Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spärrgaller mot svärmning  (läst 11923 gånger)

joeh

• Halland
SV: Spärrgaller mot svärmning
« Svar #60 skrivet: 06 jun-17 kl 22:29 »
att Drottningen alltid har tomma celler i yngelrummet.

Hej.
Detta är förmodligen det som jag missar, men HUR ser man till detta?
Jag har tre 3/4 langstroth som yngelrum, året om. Haft bin i tre år, inga vinterförluster hittills.
Har några ganska starka samhällen och svärmproblem i dessa. Drottningar från förra året.

I april/maj flyttar jag upp understa lådan samt checkerboardar lite.
i maj kan man ta bort foder/honungsramar ur yngelrummet.

Vad mer för att förebygga svärmlust, förutom avläggare?

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #61 skrivet: 07 jun-17 kl 10:32 »
Har du svärmproblem i starka samhällen som har 30 ram 3/4 Langstroth i yngelrummet OCH ettåriga Drottningar, så är min övertygelse att deras anlag är kass tyvärr. Det bör inte bli svärmningar alls med den storleken på Y-rum och ettåriga Drottningar, såvida antalet skattlådor anpassas i tid inför dragen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

joeh

• Halland
« Svar #62 skrivet: 07 jun-17 kl 11:40 »
Har du svärmproblem i starka samhällen som har 30 ram 3/4 Langstroth i yngelrummet OCH ettåriga Drottningar, så är min övertygelse att deras anlag är kass tyvärr. Det bör inte bli svärmningar alls med den storleken på Y-rum och ettåriga Drottningar, såvida antalet skattlådor anpassas i tid inför dragen.

Det är säkert så att bina är svärmvilliga med kassa anlag. Funderar på att köpa in drottningar.
Jag plockade ut lite ramar med foder/honung ur yngelrummen igår. Samhällena har haft 1 eller två skattlådor och jag har slungat dessa 2 ggr.
Skattlådorna på de starka har sett rätt fulla ut med bin, men inte alltid med honung. Det samhälle som hade mest honung har inte svärmat.

Frågan kvarstår dock: Vad har du i verktygslådan för att se till att drottningen alltid har tomma celler, utöver att ta bort honungsramar och göra avläggare?

Små

• Skåne
« Svar #63 skrivet: 07 jun-17 kl 17:22 »
Jag har tre 3/4 langstroth som yngelrum, året om.

Har du svärmproblem i starka samhällen som har 30 ram 3/4 Langstroth i yngelrummet OCH ettåriga Drottningar, så är min övertygelse att deras anlag är kass tyvärr.

Kanske, men troligen ligger svaret i att det är tre lådor hela året. Om inte honung och/eller vinterförråd tas bort på våren och när då drottningen lägger neråt tar det fort stopp, sedan svärmning.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #64 skrivet: 08 jun-17 kl 20:19 »
Frågan kvarstår dock: Vad har du i verktygslådan för att se till att drottningen alltid har tomma celler, utöver att ta bort honungsramar och göra avläggare?

Jag har inget i verktygslådan för detta, inte annat än att jag har Drottningar i samhällena som ger avkomma som placerar honungen ö spg om de har tillräckligt antal lådor. Möjligen en erfaren blick också.

Viktigt är att alltid vara medveten om att 1 helt täckt yngelram ger, då bina kläcks 3 ramar fullt besatta med bin. Två tredjedelar av dessa ungbins volym måste således bort ur yngerummet ständigt under maj-juni. Jag är medveten om att det finns många bisamhällen världen över som, vid starkt drag, hellre ägnar sig åt att dra upp Drottningceller, korka igen yngelrummen med nektar osv, än att gå till rätt sida om spg. Sådana bin vill jag inte befatta mig med, då jag har vetskapen om att det finns bättre...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Jano

• Halland
« Svar #65 skrivet: 08 jun-17 kl 20:52 »
Jag har inget i verktygslådan för detta, inte annat än att jag har Drottningar i samhällena som ger avkomma som placerar honungen ö spg om de har tillräckligt antal lådor. Möjligen en erfaren blick också.

Viktigt är att alltid vara medveten om att 1 helt täckt yngelram ger, då bina kläcks 3 ramar fullt besatta med bin. Två tredjedelar av dessa ungbins volym måste således bort ur yngerummet ständigt under maj-juni. Jag är medveten om att det finns många bisamhällen världen över som, vid starkt drag, hellre ägnar sig åt att dra upp Drottningceller, korka igen yngelrummen med nektar osv, än att gå till rätt sida om spg. Sådana bin vill jag inte befatta mig med, då jag har vetskapen om att det finns bättre...

Det beror ju på vilken inriktning man har på biodlandet. Är det honungsmängd som prioriteras så ska drottningen bort och inte så mycket yngel. Ett ungbi blir fortare dragbi om inget öppet yngel finns i kupan, och lever dessutom längre som dragbi. Yngeluppehållet sparar även en massa energi för samhället som istället lagras upp som honung.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #66 skrivet: 08 jun-17 kl 21:29 »
Har du svärmproblem i starka samhällen som har 30 ram 3/4 Langstroth i yngelrummet OCH ettåriga Drottningar, så är min övertygelse att deras anlag är kass tyvärr.

Hej

Så olika synsätt man kan ha.
Enligt min uppfattning så har du en "7-helvetets-drottning" som klarar av denna bedrift och är väl värt att hålla ett öga på!

@ Jano
mycket trevligt att du är kvar här i forumet och tack för dina bidrag i SBR´s.

Angående resonemanget att "det sparas en massa energi för samhället som lagras upp i honung" så håller jag med...och samma energimängd går förlorat för själva samhället...medan man samtidigt vill ha "starka" samhällen inför övervintring.
En ekvation som ja inte får att riktigt gå ihop.

Frågan kanske kan kokas ihop till: riktar jag mitt ögonmärk på honung eller på bisamhället?

joeh

• Halland
« Svar #67 skrivet: 08 jun-17 kl 21:42 »
Två tredjedelar av dessa ungbins volym måste således bort ur yngerummet ständigt under maj-juni.

Med bort menar du då att de ska bege sig till andra sidan spärrgallret, antar jag?
Det var jäkligt mycket bin i bägge skattlådorna på samhällena. Möjligtvis var det för trångt och jag kanske skulle slängt på ytterligare en låda?
Enligt min uppfattning så har du en "7-helvetets-drottning" som klarar av denna bedrift och är väl värt att hålla ett öga på!

Nja, jag har tre (två kvar, en svärm försvann ur sikte) sådana drottningar och är lite för oerfaren. Kunde bara förutsäga den första svärmen då de inte byggde på drönarramen.

Det beror ju på vilken inriktning man har på biodlandet. Är det honungsmängd som prioriteras så ska drottningen bort och inte så mycket yngel. Ett ungbi blir fortare dragbi om inget öppet yngel finns i kupan, och lever dessutom längre som dragbi. Yngeluppehållet sparar även en massa energi för samhället som istället lagras upp som honung.

Jag har läst ganska mycket om din metod med yngelfri period men har inte praktiserat den. Jag har inte hållit på så länge och har egentligen för många samhällen för att vara så här ny. Fokus är honungsproduktion på ett rationellt sätt. Höremetoden är väldigt intressant också.

Bilou

• Blekinge
« Svar #68 skrivet: 10 jun-17 kl 16:02 »
Toppen. Tog bort spärrgallret för några veckor sedan och nu är det yngel på varenda honungsram :S. kunde ta ut 3 honungsramar ur den ena och 2 ur den andra kupan. Drottningarna vandrar alltså fritt runt i 3 resp 4 lådor. Hur kan jag lösa detta problem?

Postat med Alternativ.nu´s app

Bilou

• Blekinge
« Svar #69 skrivet: 10 jun-17 kl 17:28 »
och nu såg jag ändå några stiftade celler på en ram. Vad gör jag med den?

christelle

• Blekinge
« Svar #70 skrivet: 10 jun-17 kl 17:42 »
och nu såg jag ändå några stiftade celler på en ram. Vad gör jag med den?

Jag förstår inte hur du menar att göra med ramen? Det är väl bra att visen stiftar celler, det blir ju nya bin av stiften.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bilou

• Blekinge
« Svar #71 skrivet: 10 jun-17 kl 17:56 »
en honungsram som jag tagit ur...

christelle

• Blekinge
« Svar #72 skrivet: 10 jun-17 kl 18:05 »
en honungsram som jag tagit ur...

När ynglen krupit ut så fyller bina dessa celler med honung.
Eller du menar att äggen är "döda"?

Bilou

• Blekinge
« Svar #73 skrivet: 10 jun-17 kl 18:21 »
jo, dem är nog döda nu... det är alltså en honungsram som jag tänkte slunga ikväll, men har upptäckt en del ägg. Ska jag spara den, hänga tillbaka vid nästa tillfälle och låta bina rensa ut den? Eller går det att slunga den ändå? Vet inte om det är nån fara med lite fodersaft i honungen?

Små

• Skåne
« Svar #74 skrivet: 10 jun-17 kl 18:40 »
Drottningarna vandrar alltså fritt runt i 3 resp 4 lådor. Hur kan jag lösa detta problem?

Jag antar att du vill ha ner drottningen på en eller två lådor. Leta upp ramen som drottningen är på. Om bina är på 40 fullsatta ramar så  kan det ta en stund. Du behöver leta metodiskt och lugnt, och använda rökpusten lite lätt ibland, du ska visa vaktbina vem som bestämmer.

Sedan, sätt alla ramar med otäckt yngel tillsammans med drottningen och lägg spärrgallret över. Ramarna med delvis honung och täckt yngel över spärrgallret. När du är klar ska det inte finnas honung i yngelrummet, och det ska finnas tomma celler för drottningen att lägga ägg i.

Bilou

• Blekinge
« Svar #75 skrivet: 10 jun-17 kl 18:59 »
tack för svaret! börjar lugna ner mig nu. tänkte byta ut drottningen, det har blivit ohållbart nu. De försöker nu komma in på altanen för där syntes jag till sist. har inte använt rökpust, får aldrig igång den... dags att lära mig. tänkte att då kan jag väl sätta dit gallret och då spelar det ingen roll var drottningen hamnar för hon ska ändå bort.
Som sagt finns det honung på nästa varje ram. Då blir det svårt att få ett honungsfritt yngelrum. Får nog flytta upp det senare.

hur gör jag nu med honungsramen med ägg på?

Bilou

• Blekinge
« Svar #76 skrivet: 10 jun-17 kl 20:10 »
någon som har erfarenhet med ägg på honungsram som man vill slunga?

christelle

• Blekinge
« Svar #77 skrivet: 10 jun-17 kl 22:29 »
någon som har erfarenhet med ägg på honungsram som man vill slunga?

Nej, men det går väl att bara skära bort äggen, ingen honung ändå i dom cellerna.

Små

• Skåne
« Svar #78 skrivet: 10 jun-17 kl 22:31 »
har inte använt rökpust, får aldrig igång den
Jag använder en hoprullad äggkartong om jag ska göra något som bara tar en stund, max en timma. Om längre lägger jag i träpellets, det räcker många timmar. Tänder med lite tidningspapper. Man måste använda bälgen så kraftigt man kan, tills man ser att det tagit sig, sedan sätter man på locket.

Som sagt finns det honung på nästa varje ram. Då blir det svårt att få ett honungsfritt yngelrum. Får nog flytta upp det senare.
Rista den täckta honungen med en avtäckningsgaffel, så flyttar de upp den.

hur gör jag nu med honungsramen med ägg på?
Jag hade satt tillbaka den i skattlådan, så rensar de ut den och fyller den med honung.

« Senast ändrad: 11 jun-17 kl 08:22 av Små »

Bilou

• Blekinge
« Svar #79 skrivet: 11 jun-17 kl 13:08 »
tack ni 2!äggkartong tyckte jag såg äckligt ut när det bränts. kan inte tänja mig det är hälsosamt. ska nog köpa giftfria träpellets. Vad är det egentligen?

Har kontakt med en drottningodlare. Kan välja mellan kläckfärdig eller parad drottning i speciell bur, som funkar i 99% av fallen). större chans att bina accepterar den kläckfärdiga (fick veta att arga bin gärna tar kål på tillsatt drottning och drar upp ny på hennes ägg), men risk då att hon parar sig med drönare med ilskna gener... Vad skulle ni ha gjort?

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser