Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såga ekvirke - men hur?  (läst 7563 gånger)

Caligari

• Dada
    • Östergötland
Såga ekvirke - men hur?
« skrivet: 06 maj-07 kl 10:22 »
Hej!

Vi har tagit ned några träd som stod för nära huset, bland annat två ekar. Vi skulle vilja göra virke av dem och har varit i kontakt med några sågverksgubbar i trakten. Tyvärr var den ene fullbokad och den andre ville inte befatta sig med ekarna eftersom de har stått på en tomt. Han menar att det kan vara spik i dem och i så fall blir hans sågklinga för 6000:- förstörd. Jag har tittat på timmerjiggar som man sätter på en motorsåg (t ex Logosol) och det verkar ju vara en smart och mindre ekonomiskt riskabel lösning, men jag undrar om en vanlig motorsåg orkar såga ek på längden. Ekarna har en diameter på uppåt 40 cm nere vid stubben.

Finns det någon här som har lite mer erfarenhet och kan tipsa om hur vi kan göra? Det känns synd att inte kunna ta tillvara på ekarna nu när vi har tagit ner dem.

Hälsningar
Ambjörn

harstorp4.se

jenses

• Gäst
Re:Såga ekvirke - men hur?
« Svar #1 skrivet: 06 maj-07 kl 20:54 »
Det beror nog på vad du förstår under en "vanlig motorsåg"  ;)
Jag själv såger ännu med en modell 023,
men den absolut för svag och det går väldigt trög.
Och det är inga ekplankar jag sågar  :D

Logosol rekommenderar en Stihl MS 660, den har cirkus 7 hästkrafter.
För en stock med rotdiametern 40 cm behöver du minst en svärdlängd av 50 cm.
Om du har rekommenderade sågsmodellen eller någon liknande,
går det bra att såga upp stocken till plankar med en timmerjigg.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 07 maj-07 kl 08:56 »
Tack för tipset, Jenses. Jag kollade just upp MS 660 - drygt 9100:-!  :o Det blir lite för dyra plankor för mig. Det vore en annan sak om jag hade skog, men nu gäller det bara några enstaka träd. Ingen som har några andra idéer?

Hälsningar
Ambjörn
harstorp4.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 maj-07 kl 09:13 »
Jag tror att Skytten skivar jätteträd med en Stihl 361.

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=61;action=display;threadid=7590

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 08 maj-07 kl 18:33 »
Jag tror att Skytten skivar jätteträd med en Stihl 361.

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=61;action=display;threadid=7590

Intressant tråd! Tack för tipset. Grejen med mina träd är kanske inte i första hand att de är stora, utan att det är hårda. Stihl 361 är hur som helst en billigare såg än 660 och 880, så det kanske är läge att fråga om någon vet ifall den orkar sig igenom en ekstam på längden.

Ambjörn

harstorp4.se

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 maj-07 kl 19:15 »
40 cm ek borde gå bra med en Stihl 361 och 60 cm svärd, det blir lite svettigt men ska gå, med en PMX klyvkedja och motsvarande svärd. Kör inte för länge innan du filar. Ta ett till två tag med filen mellan varannan planka, så sparar du på svetten.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 11 maj-07 kl 17:55 »
Tack för svar! Jag är fortfarande lite fundersam. 361 låter ändå som ett gränsfall, men starkare sågar spränger nog inte bara ekstammarna utan även min budget. Jag tror att jag fortsätter att leta efter någon sågägare som kan hjälpa mig (även om det tar emot lite - av någon anledning är det ju alltid roligast att göra saker själv). Hittar jag ingen får jag väl tänka ett varv till.

Vänliga hälsningar
Ambjörn
harstorp4.se

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 16 jun-07 kl 21:16 »
Nu har jag gjort slag i saken. Det blev en timmerjigg och en sprillans ny Stihl MS660 i alla fall. Och jag tycker att det fungerar jättebra! Det är mycket pyssel innan timmerjiggen är rätt inställd, men när allt väl är klart går det som en dans. Idag sågade jag tolv ekbräder. Nio blev finfina och tre blev... bara fina.  :)

Hälsningar
Ambjörn
harstorp4.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser