Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flyg - Miljöbov bland 10 i topp?  (läst 13972 gånger)

[nomnom]

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
SV: Flyg - Miljöbov bland 10 i topp?
« Svar #40 skrivet: 04 okt-17 kl 21:11 »

Att få ihop 824 mil på onödiga transporter där man kunde använt sig av andra alternativ som är mer bränsleekonomiska/miljömässiga går väldigt lätt för en den större delen av den svenska befolkningen.


"väldigt lätt" att gå från 600 mil per år till att backa 224 mil, eller hur kör man negativa mil?
(snittsvensken kör tydligen i snitt 600mil, http://www.miljomal.se/Miljomalen/Alla-indikatorer/Indikatorsida/?iid=87&pl=1)

Fast ännu enklare är det ju att bara skita i Bangkok faktiskt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17491
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Flyg - Miljöbov bland 10 i topp?
« Svar #41 skrivet: 05 okt-17 kl 01:21 »
"väldigt lätt" att gå från 600 mil per år till att backa 224 mil, eller hur kör man negativa mil?
(snittsvensken kör tydligen i snitt 600mil, http://www.miljomal.se/Miljomalen/Alla-indikatorer/Indikatorsida/?iid=87&pl=1)

Fast ännu enklare är det ju att bara skita i Bangkok faktiskt.


Svårt att tro att den uppgiften stämmer.
Dessutom redovisar man inte hur dom hat tagit fram uppgiften.

Det förklara dock varför den stora delen människor kör som kråkor. Dom saknar erfarenhet.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Gäst
SV: Flyg - Miljöbov bland 10 i topp?
« Svar #42 skrivet: 05 okt-17 kl 06:10 »
 Naturligtvis skall flyg o andra transporter förbjudas,faktum är att landets gränser helt bör stängas för utgående eller ingående trafik. Cykel bör vara det enda alternativet förutom elektriska tåg. är det inte så att här är nordkorea en sann förebild,folk bör hålla sig hemma och inte låta sig influeras av andra kulturer eller politiska åskådningar. att utbyte av teknik,handel m.m blir lidande drabbar väl främst de "andra",inte oss som är perfekta. odla dina morötter o håll käft är miljörörelsens samhällsideal.

verkligheten är ju en helt annan. observera att ovanstående är en ironi över en miljörörelse som främst är protektionistisk och vill ha ett annat samhällssystem.
Även jag är engagerad i miljön,inom gröna liberaler men vi har en annan inriktning. vi tror på ny teknik,andra alternativ  som inte innebär protektionism utan globalt samarbete och utbyte. att förbjuda svensken att resa till thailand hindrar ju inte att dansken åker dit och man kan ju i värsta fall ro över sundet och ta flyget därifrån.
Teknikutveckling inom flyget pågår för fullt och har alltid gjort det,dagens motorer är både effektivare och mer bränsleeffektiva än gårdagens och utveckling pågår ständigt,framdrivet av konkurrens . Alternativen till bränslen ökar också,amerikanska flygvapnet testar biobränslen i sina plan,det finns utvecklingsprojekt på elflyg och även inom reguljärt civilflyg används biobränslen i viss utsträckning. Visst har flyget utsläpp men det är inte det stora problemet,det finns betydligt mer närliggande problem att tänka på än att folk åker till t.ex thailand. Sopförbränning som orsakar stora utsläpp,biltrafik generellt som är den stora utsläppskällan  och utsläpp från industri  och annat som sanktioneras med utsläppsrätter. Flyget är bara en liten del men det tycks sticka i ögonen att en del kan åka till Thailand,alltså den svenska avundsjukan och en politisk ståndpunkt snarare än ett miljöskäl.
Miljödebatten används annars flitigt för att försöka omdana samhället i en protektionistisk riktning. Det leder inte framåt utan snarare till en återgång till ett skitigare samhälle.
teknikfientlighet leder också till att man behåller gammal skitig teknologi istället för att utveckla nya bättre alternativ. det pågår en global insats för miljön som innebär att elbilar i olika former blir överkomliga,lokal elproduktion blir billig genom sol o vind m.m och denna forskning är global. Skulle sverige inte delta i detta blir vi på efterkälken  och blir ett betydligt fattigare land på alla sätt.
men huvudsaken är alltså att Thailandsflyget ställs in för då är världen räddad.     

[nomnom]

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
SV: Flyg - Miljöbov bland 10 i topp?
« Svar #43 skrivet: 05 okt-17 kl 06:36 »

 Visst har flyget utsläpp men det är inte det stora problemet,det finns betydligt mer närliggande problem att tänka på än att folk åker till t.ex thailand. Sopförbränning som orsakar stora utsläpp,biltrafik generellt som är den stora utsläppskällan  och utsläpp från industri  och annat som sanktioneras med utsläppsrätter. Flyget är bara en liten del men det tycks sticka i ögonen att en del kan åka till Thailand,alltså den svenska avundsjukan och en politisk ståndpunkt snarare än ett miljöskäl.
Miljödebatten används annars flitigt för att försöka omdana samhället i en protektionistisk riktning. Det leder inte framåt utan snarare till en återgång till ett skitigare samhälle. 

Skönt att vi har politiskt aktiva som redan på gräsrotsnivå både till fullo behärskar halmgubbe-argumenttion och är till synes fullständigt faktaresistenta (se data angående flyget utsläpp vs. biltrafiken i mitt första inlägg).
Bådar väl för tillväxten på det ledande skiktet! :)

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Flyg - Miljöbov bland 10 i topp?
« Svar #44 skrivet: 05 okt-17 kl 09:20 »
Sträckan mellan Stockholm och Bangkok är 8280 km ... bla bla..

Du och "Permission" trasslar in er i onödigt komplicerade beräkningar som ni inte reder ut.

Utsläppen från en Thailandsresa för en person motsvarar 15000 km bilkörning med en vanlig bensinbil.
Det är 41 km "små onödiga" resor varje dag, året om. Tror ni verkligen ens själva på att de flesta svenskar gör 41 km onödiga småresor varje dag, året om, som kunde ersättas med cykel eller lite bättre planering?

Självklart är det inte så att det finns 41 km onödiga resor i svenskens vardag.
Såvida man inte gör den där Thailandsresan, då blir det plötsligt 41 km per dag för ett år framåt man har i "onödig resa", även om man sitter på arslet hemma i fåtöljen de nästa 365 dagarna.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Skogsvilde

  • Inlägg: 17491
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Flyg - Miljöbov bland 10 i topp?
« Svar #45 skrivet: 05 okt-17 kl 09:41 »
Du och "Permission" trasslar in er i onödigt komplicerade beräkningar som ni inte reder ut.

Utsläppen från en Thailandsresa för en person motsvarar 15000 km bilkörning med en vanlig bensinbil.
Det är 41 km "små onödiga" resor varje dag, året om. Tror ni verkligen ens själva på att de flesta svenskar gör 41 km onödiga småresor varje dag, året om, som kunde ersättas med cykel eller lite bättre planering?

Självklart är det inte så att det finns 41 km onödiga resor i svenskens vardag.
Såvida man inte gör den där Thailandsresan, då blir det plötsligt 41 km per dag för ett år framåt man har i "onödig resa", även om man sitter på arslghet hemma i fåtöljen de nästa 365 dagarna.

Bara för att du inte har förmågan så innebär det att många andra har möjligheten.
Ett sätt är at inte köpa en massa skit, ta hojen till gymet, köpa härproducerat osv osv
Jo...  Jobba på att förbättra sin logistik.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Flyg - Miljöbov bland 10 i topp?
« Svar #46 skrivet: 05 okt-17 kl 20:54 »
Kossorna som fiser är världens största miljöproblem har jag hört..men flyget gör inget när det gäller miljöpåverkan..vi kan gott fortsätta att åka utomlands flera gånger om året..eller?
Fjäderfän och kaniner

karsan

  • Inlägg: 1931
    • Södermanland
SV: Flyg - Miljöbov bland 10 i topp?
« Svar #47 skrivet: 06 okt-17 kl 12:14 »
Ska man vara realistisk med resan till Thailand, så ingår väl inte bara själva flyget. Tar man bil till Arlanda får man lägga till den resan också. (Om man går till tåget till Arlanda blir det dock försumbart)  Och i Thailand stannar man väl inte på flygplatsen, utan det blir en bussresa till som minimum.  Tur och retur.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Flyg - Miljöbov bland 10 i topp?
« Svar #48 skrivet: 06 okt-17 kl 13:37 »
Du och "Permission" trasslar in er i onödigt komplicerade beräkningar som ni inte reder ut.

Utsläppen från en Thailandsresa för en person motsvarar 15000 km bilkörning med en vanlig bensinbil.
Det är 41 km "små onödiga" resor varje dag, året om. Tror ni verkligen ens själva på att de flesta svenskar gör 41 km onödiga småresor varje dag, året om, som kunde ersättas med cykel eller lite bättre planering?

Självklart är det inte så att det finns 41 km onödiga resor i svenskens vardag.
Såvida man inte gör den där Thailandsresan, då blir det plötsligt 41 km per dag för ett år framåt man har i "onödig resa", även om man sitter på arslet hemma i fåtöljen de nästa 365 dagarna.

Du tänker lika fel som de flesta, antiflygmotståndarna läser och räknar bar per enskild händelse, i ett större perspektiv inser man ganska snart att de rent allmänt sker en herrejösses massa onödiga bilresor.

Man kan inte ställa en person som flyger till Thailand mot en person som bara åker omkring lite onödigt ofta och extra i Sverige, man får ju se till helheten.

Det är ju överlag få som reser till Thailand i förhållande till de som inte gör det.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2328
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Flyg - Miljöbov bland 10 i topp?
« Svar #49 skrivet: 06 okt-17 kl 16:45 »
Det är tragiskt att så många inte vill ordna ett bra liv för barn och barnbarn. I stället ser dom till att dom får ett helvete. Så alla ni medvetna miljövänner, hur ska vi bära oss åt för att stoppa miljöförstörelsen. Kom med förslag!
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 17491
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Flyg - Miljöbov bland 10 i topp?
« Svar #50 skrivet: 06 okt-17 kl 16:47 »
Det är tragiskt att så många inte vill ordna ett bra liv för barn och barnbarn. I stället ser dom till att dom får ett helvete. Så alla ni medvetna miljövänner, hur ska vi bära oss åt för att stoppa miljöförstörelsen. Kom med förslag!

Sluta föröka sig så förbannat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

[nomnom]

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
SV: Flyg - Miljöbov bland 10 i topp?
« Svar #51 skrivet: 06 okt-17 kl 20:04 »
Du tänker lika fel som de flesta, antiflygmotståndarna läser och räknar bar per enskild händelse, i ett större perspektiv inser man ganska snart att de rent allmänt sker en herrejösses massa onödiga bilresor.

Man kan inte ställa en person som flyger till Thailand mot en person som bara åker omkring lite onödigt ofta och extra i Sverige, man får ju se till helheten.

Det är ju överlag få som reser till Thailand i förhållande till de som inte gör det.


Naturvårdsverket håller inte med dig:

http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Klimat/Tre-satt-att-berakna-klimatpaverkande-utslapp/Flygets-klimatpaverkan/

Flyget som svensken ställer till med står för lika stora utsläpp som all biltrafik i Sverige.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17491
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Flyg - Miljöbov bland 10 i topp?
« Svar #52 skrivet: 07 okt-17 kl 09:47 »
Åter igen.
Det är inte flyget som är den största boven.
Det är människan och dess beteende.


Postat med Alternativ.nu´s app

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Flyg - Miljöbov bland 10 i topp?
« Svar #53 skrivet: 07 okt-17 kl 10:00 »
Åter igen.
Det är inte flyget som är den största boven.
Det är människan och dess beteende.


Postat med Alternativ.nu´s app


Självfallet är det oss människor det är fel på. Vårt beteende och att vi är för många. Hur ser du att vi kan förändra detta inom de ekonomiska och politiska ramar som utgör en "västlig" civilisation? För det är trots allt denna samhällsform som nästan alla länder i världen strävar efter.

Mvh
Magnus

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Flyg - Miljöbov bland 10 i topp?
« Svar #54 skrivet: 08 okt-17 kl 14:50 »
Naturvårdsverket håller inte med dig:

http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Klimat/Tre-satt-att-berakna-klimatpaverkande-utslapp/Flygets-klimatpaverkan/

Flyget som svensken ställer till med står för lika stora utsläpp som all biltrafik i Sverige.


som jag nästan har sagt, tänk längre fram och utanför boxen, se till helheten.

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: Flyg - Miljöbov bland 10 i topp?
« Svar #55 skrivet: 08 okt-17 kl 15:57 »
Du tänker lika fel som de flesta, antiflygmotståndarna läser och räknar bar per enskild händelse, i ett större perspektiv inser man ganska snart att de rent allmänt sker en herrejösses massa onödiga bilresor.

Man kan inte ställa en person som flyger till Thailand mot en person som bara åker omkring lite onödigt ofta och extra i Sverige, man får ju se till helheten.

Det är ju överlag få som reser till Thailand i förhållande till de som inte gör det.
Antiflygmotståndare = flygivrare?
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

malarmaster

  • Gäst
SV: Flyg - Miljöbov bland 10 i topp?
« Svar #56 skrivet: 08 okt-17 kl 18:52 »
att flyget också går mot mer miljöriktiga motorer är ju på gång,likaså bättre bränslen. att flyget däremot skyulle minska tror jag inte på,det är alltför viktigt av olika orsaker.
lagar för att begränsa måste dessutom vara globala annars funkar de inte. Och hur många tror på att sådana lagar skulle vara genomförbara?
Flygskatt har ju prövats av flera länder men avskaffats då de bara ger negativa effekter.
Miljöarbetet bör istället inriktas på bättre teknik då det ger ett betydligt bättre utfall än begränsningar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17491
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Flyg - Miljöbov bland 10 i topp?
« Svar #57 skrivet: 08 okt-17 kl 18:58 »
att flyget också går mot mer miljöriktiga motorer är ju på gång,likaså bättre bränslen. att flyget däremot skyulle minska tror jag inte på,det är alltför viktigt av olika orsaker.
lagar för att begränsa måste dessutom vara globala annars funkar de inte. Och hur många tror på att sådana lagar skulle vara genomförbara?
Flygskatt har ju prövats av flera länder men avskaffats då de bara ger negativa effekter.
Miljöarbetet bör istället inriktas på bättre teknik då det ger ett betydligt bättre utfall än begränsningar.

Och jobba för att förändra folks beteende, inte köpa en massa skit producerat borta i långtbortistan samt förvänta sig next day delivery från Kina.
Eller att lära dom att det är klokare att planera sina resor på ett smart miljömedvetet sätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

karsan

  • Inlägg: 1931
    • Södermanland
SV: Flyg - Miljöbov bland 10 i topp?
« Svar #58 skrivet: 08 okt-17 kl 20:25 »
Hur mycket har man faktiskt försökt beskatta flyg? I många länder samtidigt?  Rimligt vore i alla händelser att flygbränsle skattades lika som vägfordonsbränsle.

malarmaster

  • Gäst
SV: Flyg - Miljöbov bland 10 i topp?
« Svar #59 skrivet: 09 okt-17 kl 07:15 »
Hur mycket har man faktiskt försökt beskatta flyg? I många länder samtidigt?  Rimligt vore i alla händelser att flygbränsle skattades lika som vägfordonsbränsle.
problemet är att ett enskilt land kan inte påverka flygandet. Skulle t.ex Sverige ensidigt införa en beskattning av flygbränsle tankar givetvis planen utomlands,det blir ju främst inrikesflyget som drabbas och det finns ju fakta om hur de  EU-länder som infört (och avskaffat) flygskatt drabbades lokalt. inrikesflyget är väldigt viktigt på företagssidan och binder ihop regioner på ett helt annat sätt än övriga kommunikationssätt.Faktum är ju att företag idag tittar på närhet till snabba kommunikationer vid nyetablering,fattas flyg väljer man annan ort.
länder idag som har flygskatt är Storbritannien,den har där slagit hårt mot småflygplatser och är starkt kritiserad.Skottland (som har självständighet i frågan) vill avskaffa.
Tyskland har också flygskatt men funderar på att avskaffa då det slagit hårt mot näringslivet,Österrike halverade sin och kommer på sikt att avskaffa. Norge har nyligen infört och ser redan problem med småflygplatser som alltså nu behöver ekonomiska stöd. Sverige vill införa och verkar inte ta till sig fakta från de länder som haft och avskaffat flygskatt. Här ser man alltså problemet med att inte samverka,en flygskatt gemensanm inom EU hade kanske funkat men inte att enskilda länder försöker.
befolkningen flyger då istället från grannlandet som inte beskattar=billigare biljettpriser.detta syns tydligt idag i resemönstren.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser