Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra Kobok?  (läst 2099 gånger)

Falin

• -
Bra Kobok?
« skrivet: 08 maj-07 kl 12:21 »
Jag letar efter en bra bok om ko(och kalv)-hälsovård och sjukdomar. Helst på svenska, men engelska går också bra. Finns det kanske någon som motsvarar Fårboken så hade det ju varit toppen!

gimskogen

• gimskogen.se
SV: Bra Kobok?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-07 kl 17:54 »
boken
nötkött eller boken mjölkkor är fakta späckade o läsvärda...

kolla in www.tradera.com
de brukar finnas där lite då o då
såg att nötkött fanns för 40 kr....

kolla även www.antikvariat.net
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Ursus

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 10 maj-07 kl 14:23 »
Mjölkkor ISBN 91-36-02564-X
Jag har inte hittat någon annan bok som handlar om mjölkkor. Lite märkligt, speciellt med tanke på att den är 12 år gammal. eLLER ÄR ALLA MJÖLKBÖNDER REDAN FULLÄRDA?  :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 10 maj-07 kl 23:38 »
Lite märkligt, speciellt med tanke på att den är 12 år gammal. ELLER ÄR ALLA MJÖLKBÖNDER REDAN FULLÄRDA?  :)

Nej.... men vi blir jagade att gå på kurser hela tiden  8)

Informationen är ju så snabb numer...
dessutom får vi lusläsa Husdjur baklänges & framlänges  ;D
« Senast ändrad: 19 maj-07 kl 10:38 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 11 maj-07 kl 17:13 »
min bok mjölkkor är från 1997.
LT förlaget...
står väldigt utförligt om sjukdomar och de meska som man behöver veta om mjölkkor... kalvar osv...

finns ju endel gamla böcker om hälsovrd på nötkreatur.. brukar se dem i bland på tradera...

man får hålla koll..

Även boken Ekologisk djur hållning är ju bra...

Många äldre böcker kan ju vara läsvärda...
men man bör ju använda endel bondförnuft o tänka på att de är skrivna för länge sen...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

456 Rosa

« Svar #5 skrivet: 18 maj-07 kl 22:33 »
Ja Tack gode Gud för Husdjur!!!!!!
Som sagt, den läses både fram och baklänges och arkiveras för att tas fram vid särskilda nostalgiska tidpunkter!
 ;D

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 16 mar-13 kl 22:34 »
När ni skriver om boken "husdjur" menar ni då boken av Göran Björnhag mfl som heter "Husdjur,ursprung, biologi och avel"?  Jag har lånat den på biblan och blev så besviken, visserligen står det mycket intressant men inte mycket om praktisk kohållning, vilket jag som nybliven koägare törstar efter.
« Senast ändrad: 16 mar-13 kl 22:45 av Jenny på Björkkulla »
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 17 mar-13 kl 01:50 »
Nej Husdjur är ingen bok utan en tidning vid namn Husdjur,
som man som medlem i husdjursförening/semin kan prenumerera på.
Den handlar mest om SRB och Holstein mjölkkor, hur man får fram ett super ensilage till dem m.m.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ek

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 17 mar-13 kl 21:06 »
Husdjurens sjukdomar . Hälso och sjukvård för nöt svin och får. Av stig Holmstedt .Kaisa Holmstedt. LT Förlag.Min var tryckt 93. Jag hade den som lärobok när jag gick APR-kurs.Kanske går att hitta någonstans.Använder den än idag när jag undrar något.Men en del nya sjukdomar finns inte med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 3 användare
KJE, torpjens, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser