Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarfrågor om getter  (läst 5057 gånger)

Triana

Nybörjarfrågor om getter
« skrivet: 08 maj-07 kl 20:12 »
Hej. Litet ny och ovan i forumet men lockades hit av allt prat om getter.
Jag har planer på att skaffa två eller tre angoragetter till sommaren och vill mest se att jag får allt rätt.

Jag har haft mest fjäderfä innan och det huset har stått tomt i säkert sex eller sju år, kanske mer. Med omplaneringar och liknande som blir huset tvunget att flyttas och jag har tagit ställning till om jag ska ge mig på att bygga en ny hönsgård eller slå mig in på något annat. Det jag mest är ute efter är något att pyssla med och ta hand om, efter studier på annan ort kommer jag hem igen. Jag vet att de flesta skulle säga åt mig att skaffa en hund men det har jag inget intresse av.

Jag är osäker på om huset duger något vidare, jag har inte de exakta måtten men det kommer jag att ta i helgen. Vet någon hur det är, kan parasiter från hönsen överleva så länge? Jag kommer städa ur ordentligt men misstänker att husets herre kommer hävda att parasiterna klarar sig för evigt. Vi har skogsmark och de kommer få en ganska stor hage med lammnät så det oroar mig inte, om de verkar hemtama så kommer de nog få gå lösa ibland när man är hemma också. Huset är isolerat och har värme och ljus på vintern och kommer vara öppet så de kan gå ut och in som de behagar. Jag kan förstås bygga ut med vindskydd och liknande.

Vad jag har uppfattat så kan getter bli väldigt tama, om det finns en mer tam ras än angoran så berätta för mig. Jag har hittils inte stött på ett djur jag inte kommit överrens med (fast galopphästarna var litet av en prövning, hetsiga djur jag jobbade med en sommar). Med rätt uppmärksamhet och varsamhet, och förstås ett ungt eller välskött djur borde det väl inte vara ett problem?

Jag har läst på om skötseln av klövarna och tror det löser sig om geten bara vill stå dugligt stilla, något som borde gå att få igenom med godis.

Jag tänkte mig två eller tre flickor eftersom de inte luktar och jag inte vill ha några oplanerade killingar.

Vilken typ av golv har folk? Strö eller halm eller?

Kan man ha foderhäcken inne i huset? Liksom byggd längs ena väggen? Jag vill inte att de ska behöva gå ut och äta.

Hur mycket är skäligt att betala ungefär för angoragetter, ungdjur eller vuxna damer?

Bör jag veta något särskilt om märkningen? Jag antar att de är färdigmärkta när jag får dem och jag bara behöver se till att det inte blir smutsigt eller infektioner eller något annat läskigt.

Vart kan man köpa trimmer för att klippa dem?

Det blev mycket frågor och frågar jag mer just nu kommer de säkert bara bli larviga saker som om de har något emot att bli klippta oftare än två gånger per år om de ser väldigt ulliga ut på sommaren. Liksom klippa litet i taget.

Balbina

• -
Re:Nybörjarfrågor om getter
« Svar #1 skrivet: 08 maj-07 kl 20:41 »
Hejsan!
Kul att du funderar på getter. Det är underbara djur. Personliga och lätta att få tama. Eller ja... de gör gärna sig själva tama bara de får en chans.
Mina getter huserar sommartid i ett gammalt hönshus och de har ännu inte tagit någon skada av det. Så det blir nog inga problem.
Ta hand om klövarna är lätt. Jag använder en vanlig sekatör. Har du kollat på bilder ordentligt så kommer du lätt se vad du ska trimma på klöven när du väl tittar på den.
Höhäcken går bra att ha inne. Har du den ute bör du ha någon typ av tak över som även skyddar getterna när det regnar. Annars kommer de att stå inne och sukta efter höt som ligger där ute i regnet.  ;D Här har regnat i två dagar nu och mina pluttisar har bara varit utanför dörren en gång när det var en stunds uppehåll. Så jag har allt fått springa dit med höt istället för att lägga det där jag brukar  ;D typiskt getter: usch det regnar  :P

getterna ska vara märkta när du får hem dem. Håll lite koll på öronen om de är nyligen märkta. Viktigt är också att du inte glömmer att ansöka om SE nummer på jordbruksverket.

Vad angororna kostar och klippning osv. vet jag inte för jag har själv dvärggetter. men det finns en hemsida för angoragetter. Kolla på länksidan här på getforumet. Den finns med bland länkarna där...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 09 maj-07 kl 06:56 »
Efter vad jag har hört är angoragetter något försyntare än lantras och dvärg, som Balbina respektive jag har (haft).  Och det låter ju som om det skulle passa Dig utmärkt!  Jag tror de är ganska dyra, särskilt om de är renrasiga.  De lär ska ha angoratyp på håret i upp till sex generationer efter inblanding av annan (lant)ras, så se upp så Du inte blir lurad!  En korsning som ser ut som en angora kan ju inte vara värd lika mycket.  Efter vad jag har hört kan man ha lantrasgetter (billigare!) och en angorabock.  Så kan man klippa korsningarna liksom den renrasige pappan.

Klippkurs kan Du säkert gå tillsammans med fårägare.  Jag tyckte inte alls att de var svårt att läsa mig till hur jag skulle göra med fåren, och de kom minsann fram och "beställde klippning" när vårsolen började skina.  Att handklippa ett litet antal ger en fin kontakt med djuren, och det ville Du ju ha?  Med fårägare har Du också gemensamt att foderhäcken ska utformas så att inte höet kan hamna på deras ryggar.  Särskilt timotejfrö är ett elände i ullen.

Lycka till!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #3 skrivet: 09 maj-07 kl 08:20 »
hej
Du har väl sett att det finns angoragetter till salu här på forumet?

Mvh/Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Triana

« Svar #4 skrivet: 09 maj-07 kl 09:50 »
Gôskottan farm aka. Balbina :
Tack det var uppmuntrande att någon annan har dem i hönshus då behöver hjag inte oroa mig över saken. Jag ska ta och tala med säljaren också så han kan visa mig hur klövarna ser ut och hur jag ska ta hand om dem.
Antagligen blir det lättast att ha foderhäcken inne, då blir den ju aldrigblöt och de behöver inte bry sig om regnet.

SE-märknin vill jag gärna bli litet mer införstådd i och hur jag ordnar med det osv.

Angoragetgruppen hade inte mycket fakta på sin hemsida tyvärr…

Trollmor:
Så mycket bryr jag mig inte om de är helt renrasiga. Och någon bock eller killingar har jag inte planerat än så länge. Vill jag ha en killing eller två så ser jag till att få dem betäckta. Jag är inte så mycket ute efter ullen som att de inte ska bli för stora, varma och toviga.

Jo klippkurs lär ju gå att ta i åtanke.

Anette:
Jag har talat med en bonde inte långt ifrån mig som har angoragetter. En grupp ungdjur till salu passar nog mig bäst eftersom jag gärna vill ha unga djur som är väl vana med varann. Han ville ha 1500:- styck för dem, litet dyrt men inget jag inte räknat med. Det som gladde mig mest var att han sade att jag var välkommen på studiebesök varesig jag ville ha dem eller ej, så han verkade trevlig att ha att göra med.

Balbina

• -
« Svar #5 skrivet: 09 maj-07 kl 21:20 »
Gôskottan farm aka. Balbina :
Tack det var uppmuntrande att någon annan har dem i hönshus då behöver hjag inte oroa mig över saken. Jag ska ta och tala med säljaren också så han kan visa mig hur klövarna ser ut och hur jag ska ta hand om dem.
Antagligen blir det lättast att ha foderhäcken inne, då blir den ju aldrigblöt och de behöver inte bry sig om regnet.

SE-märknin vill jag gärna bli litet mer införstådd i och hur jag ordnar med det osv.

Angoragetgruppen hade inte mycket fakta på sin hemsida tyvärr…

Trollmor:
Så mycket bryr jag mig inte om de är helt renrasiga. Och någon bock eller killingar har jag inte planerat än så länge. Vill jag ha en killing eller två så ser jag till att få dem betäckta. Jag är inte så mycket ute efter ullen som att de inte ska bli för stora, varma och toviga.

Jo klippkurs lär ju gå att ta i åtanke.

Anette:
Jag har talat med en bonde inte långt ifrån mig som har angoragetter. En grupp ungdjur till salu passar nog mig bäst eftersom jag gärna vill ha unga djur som är väl vana med varann. Han ville ha 1500:- styck för dem, litet dyrt men inget jag inte räknat med. Det som gladde mig mest var att han sade att jag var välkommen på studiebesök varesig jag ville ha dem eller ej, så han verkade trevlig att ha att göra med.

Här är en länk till jordbruksverkets sida om SE nummer: http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurmarkningcdbochovrigadjurregister/produktionsplatsnummer.4.7502f61001ea08a0c7fff41605.html

Där går även skriva ut ansökan. Inget svårt alls att ansöka om numret. Kommer inte riktigt ihåg vad det kostade. Men det var bara ett par hundra.

1500:- för en renrasig angora låter ju ok. En dvärgget kostar mellan 700 och 1000:-

Triana

« Svar #6 skrivet: 10 maj-07 kl 07:32 »
Gôskottan farm aka. Balbina:
Tack, det löser ig säkert fint.

Ungefär hur stor bör hagen vara, jag ska börja mäta i morgon för tre och rekomendationerna skiljer sig enormt från varanndra.

Jag hade inte tänk ha en asfalterad hage utan hagen blir skogsmark. Det är inte så lättstädat så den borde väl vara tilltagen kan jag tänka mig. Runt ett par hundra kvadratmeter, ca 5-600, räcker det för tre? Tänkte vara ute mycket och gå med dem i skogen och ha dem lösa på tomten. (Vi har inga grannar eller blommor)
Skulle bli glad för någon typ av minimimått som jag tycker låter vettigt stort.
« Senast ändrad: 10 maj-07 kl 08:05 av Triana »

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #7 skrivet: 11 maj-07 kl 12:07 »
Hej! Nu ger jag mig ut på okänt vatten eller okänd skog kanske om det skall passa med getter.
Jag har bara erfarenhet av allmogegetter och vanliga mjölkgetter men har många gånger sett uppgifter om att angoragetter är mer anpassade till ett torrare och kallare klimat än vårt. (De kommer ju från Tibet via Turkiet (( Ankara/Angora)) till Sverige).
I praktiken betyder det nog inte mer än att deras klövar behöver ett mer tort och hårdgjort underlag än vad våra gamla inhemska raser kräver samt att de behöver mer pälsvård, men det senare har Du ju redan tänkt på. Vad gäller klipputrustning vill jag rekomendera LG- produkter i Sölvesborg som har många finnurliga saker som får eller getägare kan ha nytta av.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Tuppen Ture

SV: Nybörjarfrågor om getter
« Svar #8 skrivet: 18 feb-10 kl 17:10 »
Finns det några parasiter som ger sig på getter som kommer från höns, för jag har nämligen tänkt att ha dom i samma lagård.

Lagården är rätt liten men det ska ju vara en vägg i mellan men ändå ???
Jag är 15 bast och bor på en gård med Höns: Bramha,Hedemora,dv.paduan,dv.kochin   

Och så har jag katter och kaniner och 5 blandras ankor

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 18 feb-10 kl 21:03 »
Höns loppar kan jag tänka mig eftersom man inte ska ha höns med hästar heller. Men visst har man fått me sig en hönloppa in i sängen, fina små röda klimärken  ;D

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #10 skrivet: 21 feb-10 kl 19:48 »
Beroende på hygien finns väl risk för salmonella?
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare
eriksjos, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser