Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 91546 gånger)

x-lab

• Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #160 skrivet: 02 nov-17 kl 16:16 »
Hur går det med golvet för 63 kr?
Vad är det för golv och kan man köpa via dig?

28*150 plank (så testat under sekelskiftet att det knapast behöver testas mer) det går 6,6plamk /kvm. sem är det bara att fråga en såg vad du får bet / plank, jag bet ca 1800 Kr /kbm

malarmaster

• Gäst
« Svar #161 skrivet: 03 nov-17 kl 07:39 »
Om du jobbar med dessa frågor politisk... då förstår jag att du inte fattar... pratade med en kommun ordf för ca 10 år sedan och talade om för honom hur det skulle bli om ca 8-10 år fråmåt i tiden. han trode inte att det skulle bli så illa för dom gjorde så mkt för ungdomar då. jag hade en annan uppfattning och sa att om dom inte tog mina ord på allvar skulle det vara så illa att man inte kan vända trenden. Idag skjuts det nästan  varje dag och nu kan man inte göra något i min stad.. politiker fattar inte så mkt som dom tror. Det ni får höra och se är inget mott att uppleva..... där gör ni era misstag.... ni vet inget ellerkan inget om värden hur den ser ut för dom som är utsatta för den. Inte enns jag kan föreställa mig hur det är idag (fast jag har ett bronkit förflutet). Så du kan lägga ner din fantasi
nu är det ju inte så att politiker allmänt sett är en yrkesgrupp,det är ett fåtal som har det som yrke. de flesta är som mig,politik är ett fritidsintresse och drivs av att man vill förändra saker man tycker är fel. Jag liksom de flesta av mina politiker"kollegor" har ett yrke och är verksamma inom det. det innebär att politiker är precis som vanligt folk och besitter nödiga kunskaper inom sitt yrke plus nödiga kunskaper inom det politiska fält man är intresserad av. En del inom vårdfrågor,juridik,eller annat.
mitt yrke har i hela livet varit inom byggsektorn och då specialliserad på byggnadsvård och tekniska frågor.
Att döma ut någons åsikter baserad på att man är politiskt intresserad är mycket märkligt. tyder på brist på argument och att man inte står på solid grund.
likaså att döma ut sakkunskap (professorer) för att de nu inte sammanfaller med de resultat man vill se tyder också på verklighetsförankring.

x-lab, att bygga hus enligt metoder från sekelskiftet 1800-1900 tyder verkligen på bristande verklighetsförankring. just den perioden,efter timmerhusen byggdes troligen de sämsta husen ur komfortsynpunkt,man litade på en billig uppvärmning (oftast kolpannor) och kakelugnar och bortsåg från den minimala isolering som fanns i husen. detta fortsatte egentligen ända fram till tidigt 70-tal då energikrisen fick byggsektorn att ta till nya metoder.
husen från denna tid ,tidigt 1900-tal kan dock ur arkitektonisk vinkel uppfattas som vackra och med kvaliteer som numera är borta.Dock,att bygga kopior av dessa är inte att rekommendera såvida man inte bygger ett modernt hus med fasader från denna epok.
Och det är här jag går vilse i ditt resonemang. Varför vill man bygga på ett otidsenligt sätt med metoder som inte uppfyller de krav som idag ställs.
Du är ju blockerad redan från början. titta istället på de hus som idag byggs ekologiskt. Man kombinerar modern teknik med ekologiska material och uppfyller de krav som ställs på modern boendekomfort och ekonomi.
Efter hand som tråden löper kommer nu också nya uppgifter. Uppvärmning hade du tydligen glömt i dina beräkningar vilket är anmärkningsvärt då det är en dryg kostnad.
Färgresonemanget har avhandlats i tidigare tråd och har knappast förbättrats,produkten är ju verkningslös ur energisynpunkt viket visats flera gånger.
koncentrera dig istället på hur du skall uppnå de krav som idag ställs på ventilation,värmeåtervinning och energiåtgång. våtrummen är ju också olösta då det idag bara finns två metoder som är godkända,plastmattor eller kakel/klinker med de krav som ställs på underarbete/underlag. Skall man bygga i trä bör man inte ha kakel/klinker då trähus som bekant rör sig och över tid blir det skador.I flerfamiljshus är det ju dessutom än värre då hyresgäster tyvärr inte är särskilt aktsamma.
Med en förhoppning att du har en trevligare ton och diskuterar teknik istället för att ifrågasätta den sakkunskap som faktiskt finns här kan ju denna tråd ha ett berättigande. Det var ju trots allt du som ville ha input på din ide och det som du ev. inte tänkt på.

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #162 skrivet: 03 nov-17 kl 09:02 »
Med en förhoppning att du har en trevligare ton och diskuterar teknik istället för att ifrågasätta den sakkunskap som faktiskt finns här kan ju denna tråd ha ett berättigande. Det var ju trots allt du som ville ha input på din ide och det som du ev. inte tänkt på.

Instämmer! Jag tolkade trådstarten som en önskan om kritik och synpunkter på "idén". Då vi skrev frågor och påpekanden som väcktes av oss ute i verklighetens land, så valde TS istället att uppvisa språkkunskaper och bemötande på en nivå som av en minderårig... Nu återstår för oss att invänta byggbesiktiningen av ett  färdigt hus. Det ska bli intressant att ta del av utlåtandet här tycker jag.  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #163 skrivet: 03 nov-17 kl 09:35 »

Byggen oavsett skall utföras av utbildad personal inom respektive yrkesgrupp,följa regelverk och godkänd standard. då blir det väl genomförda byggen med svensk kvalite som ger ägaren låga kostnader i framtiden.
avseende materialpriser så tror jag inte att du har så bra koll där heller. S.k listpriser gäller ut mot kund,en byggfirma har kraftiga rabatter på material och i en offert på ett nybygge avspeglar det sig. Jag själv ger t.ex  ungefär 300 kronor för 10 liter  takfärg (nordsjö,alcro) i affären kostar samma burk 900. Senast igår inhandlade jag 30m2 golvgips  och fick 30% rabatt på listpriset vilket ger ett pris mycket lägre än t.ex byggmax pris ut till kund.

Det med att kvalite görs av yrkesfolk är ju redan komenterat men listpriserna? I vems ficka hamnar mellanskilnaden oftast?
Det är klart man kan försvara det som vi ser som gängse standard. Att det är bra. Att det så måste vara för att ordningen ska bibehållas.
Att nya regler om byggande växer fram är ju bara en naturlig del av människan. Annars hade vi suttit kvar i grottan. Det är bara det att det är otroliga pengar som ligger i boendet. När så är det många som vill ta del av kakan. Kvaliten kommer inte i första hand. Det nya kommer före. Det är så vår tillväxt räddas.
 Man biter inte den hand som föder en
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

x-lab

• Gäst
« Svar #164 skrivet: 03 nov-17 kl 09:38 »
nu är det ju inte så att politiker allmänt sett är en yrkesgrupp,det är ett fåtal som har det som yrke. de flesta är som mig,politik är ett fritidsintresse och drivs av att man vill förändra saker man tycker är fel. Jag liksom de flesta av mina politiker"kollegor" har ett yrke och är verksamma inom det. det innebär att politiker är precis som vanligt folk och besitter nödiga kunskaper inom sitt yrke plus nödiga kunskaper inom det politiska fält man är intresserad av. En del inom vårdfrågor,juridik,eller annat.
mitt yrke har i hela livet varit inom byggsektorn och då specialliserad på byggnadsvård och tekniska frågor.
Att döma ut någons åsikter baserad på att man är politiskt intresserad är mycket märkligt. tyder på brist på argument och att man inte står på solid grund.
likaså att döma ut sakkunskap (professorer) för att de nu inte sammanfaller med de resultat man vill se tyder också på verklighetsförankring.

x-lab, att bygga hus enligt metoder från sekelskiftet 1800-1900 tyder verkligen på bristande verklighetsförankring. just den perioden,efter timmerhusen byggdes troligen de sämsta husen ur komfortsynpunkt,man litade på en billig uppvärmning (oftast kolpannor) och kakelugnar och bortsåg från den minimala isolering som fanns i husen. detta fortsatte egentligen ända fram till tidigt 70-tal då energikrisen fick byggsektorn att ta till nya metoder.
husen från denna tid ,tidigt 1900-tal kan dock ur arkitektonisk vinkel uppfattas som vackra och med kvaliteer som numera är borta.Dock,att bygga kopior av dessa är inte att rekommendera såvida man inte bygger ett modernt hus med fasader från denna epok.
Och det är här jag går vilse i ditt resonemang. Varför vill man bygga på ett otidsenligt sätt med metoder som inte uppfyller de krav som idag ställs.
Du är ju blockerad redan från början. titta istället på de hus som idag byggs ekologiskt. Man kombinerar modern teknik med ekologiska material och uppfyller de krav som ställs på modern boendekomfort och ekonomi.
Efter hand som tråden löper kommer nu också nya uppgifter. Uppvärmning hade du tydligen glömt i dina beräkningar vilket är anmärkningsvärt då det är en dryg kostnad.
Färgresonemanget har avhandlats i tidigare tråd och har knappast förbättrats,produkten är ju verkningslös ur energisynpunkt viket visats flera gånger.
koncentrera dig istället på hur du skall uppnå de krav som idag ställs på ventilation,värmeåtervinning och energiåtgång. våtrummen är ju också olösta då det idag bara finns två metoder som är godkända,plastmattor eller kakel/klinker med de krav som ställs på underarbete/underlag. Skall man bygga i trä bör man inte ha kakel/klinker då trähus som bekant rör sig och över tid blir det skador.I flerfamiljshus är det ju dessutom än värre då hyresgäster tyvärr inte är särskilt aktsamma.

Som jag har deklarerat i början av tråden så har jag mer eller mindr bara dragit upp ramen för allt, vist finns det frågetecken även för mig, men jag kan ta en typ exempel på varför jag inte litar på sakkunniga inom bygg,. När jag byggde mitt hus så var den allmänna tanken att man ska ha ett mellanrum mellan OSB-skivor på ca 3-5mm, annars kommer dom att svälla och bli bukiga , vilket inte är snyggt. jag satte dom dikt imot, inga ojämna ytor pga att fukten fått dom att sväll # fel 1 Sen sa Byggingejörsbyrån i Västerås att om jag har uppvärmt (likt ett vanligt bostads hus) så kommer jag att få svartmögel inom 3 mån. Fel #2 och detta bara fortsätter överallt. Byggde eget avlopp som är godkänt av kommunen och som fungerar utan problem för 500 Kr inkl inst #fel 3. sen tycker du att jag ska lita på dom som inte kan?? Våtrums gipsen som kom runt 2010-2011 som "kunniga" hade tagit fram prövades på det rotjobbet jag var på (446 lgh på 12 Mån, Db stammar) den skivan anv vi för 3 badrum, sen kastade vi uten bokstavligt talat rena skiten , även där fel av kunigt folk.  jag kan räkna upp hur mkt som hälst och fortfarande bara hunnit skrapa på yttan, ok ett ex till. PEAB har byggt en BRF här med omnejd och 2 av dessa BRF har/hadde problem med fukten, nr1  ett av husen (höghus 11-12 v¨vån fick in fukt under parkettgolvet och ner i sandbädden, och den injenjören som var där och tittade på hur dom skulle lösa det . Hand ide var så enkel och idiotisk att man blir ju rädd. Hans lösning var en stor fet silikon sträng  mellan balkonggolvet och väggen in mot V-rummet väggen, perfekt grogrund för mögel och andra otrevligheter. BRF 2 som finns i en annan stad men även där har PEAB byggt, där fick BRF fuktproblem i fasaden och även då skickades en ingenjör ut för at titta på problemet och han kommer med enteori som han nu slår in i BRF-ordf att det är kapilärkrafter som suger upp fukten 2,5m-3 M upp på fasaden  (brandkåren måste ju helt klart jubbla, dom kan ju nu med hjälp av kapillärkrafterna släcka ett höghius utan pumpar. Och dessa kunskaper anser du att jag ska lyssna på ? då har du större problem än jag
En sak som jag refflekterade på nu...Vem har sagt att bygga?? Har du inte läst råd överskriften?? Det står TEST nu fattar jag varför du är fritidspolitiker..
« Senast ändrad: 03 nov-17 kl 09:52 av x-lab »

x-lab

• Gäst
« Svar #165 skrivet: 03 nov-17 kl 09:41 »
Instämmer! Jag tolkade trådstarten som en önskan om kritik och synpunkter på "idén". Då vi skrev frågor och påpekanden som väcktes av oss ute i verklighetens land, så valde TS istället att uppvisa språkkunskaper och bemötande på en nivå som av en minderårig... Nu återstår för oss att invänta byggbesiktiningen av ett  färdigt hus. Det ska bli intressant att ta del av utlåtandet här tycker jag.  ;)

Jag har svarat på era frågor, Du ställde inga frågor , mer att du ropade ut att detta är inte gångbart osv och det är ingen fråga. Men ta en fråga nu så

Thomas_

• Skåne
« Svar #166 skrivet: 03 nov-17 kl 10:12 »
Papptak och bara 14 graders lutning? Vilken prisklass på pappen tror du behövs i verkligheten?

Som sagt, det som låter allra mest orimligt, och som helt saknas i kalkylen, är månadslönen 6 000 kr inklusive arbetsgivaravgifter och semestertillägg. Dessutom avtalsenlig?!

Vilken papp räknar du med?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

Thomas_

• Skåne
« Svar #167 skrivet: 03 nov-17 kl 10:14 »
Lite?

Visst, arbetsgivaravgift tillkommer självklart. Vad blir din nya summa på sista raden nu för bygget per m2?

Instegsjobb?! Hur många timmar behöver en sådan individ för att producera samma resultat som en hantverkare typ ID06 uträttar på en arbetstimme? 4? Fler? Framförallt, hur många människor med instegsjobb klarar en enda förman med att ha hand om, för att det ska vara ett effektivt arbetsledarskap? Vad kalkylerar du förmännens månadslöner till inklusive arbetsgivaravgifter och semestertillägg? Hur många språk flytande krävs vid anställningen av förmannen? Eller ska tolkar användas? Kostnad?

Hur många arbetstimmar behöver din personal för att producera motsvarande 60 minuter för en ID06-arbetande hantverkare?

Thomas_

• Skåne
« Svar #168 skrivet: 03 nov-17 kl 10:16 »
Konsultuppdrag då, inte mycket bättre. Människor i vårt land som arbetar med sina händer tex, är värda en skälig lön anser jag. Det finns liksom ett minimum för levnadsstandard som kan vara humant att låta personalen få uppleva.

Vilka tankar har du om arbetsmiljöfrågorna, eller om andra nödvändiga myndighetskontakter? Bygglov, konstruktionsritningar osv? Jag förmodar att du lägger till i kalkylen efterhand som du upptäcker viktiga pusselbitar som saknas?

?

x-lab

• Gäst
« Svar #169 skrivet: 03 nov-17 kl 10:16 »
Hur många arbetstimmar behöver din personal för att producera motsvarande 60 minuter för en ID06-arbetande hantverkare?

Beror på , normalt arbetssätt/material verktyg kanske +100% eller mer (finns ingen som helst jämförelse i och med att allt är nytt

Thomas_

• Skåne
« Svar #170 skrivet: 03 nov-17 kl 10:17 »
Exakt var har du 2000-talets teknik??

Thomas_

• Skåne
« Svar #171 skrivet: 03 nov-17 kl 10:18 »
Finns det någon kommun i hela Sverige som skulle tillåta att obehörig personal installerar elen i bygget? En student som läser till elektriker är inte behörig som installatör.

x-lab

• Gäst
« Svar #172 skrivet: 03 nov-17 kl 10:18 »

x-lab

• Gäst
« Svar #173 skrivet: 03 nov-17 kl 10:20 »

Ja enl mina förfrågningar finns det ganska stort intresse (sen är inte killarna obehöriga (funkar på likvärdigt sätt som lärlings ans)

Thomas_

• Skåne
« Svar #174 skrivet: 03 nov-17 kl 10:20 »

x-lab

• Gäst
« Svar #175 skrivet: 03 nov-17 kl 10:24 »
???

Den åsikten/lila vetskapen du har tänker jag inte ens bli sur på. Om du har vägarna för bi Kareineholm så hör av dig (om du även har en skivk som slagit sig så ta med dig den. Glöm inte att ta med dig lite mätutr så kan du göra dina mätningar på huset (Värme, uppvärmnings tid/effekt, reflektion osv osv men jag vet att du inte kommer att ta mitt föslag på allvar för om du gör det kommer du att se att det funka

Thomas_

• Skåne
« Svar #176 skrivet: 03 nov-17 kl 10:25 »
Ja enl mina förfrågningar finns det ganska stort intresse (sen är inte killarna obehöriga (funkar på likvärdigt sätt som lärlings ans)

I vilken Svensk kommun är en lärling behörig???

Thomas_

• Skåne
« Svar #177 skrivet: 03 nov-17 kl 10:27 »
Den åsikten/lila vetskapen du har tänker jag inte ens bli sur på. Om du har vägarna för bi Kareineholm så hör av dig (om du även har en skivk som slagit sig så ta med dig den. Glöm inte att ta med dig lite mätutr så kan du göra dina mätningar på huset (Värme, uppvärmnings tid/effekt, reflektion osv osv men jag vet att du inte kommer att ta mitt föslag på allvar för om du gör det kommer du att se att det funka

Skivk???

Noterar att du saknar svar på flera av de frågor som jag ställt. Det går fint att svara att dessa frågor har du inget svar på, eller dessa har du glömt bort att ta med i dina kalkyler...

x-lab

• Gäst
« Svar #178 skrivet: 03 nov-17 kl 10:27 »
I vilken Svensk kommun är en lärling behörig???

I vilken svensk kommun är en BB2:re behörig att lägga en ny ljusgrupp?

Thomas_

• Skåne
« Svar #179 skrivet: 03 nov-17 kl 10:29 »
Beror på , normalt arbetssätt/material verktyg kanske +100% eller mer (finns ingen som helst jämförelse i och med att allt är nytt

Mycket intressant svar! Detta innebär att ditt bygge kostar MINST 12 000:- i månadslön per anställd, inte 6 000:-. Inklusive arbetsgivaravgifter och semestertillägg.

Ju längre denna galna tråd skrider, ju mer närmar vi oss verkligheten, även om det går framåt med oerhört små steg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 1 användare
Tylva Sandvold

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser