Verkligen inte, som tex brytningen av de mineraler som behövs.
Det är en smutsig affär och folk komme drabbad hårt.
Ingen vettig lösning har presenterats.
Den ökade mängden particklar som de tyngre elbilarna drar upp.
Så det kan vara svårt att motivera till elbilsköp.
Hur ska man lösa elproduktionen?
Trots att den faktiskt är renare än motsvarande olja som behöver pumpas upp och förbrännas.
Och när mineralerna en gång tagits upp så kan de återvinnas. Så om de nu bara är en marginal vinst miljömässigt i första elbilen så kan samma mineraler användas om och om igen.
Kan man återvunna olja och använda den igen?
Hellre smutsig en gång än varje dag...
Elbilarna är marginell tyngre och ger teoretiskt mer partiklar. Från däckslitage. Men då skulle det vara mer effektivt att förbjuda alla bilar över 2ton som bara transporterar 1 person. För att bli av med de problemen.
Tror du glömmer en sak i detta....
Elen transporteras via elledningen.
Drivmedlet till en fossilbil transporteras mer eller mindre enbart med lastbil i sverige. Så mest rättvist skulle vara om man kollade lastbilen och fossilbilens utsläpp från däcken när man räknar partiklar.
Elen säger du då... sista jag kollade så kräver bensinmacken el för att kunna pumpa bränsle...
Elproduktionen behöver inte lösas mer än att man inte laddar elbilen mellan 6-9 på morgonen och 16-20 på kvällen .
Jag har sen i mars enbart kört på solenergi från mina solceller på taket och borde kunna göra detta fram till oktober.
Mellan oktober och mars kan man bränna olja som både ger värme och el. Men varför de när de finns renare alternativ.
Nu kör jag bara 8mil om vardagen med elbil 😈