Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spärrgaller mot svärmning  (läst 11982 gånger)

Bilou

• Blekinge
SV: Spärrgaller mot svärmning
« Svar #40 skrivet: 02 jun-17 kl 10:20 »
varför 'drönarceller' mellan parentes? det finns väl drönaryngel i dem?

Postat med Alternativ.nu´s app

christelle

• Blekinge
« Svar #41 skrivet: 02 jun-17 kl 10:35 »
varför 'drönarceller' mellan parentes? det finns väl drönaryngel i dem?

Citationstecken menar du nog-därför att bin som får bygga fritt, bygger större celler generellt. Det är därför en drönarram som ska skäras ut sätts in ovaxad, och således opräglad, i kupan. På den ramen bygger bina "drönarvax" för att i den ska drottningen lägga drönarägg som biodlaren har tänkt skära bort. På en vaxkaka du köper brukar cellerna bli mindre när bina byggt ut den (om du inte aktivt väljer nåt annat).
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #42 skrivet: 02 jun-17 kl 18:32 »
Och som motpol så måste jag påstå att drönarna trots risken för varoa så har drönarna en ytterst viktig roll i samhället.
Och att man inte låter dessa utveckla sig och finnas kan i det långa loppet vara av nackdel för samhället.

Men, det är åter igen olika syn på skötseln och vad man vill med sina samhällen.

Att skära ut drönarremsor från samhällena för att ge friska bin påverkar inte antalet drönare i samhällena. Utrymmet för vildbygge är ju inbjudet av Biodlaren, och dessa celler är utöver de som finns i övriga yngelrummet. Vem har påstått att drönarna är oviktiga?

Vare sig Drottning, arbetsbin, drönarna eller samhället som individ tar någon som helst skada av att man skär bort dessa drönarremsor enligt mina erfarenheter.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 02 jun-17 kl 18:36 »
Drönarutskärning funkar inte riktigt på samma sätt när bina bygger sitt eget vax, de gör då alltid större "drönarceller" överallt. Så när jag sätter in en obyggd "drönarram" så bygger de ut den och verkar föredra att lägga honung i den nya fräscha ramen?

Om bina lägger honung i deras egenhändigt utbyggda drönarremsa, så beror detta antingen på olämplig placering av ramen i yngelrummet, alternativt på för få utbyggda ramar i skattlådorna.

Genom mångåriga studier vet jag att ramen med drönarremsan fungerar allra mest optimalt som ram nr 3 eller 4 från sidan i översta yngellådan, och under perioden april-midsommar.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

• Blekinge
« Svar #44 skrivet: 02 jun-17 kl 19:46 »
Om bina lägger honung i deras egenhändigt utbyggda drönarremsa, så beror detta antingen på olämplig placering av ramen i yngelrummet, alternativt på för få utbyggda ramar i skattlådorna.

Genom mångåriga studier vet jag att ramen med drönarremsan fungerar allra mest optimalt som ram nr 3 eller 4 från sidan i översta yngellådan, och under perioden april-midsommar.
Du har nog rätt i det med det att den ramen jag satt var i nedersta lådan. Dock hade de byggt ut två HLS med bara drönarceller så det gick bra ändå. Har du kallbygge i dina kupor?

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #45 skrivet: 02 jun-17 kl 20:27 »
Hej igen

Alla dessa goda råd kräver för det mesta "utbyggda ramar" alternativt "sätt ditt en ny drottning".
Vad hjälper dessa goda råd dem som behöver de allramest, dvs nybörjarna som oftast inte ha tillgång till varken det ena eller det andra?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #46 skrivet: 02 jun-17 kl 21:57 »
Att skära ut drönarremsor från samhällena för att ge friska bin påverkar inte antalet drönare i samhällena. Utrymmet för vildbygge är ju inbjudet av Biodlaren, och dessa celler är utöver de som finns i övriga yngelrummet. Vem har påstått att drönarna är oviktiga?

Vare sig Drottning, arbetsbin, drönarna eller samhället som individ tar någon som helst skada av att man skär bort dessa drönarremsor enligt mina erfarenheter.

Nja...   Dom bygger drönarceller och föder upp dom av en anledning.
Om dom skulle vara onyttiga för samhället, varför gör dom då det?
Bin är enormt tålmodiga djur som helt enkelt anpassar till de stolleprov som vi människor ställer dom inför.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

pippis odling

• -
« Svar #47 skrivet: 02 jun-17 kl 22:04 »
Så sant så sant. Och det jag har minst tillgång till av allt är erfarenhet och "öga" för vad som händer i samhället. Det är där Ni mer er enorma erfarenhet och kunskap kommer in i bilden. Jag har dock förstått en sak, att det finns lika många sätt att sköta sina bin på som det finns biodlare 😁. Jag lyssnar till er diskussion men jag kan inte säga att jag förstår mycket av den just nu (drönarremsor o.s.v), men det kommer väl såsmåningom.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #48 skrivet: 02 jun-17 kl 22:14 »
Hej

@Skogsvilde
"Bin är enormt tålmodiga djur som helt enkelt anpassar till de stolleprov som vi människor ställer dom inför."  ;)

@ Pippi
Bra, häng på bara...du står i begrepp att lära dig ett nytt språk...även om det kan kallas för "fikonspråk".
Lita på dig ich dina bi, häng på och det klarnar!

pippis odling

• -
« Svar #49 skrivet: 03 jun-17 kl 12:13 »
Tolkningshjälp tack! Jag gjorde en snabb titt i mina samhällen idag och detta är vad jag såg:

Samhälle A: tomma ramar i skattlådorna (sattes 2 veckor sedan). 3 kläckta viseceller. En ram som hade ett område med nästan svarta, eller i alla fall väldigt mörka, täckta svarta platta celler. Ytterst få öppet yngel. Andra ramarna med mörktgula celler.

Samhälle B: tomma ramar i skattlådan. Mörktgula mycket kupiga täckta celler, de andra ramarna med mer platta täckta celler. Samma mörkgula färg. Inget öppet yngel. Inga viseceller.

Vad är det jag har sett? Bina ger mig information som jag inte vet hur jag ska tolka. Kan ni hjälpa? Låter det som att allt är som det ska? Behöver jag kanske göra ngt? 😥

christelle

• Blekinge
« Svar #50 skrivet: 03 jun-17 kl 12:52 »
Tolkningshjälp tack! Jag gjorde en snabb titt i mina samhällen idag och detta är vad jag såg:

Samhälle A: tomma ramar i skattlådorna (sattes 2 veckor sedan). 3 kläckta viseceller. En ram som hade ett område med nästan svarta, eller i alla fall väldigt mörka, täckta svarta platta celler. Ytterst få öppet yngel. Andra ramarna med mörktgula celler.

Samhälle B: tomma ramar i skattlådan. Mörktgula mycket kupiga täckta celler, de andra ramarna med mer platta täckta celler. Samma mörkgula färg. Inget öppet yngel. Inga viseceller.

Vad är det jag har sett? Bina ger mig information som jag inte vet hur jag ska tolka. Kan ni hjälpa? Låter det som att allt är som det ska? Behöver jag kanske göra ngt? 😥

Har du ingen mentor och/eller har gått en grundkurs i biodling?
Det är jättesvårt att bedöma hur det ser ut i dina kupor, nån kanske kan göra det men då får du nog lägga upp tydliga bilder  ;) Starta en ny tråd i så fall eftersom det är nytt ämne.
Är det inga bin i skattlådorna öht så är det bäst att antingen ta bort dem eller lägga en tidningssida mellan lådorna så bina kan bestämma själva när de vill använda lådan. En tom skattlåda kyler ynglen och bina har fullt sjå att hålla värmen, speciellt om de är få till antalet.
Vet inte hur det är där du bor men här är inget vidare med drag, det har varit för varmt och torrt hela våren och till förra veckan, nu är det för kallt och fortfarande för torrt.

pippis odling

• -
« Svar #51 skrivet: 03 jun-17 kl 13:01 »
Min mentor har blivit jättesjuk plötsligt, så jag vill inte belasta honom ytterligare. Men tack för diit svar. Jag är ca. 35 mil norrut fr. Sthlm sett så det är absolut O drag här ännu. Idag 10 grader och regn.....

christelle

• Blekinge
« Svar #52 skrivet: 03 jun-17 kl 13:43 »
Min mentor har blivit jättesjuk plötsligt, så jag vill inte belasta honom ytterligare. Men tack för diit svar. Jag är ca. 35 mil norrut fr. Sthlm sett så det är absolut O drag här ännu. Idag 10 grader och regn.....

Tråkigt  :(
Jag hade tagit bort skattlådaorna. Inget drag=drottningen drar ner på/slutar för tillfället äggläggandet, bina behöver maten de hämtar åt de yngel som finns, sig själva och drottningen.

pippis odling

• -
« Svar #53 skrivet: 03 jun-17 kl 14:56 »
Skattlådorna är nu bortplockade. Hoppas på bättre väder. Tack!

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #54 skrivet: 03 jun-17 kl 20:54 »
 (:)  Städat undan lite OT och påhopp samt följdmodererat. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Thomas_

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 03 jun-17 kl 22:41 »
Har du kallbygge i dina kupor?

Alltid i yngelrummet, året runt.

Vintertid för att bina mår bäst av det, men framförallt sommartid för att underlätta för dragbina som kommer hem.
Om man lyfter av alla skattlådor i ett samhälle då det är ett starkt drag, så kan man studera vad som händer om man kikar neråt flustret inuti ett yngelrum som står på varmbygge. Det blir en väldig korvstoppning och köbildning på dragbin som vill stjälpa av sin last, men med kallbygge så sväljer gångarna mellan ramarna mängder med bin obehindrat.

Skattlådorna däremot saxar jag alltid 90 grader för varje låda. På så sätt undviks vildbygge mellan lådorna i större utsträckning än då alla står på samma håll.

christelle

• Blekinge
« Svar #56 skrivet: 03 jun-17 kl 23:32 »
Alltid i yngelrummet, året runt.

Vintertid för att bina mår bäst av det, men framförallt sommartid för att underlätta för dragbina som kommer hem.
Om man lyfter av alla skattlådor i ett samhälle då det är ett starkt drag, så kan man studera vad som händer om man kikar neråt flustret inuti ett yngelrum som står på varmbygge. Det blir en väldig korvstoppning och köbildning på dragbin som vill stjälpa av sin last, men med kallbygge så sväljer gångarna mellan ramarna mängder med bin obehindrat.
...
Låter relevant, måste nog ta och testa det.

carusogugge

• Uppland
« Svar #57 skrivet: 04 jun-17 kl 18:50 »
Thomas, gör du någon åtgärd för att förhindra svärmning?

Små

• Skåne
« Svar #58 skrivet: 04 jun-17 kl 19:38 »
:) Thomas kan nog skriva några sidor om det

Thomas_

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 05 jun-17 kl 17:51 »

Två saker;

För det första - Drottningarna i mina kupor är av linjer som odlats under många många år enligt ett avelsprogram. I programmet finns ett antal parametrar som bedöms om och om igen, varav en är svärmning. Numera innebär detta i praktiken att även om ett samhälle skulle ha väldigt mycket ungbin och trångt, så blir det i stort sett aldrig ett ägg i en så kallad "terapicell" i mina samhällen. Terapiceller är cellkoppar som ungbina bygger då de är rastlösa.

För det andra - I biodling gäller det att ständigt ha två saker under uppsikt; Att ha koll på varroatrycket i samhällena, och att ha koll på att Drottningen alltid har tomma celler i yngelrummet. Ger man inte Henne plats för sin äggläggning i maj-juni månad, så är det ens eget fel om det blir en svärmning anser jag.

Kort variant av svaret; Bra Drottningar och tillräckligt antal tomma celler i yngelrummet. Ingen annan åtgärd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 1 användare
Allt i allo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser