Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renoverings - lycka!  (läst 1178 gånger)

A.Viking

Renoverings - lycka!
« skrivet: 08 maj-07 kl 17:05 »
Har  precis kommit över två par dörrar med originalbeslag från 1700-talet , till det facila priset av 1/2 lamm- byteshandel när den är som bäst!
Nu vill jag uppmana er, go vänner, att vara framme när folk ska renovera / sälja sina äldre fastigheter, våga fråga , ni kan göra oanade fynd !
 Idag slängs fin-fina fönster , dörrar m.m. när det ska förnyas hemmavid, kvaliten på gamla fönster med handblåsta glas , smidet i gamla kammarlås , gångjärn m.m, är oöverträffad.. allt för mycket hamnar på bränngropen, så gör en insats för kulturarvet, ta rätt på o bevara!

Ystra o glädje-fnattiga hälsningar, A.Viking

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Renoverings - lycka!
« Svar #1 skrivet: 09 maj-07 kl 19:44 »
Vad härligt! Håller med om att det är något speciellt med saker som skickliga hantverkare gjort en gång i tiden. Har en del godsaker ute på ena logen som jag kikar på ibland. Det mesta kommer jag nog aldrig att kunna använda men, man vet ju aldrig.  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 20 maj-07 kl 10:34 »
Kolla upp i tid innan infanteriet kommer med kofotar och bräckejärn för att fylla en eller flera containrar.

Jag missade ett tillfälle att komma över en hel mängd fina golvplankor.

Huset skulle rivas och den förening som ägde huset, fick kommunalt bidrag för rivningen, som kostade 100000:- och allt förstördes totalt.

Det fanns värdefulla, fina och återanvändningsbarta materialer där.

Hade kunnat ge mig på det för att få det, i varjefall skulle jag kunnat bjuda under rivningsfirman ordentligt, om jag fått tre månader på mig i stället för den vecka de brukade.

Då just rivning kostar pengar (därför "bortskänkes" ofta hus på blocket), är det inte så svårt att få jobbet, och har man användning för materialet kan man ju ta det billigt.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

A.Viking

« Svar #3 skrivet: 21 maj-07 kl 14:00 »
Bra inlägg , skytten! visst är vi många som gärna skulle göra "rivningsjobbet" , mot förmånen att få behålla och återanvända fina byggnadsdetaljer. Jag lyckades köpa ett timmerhus med fin-fina golv , fönster och frisk timmerstomme för 10 000. Mycket jobb iofs.(en månads rivjobb) men absolut värt mödan !Bakom alla lager av modern gullfiberisolering och annat tjafs hittade jag en fantastisk limfärgsmålning direkt på timmerväggen . Den ska jag restaurera! :) Jag lät en timmerman märka upp stommen, anlitade en skotare som körde hem stommen till gården, och i sommar timras huset upp på gården.Det blir ett efterlängtat tillskott på torpet , som vävstuga och atelje samt krypin för långväga gäster!

A.Viking , för dagen i dekorationsmålningstagen

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 4 användare
torbjorn, Galaxie, LimJans, Sampa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser