Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Moped mot dålig miljö  (läst 64517 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 17520
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #220 skrivet: 14 jun-17 kl 16:30 »
Tror inte skrev jag ju.


Tror?   Så du vet inte?     Imponerande.. ::)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #221 skrivet: 14 jun-17 kl 16:31 »
1000w pratar vi om, eller 1,36 hk.   Så den får vara starkare än 30 km moppen.

Hur skulle det vara om du försökte informera dig om vad som gäller för dom olika klasserna och lite grand om förbränningsmotorer osv osv.

För det finns ingen mening miljömässigt om mopeden drar över 1 dl/mil.
Då kan man lika gärna köra motorcykel i 110 km/t.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #222 skrivet: 14 jun-17 kl 16:35 »
Ett av de stora problemen som uppstår när man kör på låga varv är att förbränningen blir ofullständig.
Vilket inte är speciellt snällt mot miljön.

Det jag såg när jag tog ut tändstiftet efter 5 mil, är att det var helt vitt ( osotat) vilket tyder på total förbränning.
Det med 2% olja i bensinen.

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #223 skrivet: 14 jun-17 kl 16:37 »

Tror?   Så du vet inte?     Imponerande.. ::)

Om man inte tror, då vet man.
1 dl/mil är ändå rätt generöst.
« Senast ändrad: 14 jun-17 kl 16:44 av köttkyckling »

Skogsvilde

  • Inlägg: 17520
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #224 skrivet: 14 jun-17 kl 16:43 »
Om man inte tror, då vet man.

Du vet inte det vet vi med säkerhet.  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #225 skrivet: 14 jun-17 kl 16:48 »
Du vet inte det vet vi med säkerhet.  ;D

Jag vet vad man behöver veta.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17520
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #226 skrivet: 14 jun-17 kl 17:06 »
Jag vet vad man behöver veta.

Nja, det kan man juh faktiskt diskutera.  ;D

Problemet är att du kan klara dig hyffsat på din nivå.
Men resten av världen är minst ett steg före.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #227 skrivet: 14 jun-17 kl 18:58 »
I mina ögon ser det inte vidare bra ut för framtiden när folk åker runt i fordon som väger 2 ton i 110 km/t.

Så frågan är ju om det steget är så vettigt att ta, jag säger pass.

 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 878
    • Västerbotten
    • arvestrands
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #228 skrivet: 14 jun-17 kl 20:48 »
moped till jobbet 5 mil enkel resa i 25knyck känns sådär lockande.
det får bli biogas tills vidare

Skogsvilde

  • Inlägg: 17520
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #229 skrivet: 14 jun-17 kl 21:55 »
I mina ögon ser det inte vidare bra ut för framtiden när folk åker runt i fordon som väger 2 ton i 110 km/t.

Så frågan är ju om det steget är så vettigt att ta, jag säger pass.

Nu är det långt ifrån alla personbilar som väger 2 ton.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Davvi

  • Inlägg: 42
  • Tapatalk User
Moped mot dålig miljö
« Svar #230 skrivet: 14 jun-17 kl 22:05 »
moped till jobbet 5 mil enkel resa i 25knyck känns sådär lockande.
det får bli biogas tills vidare

Känns sådär lockande att hoppa på moppen mitt i smällkalla vintern men vad gör man inte för miljön....

Då skulle däremot en sån här vara perfekt, eller vad tror köttkyckling, blir luftmotståndet för stort enligt kalkylen?
« Senast ändrad: 14 jun-17 kl 22:21 av Davvi »

malarmaster

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #231 skrivet: 15 jun-17 kl 07:25 »
kom ju flera varianter precis efter kriget,just för att det var resursbrist. Försvann när man kunde bygga riktiga bilar igen. orsaken var just att folk ville kunna transportera sig o grejor i ett fordon o inte flera. krocksäkerheten var ju också en viktig faktor. Skulle inte vilja se farbrorn gå i närkontakt med en lastbil.
Tillförlitligheten var ju inte heller så hög på dessa fordon.Oftast var ju motorerna för klena och livslängden var kort.ungefär som en mopedmotor..... Ulf

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14082
    • Medelpad
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #232 skrivet: 15 jun-17 kl 11:30 »
Det jag såg när jag tog ut tändstiftet efter 5 mil, är att det var helt vitt ( osotat) vilket tyder på total förbränning.
Det med 2% olja i bensinen.

Det enda en vit isolatorspets hos tändstiftet talar om, är att den har varit tillräckligt varm för att ev sot och olja som fastnar på den ska brännas bort. Samt att varken bränslet eller oljan innehåller något värmetåligt färgämne. Vissa starkt färgade tvåtaktsoljor ger färg som sitter kvar på tändstiftet hur hett det än blir, samma sak gäller för färgämnena i vissa leverantörers alkylatbensin och E85.

Det här med att en chokladbrun isolatorfot skulle tyda på lagom temperatur på tändstiftet och ungefär rätt bränsleblandning stämde på den tiden bensinen var blyad, men det är ju länge sen nu.

Ett säkrare tecken på fullständig förbränning hos en bensinmotor är att avgaserna (före ev katalysator) är luktfria samt att man inte får huvudvärk av dem. Lukt tyder på oförbrända kolväten (HC), om man får huvudvärk av avgaserna tyder det på koloxid (CO). Kväveoxider i de mängder en bensinmotor kan ge ifrån sig känner man inte på lukten, men riktigt stora kväveoxidutsläpp (t ex från VW:s fuskdieslar) känner man på att det luktar klor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14974
    • Östergötland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #233 skrivet: 15 jun-17 kl 16:48 »
Nja, kväveoxider och klor luktar allt lite olika ;)

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #234 skrivet: 15 jun-17 kl 17:56 »
moped till jobbet 5 mil enkel resa i 25knyck känns sådär lockande.
det får bli biogas tills vidare

Du sparar 20.000 om året och gör miljön en tjänst, en stooor tjänst.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #235 skrivet: 15 jun-17 kl 17:58 »
Nu är det långt ifrån alla personbilar som väger 2 ton.

Inte blir dom mindre och lättare i alla fall.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #236 skrivet: 15 jun-17 kl 18:00 »
Känns sådär lockande att hoppa på moppen mitt i smällkalla vintern men vad gör man inte för miljön....

Då skulle däremot en sån här vara perfekt, eller vad tror köttkyckling, blir luftmotståndet för stort enligt kalkylen?


Är bara vägen välplogad och slät.

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #237 skrivet: 15 jun-17 kl 18:04 »
livslängden var kort.ungefär som en mopedmotor..... Ulf

Allt som blir misshandlat har kort livslängd, en mopedmotor har väldigt billiga slitdelar.
Lager, kolv, cylinder.
Som vem som helst kan byta utomhus i ösregnet med enkla verktyg.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14974
    • Östergötland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #238 skrivet: 15 jun-17 kl 18:10 »
Inte blir dom mindre och lättare i alla fall.

Men snålare. Vår snålbil väger 1300 kg och drar 0,4 l/mil. Baggen jag hade som förstabil (går nästan att jämföra med att åka moped) vägde inte 800 kg men drog en liter per mil.

malarmaster

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #239 skrivet: 15 jun-17 kl 19:08 »
Allt som blir misshandlat har kort livslängd, en mopedmotor har väldigt billiga slitdelar.
Lager, kolv, cylinder.
Som vem som helst kan byta utomhus i ösregnet med enkla verktyg.
Jag kommer ihåg eländet från min egen moppetid.Men det är knappast särskilt miljövänligt att tillverka nya delar pga en från början usel konstruktion.
hittills har du inte övertygat om din fantastiska ide att alla ska köra fossilbränsledrivna mopeder. tror du hade behövt titta på några filmer från främst Asien där just moppar o mc dominerar i stadsbilden.Flera av dessa städer har enorma miljöproblem just pga den stora mängd av orenade motorer som kör runt på gatorna.
Indien har t.ex beslutat att sätta hårda krav och man kommer att förbjuda fossilbränslen redan  2025 i städerna. Sverige och de flesta länderna i eu har satt målet lite senare men då alla partier är ense att fossilbränslena skall bort blir det så.Framtiden tillhör elen,skaffa dig en elmoppe eller cykel istället för att föra en pseudodebatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser