Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan vara svårt att motivera elbilsköp.  (läst 53375 gånger)

silvervarg

• Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #80 skrivet: 08 jun-17 kl 22:32 »
El är ett sätt att överföra energi på ett mycket smidigt sätt.
För att få el behöver vi något som producerar el. I Sverige så kan vi ofta välja att peka på en del rena elproduktionssätt som vindkraft och solel. Det är att blunda hårt för verkligheten.
I Sverige är huvuddelen av elen från kärnkraft och en stor del från vattenkraft och en hyfsat stor del från att elda sopor. Resterande är nästan försumbart i sammanhanget.

Globalt ser det otroligt mycket mörkare ut. 50% el från kolkraft, näst i storlek är naturgas, kärnkraft och vattenkraft. 1% av elen kommer från vindkraft och försumbart lite från solkraft.
Så skall man vara ärlig så körs el globalt främst från kolkraft.
Är man elak så är det som att ha ett väldigt långt avgasrör som spyr ut mycket mer skit än en vanlig bensindriven bil.

Huvudförsäljningen av elbilar i Sverige idag är stora dyra SUVar som är ladd-hybrider. Tester i blandad körning visar att dessa ofta drar MER bensin än en vanlig bensindriven medelstor bil även då man räknar el-förbrukningen som noll. Det har till stor del att göra med vilka skatteregler vi har. Det är mycket skattegynnat att ta en stor dyr SUV som är klassad som en hybrid.
Att bilen till största delen går på fossilt bränsle spelar mindre roll, det man var ute efter var ett attraktivt förmånsvärde på bilen.

Att går från en energikälla till el, överföring av el, laddning av batteri, ständigt släpa runt ett tungt batteripack, uttag av el ut batteri ger stora energiförluster.
Det finns två typer av bättre lösningar:
1. Generera el i bilen. Ett sätt är med bränslecell och ett annat är med en liten förbränningsmotor.
    Dels genereras elen när den behövs, med undantag för en liten buffert så slipper man ladda ett batteri. Det går tex att använda en superkapacitans som den lilla buffert som behövs.
2. Alternativ två är att man överför elen till bilen i takt med att den förbrukas. Den här metoden används av tåg, spårvagnar och elbussar. För biltrafik är det möjligt att sätta den här typen av elledning längs större vägar och ha en annan lösning för de riktigt korta sträckorna. Det är dock en viss skillnad mot den totala friheten med dagens bilar, samt att avtagaren av el liknande elbussar gör det svårt att göra riktigt snygga bilar. Det är inget tekniskt problem, men kan vara det som hindrar denna lösning från att bli verklighet. Underskatta inte människors fåfänga och vilja att betala för något som är snyggt.

För alternativ 1 ovan behövs ett lämpligt förnybart drivmedel:
Vätgas är ett mycket dåligt val av drivmedel för persontransport, och har trotts detta provats otaliga gånger med katastrofalt utfall. Det fungerar utmärkt i labskala när man kan strunta i kostnaden för drivmedlet, hur ofta man behöver tanka och säkerheten vid krockar.
Vad vi behöver är flytande drivmedel i någon form. Mest lämpligt verkar Metanol vara, men etanol har idag mera utbyggd infrastruktur.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #81 skrivet: 08 jun-17 kl 23:42 »
Klart att våran, och världens, elproduktion måste bli renare och hållbar, men i Sverige är vi ändå på väg och det finns hopp om att det går fortare både här och i världen i övrigt. Och det lönar sig inte att vara negativ till bra lösningar bara för att de inte sker i den takt som man vill.

Solenergins utveckling

Vindenergins utveckling

« Senast ändrad: 09 jun-17 kl 09:30 av Själv är bäste dräng »

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #82 skrivet: 09 jun-17 kl 12:31 »
Den första siffran ca 9 kr är den siffra jag fått av en kille som jag vet är duktig på att räkna inte en elektriker som tror han kan räkna.

Högt räknat kostar min elbil 2kr /mil (brukar ligga på 1.5kwh per mil sommar och 1.8kwh mil vinter. Med alla avgifter hemma som tillkommer så blir det 1kr/kwh)
 Om jag snabbladdare ute på stan så kan jag komma upp till 5kr per kwh

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #83 skrivet: 09 jun-17 kl 12:37 »
.....
Batterierna är läskigare än de verkar på ytan. Det är ju inte bara byggandet av dem som riskerar att vara föga miljövänligt. Det är ju också utvinningen av de sällsynta jordartsmetallerna som ofta sker på ett riktigt miljövidrigt sätt, i gigantiska dagbrott, gärna i länder där få miljöregler eller arbetsskyddsregler finns och ännu färre regler tillämpas.

Elbilarna är ett storstadsprojekt, och det är kanske där de behövs, för korta transporter av folk och gods, eftersom de drastiskt reducerar "avgaserna"....
  De är skillnad på att utvinna en metall en gång och sen återvinna den.... hur många gånger kan man utvinna bensinen....

Utom tesla så passar elbilen idag de som kör mellan 1-10mil enkelresa. Det motsvarar 90-95 av Sveriges befolkning

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #84 skrivet: 09 jun-17 kl 12:50 »
Det värsta är att dom tar slut utan att man använder dom.
Som att teckna ett abonemang med försäljaren, vilket säkrar hans inkomst.

Bensinen dunstar om den inte används. ...

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #85 skrivet: 09 jun-17 kl 12:55 »
Bara att minnas dom batteridrivna radiostyrda bilarna man lekte med när man var mindre.
Batterierna tog slut hela tiden.
Nej batterierna blir inte bättre, teknologin har funnits minst 50 år.
Dom enda det gynnar är försäljarna, och därför drivs det på.
Lägg av.

Förbränningsmotorn har ca 30% verkningsgrad. ..
Elmotorn nånstans mellan 80-95%
Högt räknat och slarvigt så 10%förlust vid laddning  och 10%förlust för att den stått ett år utan laddning så har elbilen en verkningsgrad på 60-75%
.... bara dubbelt så bra som dagens förbränningsmotorer

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #86 skrivet: 09 jun-17 kl 13:03 »
El är ett sätt att överföra energi på ett mycket smidigt sätt.
För att få el behöver vi något som producerar el. I Sverige så kan vi ofta välja att peka på en del rena elproduktionssätt som vindkraft och solel. Det är att blunda hårt för verkligheten.
I Sverige är huvuddelen av elen från kärnkraft och en stor del från vattenkraft och en hyfsat stor del från att elda sopor. Resterande är nästan försumbart i sammanhanget.

Globalt ser det otroligt mycket mörkare ut. 50% el från kolkraft, näst i storlek är naturgas, kärnkraft och vattenkraft. 1% av elen kommer från vindkraft och försumbart lite från solkraft.
Så skall man vara ärlig så körs el globalt främst från kolkraft.
Är man elak så är det som att ha ett väldigt långt avgasrör som spyr ut mycket mer skit än en vanlig bensindriven bil.

Huvudförsäljningen av elbilar i Sverige idag är stora dyra SUVar som är ladd-hybrider. Tester i blandad körning visar att dessa ofta drar MER bensin än en vanlig bensindriven medelstor bil även då man räknar el-förbrukningen som noll. Det har till stor del att göra med vilka skatteregler vi har. Det är mycket skattegynnat att ta en stor dyr SUV som är klassad som en hybrid.
Att bilen till största delen går på fossilt bränsle spelar mindre roll, det man var ute efter var ett attraktivt förmånsvärde på bilen.

Att går från en energikälla till el, överföring av el, laddning av batteri, ständigt släpa runt ett tungt batteripack, uttag av el ut batteri ger stora energiförluster.
....

Tyska testorganisationen TÜV har jämfört el- och bensindrivna versionerna av Mercedes B-klass. TÜV har räknat på bilens hela livscykel, inklusive tillverkning, bilens medellivslängd på 16,000 mil, och skrotning. De kom fram till att körs elbilen på smutsig Europeisk elmix släpper Mercedes B-klass electric ut 24% mindre CO2 under sin livscykel än bensindrivna varianten. Det som är så bra med den rapporten är att bilarna i övrigt är identiska, det är endast batterierna och motorn som skiljer mellan dem. Körs bilen på el från vattenkraft blir bilens totala utsläpp under sin livscykel hela 64% mindre än bensinversionen.

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #87 skrivet: 09 jun-17 kl 16:30 »
Högt räknat kostar min elbil 2kr /mil (brukar ligga på 1.5kwh per mil sommar och 1.8kwh mil vinter. Med alla avgifter hemma som tillkommer så blir det 1kr/kwh)
 Om jag snabbladdare ute på stan så kan jag komma upp till 5kr per kwh

ja vad elen kostar är ju inte så enormt svårt.

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #88 skrivet: 09 jun-17 kl 17:52 »
Om det inte vore för batteriernas brister (förhållandevis lågt ennergiinnehåll jämfört med flytande bränslen och klara miljöproblem vid tillverkning/återvinning) så borde elbilen vara MINST lika bra som klassiska bilar med kolvmotor. Någon nämnde tekniker för att mata in energin i bilarna under färd på större vägar, själv tänker jag ofta på trådbussarna som dog ut.

Hastigt tänkt känns det som en faktiskt riktigt bra idé att förse bilarna med någon form av strömavtagare och motorvägarna förutsätts ju redan idag som tämligen avlysta områden där endast snabbare hjulfordon får visas, så nog 17 skulle det rent praktiskt kunna ordnas något slags strömskenor, t.ex. i vägräckena. De i mitt tycke tvivelaktiga vajerräckena påminner ju faktiskt om en trefas kraftledning på högkant. Jag vågar tro att självstyrande bilar kommer bli vanligare inom en snar framtid och med sådan teknik borde det inte vara så svårt att få bilarna att dessutom samarbeta, tränga ihop sig och över huvud taget få trafiken att flyta smidigt. Svårigheten ligger nog dels i utmaningen att få tekniken att fungera vintertid, samt vad man ska göra med de fordon som ännu inte fått den standardiserade tekniken.

För att kunna nå dit, eller till något annat mycket effektivare och mindre miljöförstörande än det vi har idag måste vi sannolikt våga släppa taget om traditionerna och tänka helt nytt. Så våga köpa elbilar, även om de JUST NU faktiskt tycks vara en SÄMRE insats för miljön, och våga hoppas att det blir bättre med tiden. Elfordonen har troligen större utvecklingspotential än det klassiska med kolvmotor, växellåda och ratt i händerna på en ganska okunnig förare. Köp dock inte elbilen förrän den gamla "smutsbilen" faktiskt är HELT slutkörd!

Sådan ser MIN tro ut, just nu i alla fall...  ;)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #89 skrivet: 09 jun-17 kl 18:48 »
Det är ju synd om elallergiker när det bara finns elbilar

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

tropfrog

• Västergötland
« Svar #90 skrivet: 09 jun-17 kl 19:52 »
Det är ju synd om elallergiker när det bara finns elbilar

Elöverkänslighet om jag får be. Det finns inga bilar idag som är elsanerade.

Mvh
Magnus

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #91 skrivet: 09 jun-17 kl 20:16 »
Elöverkänslighet om jag får be. Det finns inga bilar idag som är elsanerade.

Mvh
Magnus

för mig är namnet rätt ointressant meningen är den samma.

kanske är så att ingen är elsanerad men det lär knappast bli bättre med en rejäl elmotor

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #92 skrivet: 09 jun-17 kl 21:46 »
Det är ju redan utrett för länge sen att den största källan till elektromagnetiska fält i bilar INTE är bilens el- och elektroniksystem, utan det är stålcorden i däcken, som alltid är mer eller mindre permanentmagnetisk, och ger upphov till växelfält då hjulen roterar.  För ett antal år sedan då det påstods att det kunde förekomma kraftiga magnetfält i kupén på bilar med motorn fram och batteriet placerat långt bak i bilen, så gjordes det en del mätningar, men det visade sig att fälten från däcken överröstade allt som bilens elsystem gav ifrån sig, så snart bilen var i rörelse.

S k elsanering brukar bara vara ett spel för galleriet och någonting som oseriösa konsultfirmor skär guld med täljkniv på. Installatörer, ingenjörer och konsulter som vill behålla sin yrkesheder och ära, brukar inte åta sig sådana uppdrag.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #93 skrivet: 11 jun-17 kl 07:42 »
 8)
ja vad elen kostar är ju inte så enormt svårt.

Vad va då de svåra?

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #94 skrivet: 11 jun-17 kl 09:04 »
8)
Vad va då de svåra?
Kostar en bensinbil bara bensin?

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #95 skrivet: 14 jun-17 kl 09:42 »
Kostar en bensinbil bara bensin?

fast de hade ju räknat helt fel på just elen och med helt fel förutsättningar.
Så det verkar vara väldigt svårt trots allt..

ang min elbil..
3st servicar a 2500kr ( vilket egentligen e helt onödiga med tanke på att de inte "servas" mer än smörjar gånggärn , byter kupefilter och putsar bromsarna ( och byter bromsvätska)

9000mil = 18000kwh( högträknat)
=2,83kr per mil ( högt räknat) för el och kostnader relaterade till körsträckan.

malarmaster

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 14 jun-17 kl 16:18 »
eldrivna fordon är framtiden,frågan är bara om just batteridrivna bilar är en övergångsfas eller annan teknik tar över.
just nu byggs stora batterifabriker runt världen och rena elbilar kommer bara inom några få år att finnas i stor mängd på marknaden. Kostnaden för dessa bilar väntas hamna runt vad en mindre bensinbil kostar idag. När vi hamnar på de prisnivåerna blir det intressant för flertalet konsumenter som går i nybilstankar.
Kommer även batteriutvecklingen att gå så fort som det säjs kommer dessutom räckviddsproblemen att drastiskt minska.daimler utlovar t.ex 50 mil på sina projekterade batterier.
Men för större o tyngre fordon är inte batteridrift lösningen,där krävs mer flexibilitet och där kommer bränslecellen att dominera.
Man propagerar nu för att istället för vätgas som europa satsar på att i Sverige kolla metanol istället för vätgas. Mycket intressant händer och en sak är säker,fossilbränslena försvinner nog snabbare än vi tror och troligen även tillverkning av förbränningsmotorer.
Om biltillverkarna går över till el i olika former finns det ingen plats för förbränningsmotorer.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #97 skrivet: 14 jun-17 kl 16:26 »
Det kan fortfarande vara svårt att motivera.

Löften vad är det?   Inte något alls förrens det finns kalla fakta.

Men men, den som lever får se.  :)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 14 jun-17 kl 21:29 »
nog är det kul med människor med en framtidstro?  skeptiker får inget gjort utan det är de som ser framåt som gör något... ulf

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #99 skrivet: 14 jun-17 kl 21:54 »
nog är det kul med människor med en framtidstro?  skeptiker får inget gjort utan det är de som ser framåt som gör något... ulf

Just därför kan det vara svårt att motivera.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser