen var inte billig men, hade å andra sidan lång hållbarhet så den kan användas även inför nästa lamning.
« Senast ändrad: 11 maj-07 kl 12:03 av javill »

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 maj-07 kl 22:25 »
Vad var det dina får hade javill? Lunginflammation? Vilken medicin var det som gjorde underverk?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 11 maj-07 kl 22:45 »
Veterinären visste inte men, gissade på något på luftvägarna men, de fick antibiotika som skulle ta både om det var något på luftvägarna och/eller koiccider (stavning?).

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 maj-07 kl 20:16 »
Nu verkar han piggare och jag har lyckats få i honom lite lammnäring iallafall. Och Tokosel.. som jag tror gjorde det hela..

Nu vet jag inte hur jag ska fortsätta. Det är klart han inte diar om jag knör honom proppfull med lammnäring hela tiden. Funderar på att låta honom vara för idag och se hur det går. Han är framme och nosar på spenarna men diar inte. Förslag?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #14 skrivet: 12 maj-07 kl 20:19 »
Pröva om du kan hjälpa honom att dia, det bästa är ju om han får "riktig mat". Sedan kan du kanske ge honom lite näring också ifall det verkar behövas.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 maj-07 kl 13:30 »
Mamman är helneurotisk så jag kanske ska göra ett försök att binda henne nånstans. Försökte utan å det var lönlöst.

Han springer faktiskt emellanåt nu, men kommer ofta på efterkälken när flocken vandrar runt.

Imorse drack han en halv deciliter hungrigt, sen lägger han av som vanligt.

Jag tycker verkligen det mer handlar om att han är halt med skadat ben eller selenbrist, än att han har en infektion. Rosslar i andningen gör han då inte.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #16 skrivet: 13 maj-07 kl 14:16 »
Hej Lollo

Om lammet fick en seleninjektion när du var till veterinären med det, så räcker effekten av injektionen i ungefär 7 veckor framåt.

Du ska då inte ge mera selen innan den tiden gått, för Selen är egentligen verkligt giftigt och djuren kan bli selenförgiftade.

Mvh Rosa

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 maj-07 kl 15:45 »
Då får han inte mer! Synd att vetr inte sa det.. Men jag lsäta nånstans att för att det ska vara giftigt ska de få 30 ggr normaldosen, å det är jag ju inte i närheten av.

Han har faktiskt diat själv nu! Gick direkt från min flaskmatning till mamsen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 5 användare (3 dolda)
Anna58, Fia06

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser