Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 91546 gånger)

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #180 skrivet: 03 nov-17 kl 10:30 »
I vilken svensk kommun är en BB2:re behörig att lägga en ny ljusgrupp?

Du skrev att jag skulle ställa frågorna på nytt, eftersom du uppenbarligen har lässvårigheter tidigare i tråden. Nu upprepar du dig genom att inte besvara frågor på nytt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

x-lab

• Gäst
« Svar #181 skrivet: 03 nov-17 kl 10:31 »
Skivk???

Noterar att du saknar svar på flera av de frågor som jag ställt. Det går fint att svara att dessa frågor har du inget svar på, eller dessa har du glömt bort att ta med i dina kalkyler...

Svarat på alla dina frågor..  du märker ord och det är ingen fråga,,, annars har jag svarat på diba frågor..2000-tals tekn =Thermoskydd...Behörighet lärling = BB2 Ljusgrupper? vad mer?

Thomas_

• Skåne
« Svar #182 skrivet: 03 nov-17 kl 10:32 »
I vilken Svensk kommun är en lärling behörig???
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

Thomas_

• Skåne
« Svar #183 skrivet: 03 nov-17 kl 10:32 »

x-lab

• Gäst
« Svar #184 skrivet: 03 nov-17 kl 10:33 »
Du skrev att jag skulle ställa frågorna på nytt, eftersom du uppenbarligen har lässvårigheter tidigare i tråden. Nu upprepar du dig genom att inte besvara frågor på nytt.

En lärling hqar likvärdig behörighet som Elektrikern som tar handom lärlingen (dvs AB-behorighet) i och med att färdig elektriker har alltid en AB-behörighet i och med företaget där han/hon är anst

Thomas_

• Skåne
« Svar #185 skrivet: 03 nov-17 kl 10:36 »
Beror på , normalt arbetssätt/material verktyg kanske +100% eller mer (finns ingen som helst jämförelse i och med att allt är nytt

Eftersom jag har en hel del både erfarenhet och insyn i branschen, så skulle jag istället uppskatta att de nyanlända och "bottenskrapet" bland långtidsarbetslösa behöver 5 arbetstimmar för att producera en normal arbetstimme, så är jag relativt övertygad om att du får en månadskostnad på 30 000:- per gubbe, om du säger att de kostar dig 6 000:-. Detta är inte i överkant alls.

x-lab

• Gäst
« Svar #186 skrivet: 03 nov-17 kl 10:37 »

Vanlig krycia W/PET-SBS/ICOPAL 15 m2 ICOPAL

Thomas_

• Skåne
« Svar #187 skrivet: 03 nov-17 kl 10:38 »
En lärling hqar likvärdig behörighet som Elektrikern som tar handom lärlingen (dvs AB-behorighet) i och med att färdig elektriker har alltid en AB-behörighet i och med företaget där han/hon är anst

Nu är du ju fullständigt ute och cyklar igen! Jag föreslår att du ringer elsäkerhetsverket och tar reda på hur verklighetens värld fungerar innan du skriver mer i frågan.

x-lab

• Gäst
« Svar #188 skrivet: 03 nov-17 kl 10:38 »
Eftersom jag har en hel del både erfarenhet och insyn i branschen, så skulle jag istället uppskatta att de nyanlända och "bottenskrapet" bland långtidsarbetslösa behöver 5 arbetstimmar för att producera en normal arbetstimme, så är jag relativt övertygad om att du får en månadskostnad på 30 000:- per gubbe, om du säger att de kostar dig 6 000:-. Detta är inte i överkant alls.

Kostar  mig 6900 / mån, ingen som sagt att det är deras lön eller??

Thomas_

• Skåne
« Svar #189 skrivet: 03 nov-17 kl 10:39 »
Vanlig krycia W/PET-SBS/ICOPAL 15 m2 ICOPAL

Den är väl inte godkänd för så låg lutning???

Thomas_

• Skåne
« Svar #190 skrivet: 03 nov-17 kl 10:42 »
Kostar  mig 6900 / mån, ingen som sagt att det är deras lön eller??

Du tycks inte förstå: Om en vanlig ID06 hantverkare gör ett jobb på 1 timme, och din personal gör samma sak på 4-5 timmar för att uppnå samma kvalité och effektivitet som denne, då kostar det väl dig 6 900:- GÅNGER 4, minst? Eller du menade inte då du skrev att de behöver minst 100% längre tid på sig?

x-lab

• Gäst
« Svar #191 skrivet: 03 nov-17 kl 10:48 »
Den är väl inte godkänd för så låg lutning???

som sagt var du frågade och jag svarade, resten vet du redan i och med att du tittat på kalkylen

x-lab

• Gäst
« Svar #192 skrivet: 03 nov-17 kl 10:48 »
Nu är du ju fullständigt ute och cyklar igen! Jag föreslår att du ringer elsäkerhetsverket och tar reda på hur verklighetens värld fungerar innan du skriver mer i frågan.

ok så en lärling får inte koppla då, varför är han då lärling?

x-lab

• Gäst
« Svar #193 skrivet: 03 nov-17 kl 10:51 »
Du tycks inte förstå: Om en vanlig ID06 hantverkare gör ett jobb på 1 timme, och din personal gör samma sak på 4-5 timmar för att uppnå samma kvalité och effektivitet som denne, då kostar det väl dig 6 900:- GÅNGER 4, minst? Eller du menade inte då du skrev att de behöver minst 100% längre tid på sig?

Och han gör det på mitt test hus på en timme så är han helt kass:) Jag skulle nog kunna göra det på ca 30-45 min (då är inte jag utb snickare. så ditt ID06 har inget med utb att göra utan bara om man är på arb platsen eller inte

Thomas_

• Skåne
« Svar #194 skrivet: 03 nov-17 kl 11:02 »
ok så en lärling får inte koppla då, varför är han då lärling?

Naturligtvis får han koppla, men tråden handlar ju inte om det. Istället är det ju så att du vill att obehöriga ska ansvara för installationen. Det är många frågor i din "dröm" som är väldigt svåra för oss ute i verkligheten att försöka oss på att förstå. Därför känner vi ett behov av att ställa följdfrågor, för att vår uppfattning om projektet ska bli korrekt.

Thomas_

• Skåne
« Svar #195 skrivet: 03 nov-17 kl 11:03 »
som sagt var du frågade och jag svarade, resten vet du redan i och med att du tittat på kalkylen

Nej, det jag kan utläsa av den mycket knapphändiga informationen är att du valt en papp för ett tak där den inte är godkänd. Jag försöker förstå varför.

Thomas_

• Skåne
« Svar #196 skrivet: 03 nov-17 kl 11:05 »
Och han gör det på mitt test hus på en timme så är han helt kass:) Jag skulle nog kunna göra det på ca 30-45 min (då är inte jag utb snickare. så ditt ID06 har inget med utb att göra utan bara om man är på arb platsen eller inte

Du är inte utbildad, men producerar en arbetstimme på 30-45 minuter??? För osökt tankarna till herr Trumps självförtroende...  ;D

x-lab

• Gäst
« Svar #197 skrivet: 03 nov-17 kl 11:07 »
Naturligtvis får han koppla, men tråden handlar ju inte om det. Istället är det ju så att du vill att obehöriga ska ansvara för installationen. Det är många frågor i din "dröm" som är väldigt svåra för oss ute i verkligheten att försöka oss på att förstå. Därför känner vi ett behov av att ställa följdfrågor, för att vår uppfattning om projektet ska bli korrekt.

men om tråd  handlar om det så varför tar du upp det då?

x-lab

• Gäst
« Svar #198 skrivet: 03 nov-17 kl 11:10 »
Du är inte utbildad, men producerar en arbetstimme på 30-45 minuter??? För osökt tankarna till herr Trumps självförtroende...  ;D

Tro vad du ill, mitt test hus går mkt fort att sätta ihop utan förkunskaper. Symd bara att du känner dig hotat och du tror att ditt arbete kommer att försvinna pga av mig. men jag kan trygga dig i att så blir det inte

Thomas_

• Skåne
« Svar #199 skrivet: 03 nov-17 kl 11:10 »
Du tycks tro att man kan bygga med obehöriga installatörer, och tycks inte förstå att det är emot lagen. Din uppfattning om vad en behörig installation kostar är milavis ifrån verklighetens byggen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 1 användare
Tylva Sandvold

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser