Det jag såg när jag tog ut tändstiftet efter 5 mil, är att det var helt vitt ( osotat) vilket tyder på total förbränning.
Det med 2% olja i bensinen.
Det enda en vit isolatorspets hos tändstiftet talar om, är att den har varit tillräckligt varm för att ev sot och olja som fastnar på den ska brännas bort. Samt att varken bränslet eller oljan innehåller något värmetåligt färgämne. Vissa starkt färgade tvåtaktsoljor ger färg som sitter kvar på tändstiftet hur hett det än blir, samma sak gäller för färgämnena i vissa leverantörers alkylatbensin och E85.
Det här med att en chokladbrun isolatorfot skulle tyda på lagom temperatur på tändstiftet och ungefär rätt bränsleblandning stämde på den tiden bensinen var blyad, men det är ju länge sen nu.
Ett säkrare tecken på fullständig förbränning hos en bensinmotor är att avgaserna (före ev katalysator) är luktfria samt att man inte får huvudvärk av dem. Lukt tyder på oförbrända kolväten (HC), om man får huvudvärk av avgaserna tyder det på koloxid (CO). Kväveoxider i de mängder en bensinmotor kan ge ifrån sig känner man inte på lukten, men riktigt stora kväveoxidutsläpp (t ex från VW:s fuskdieslar) känner man på att det luktar klor.