Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  färg i fårhus  (läst 1807 gånger)

pel

• Värmland
färg i fårhus
« skrivet: 08 maj-07 kl 13:03 »
En regnskur fick mej att gå in till datorn,så jag ska passa på att fråga om råd.
När ni målar invändigt i fårhuset vilken färg använder ni,kalkslam,vattenbaserat, oljefärg eller något annat alternativ.
Ljust och fint ska det bli.
Tjooo sa pel

Ica

Re:färg i fårhus
« Svar #1 skrivet: 08 maj-07 kl 13:45 »
Tjena! Det beror delvis på vad du har för underlag och delvis på vad det är målat med tidigare.

Han som byggde vårt stall har satt upp... typ plywoodskivor eller något sådant på väggarna. Dessa är sedan målade med en särskild "stallfärg" i vitt och gult som tål att tvättas med högtryck. Ljust men ändå tåligt.

Passa på att besöka en färghandel när nästa regnskur kommer och fråga dem. Dom kan säga exakt vad du ska ha för färg.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

A.Viking

« Svar #2 skrivet: 08 maj-07 kl 15:50 »
Hejsan , pel.

I vårt fårhusstryker vi väggarna med kalkslam - sedan vi skurat rent naturligtvis- när vi släppt ut fåren på bete. Enligt "di gamle" har kalkslam en desinficerande effekt , dessutom är det billigt och miljövänligt.-Sen brukar jag lägga in en/ granrishack sedan jag skottat ut vinterhalmen, det doftar ljuvligt och ska visst även va bra mot ohyra ,

M.V.H. A.Viking

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 09 maj-07 kl 10:14 »
Vårt fårhus är inte målat på väldigt länge men, tänkte försöka få det gjort i år. Tanken är då att det ska bli kalkslam för det har de använt tidigare.

A.Viking, hur mycket enrishack (eller gran men, det växer inte här) lägger du in på golvet? Så det täcker eller i tjocka lager?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

A.Viking

« Svar #4 skrivet: 09 maj-07 kl 13:49 »
Hejsan Javill !

Jag lägger ut ett tunnt lager så att det just så pass täcker. Det kommer ju att bli torrt och stickigt men jag låter det ligga kvar ,och dofta gott ,tills jag lägger nästa säsongs halm ovanpå när det är dags för det.

M.V.H. A.Viking :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser