Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Moped mot dålig miljö  (läst 64745 gånger)

malarmaster

• Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #180 skrivet: 04 jun-17 kl 19:28 »
 ;D ;D ;D Bättre kvällsunderhållning än denna tråd finns inte

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #181 skrivet: 04 jun-17 kl 21:17 »
Inte sitter jag och driver med dig.
En icakasse räcker 4-5 andetag. (har testat).

Ok. tror du borde sluta käka piller eller nått

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
« Svar #182 skrivet: 04 jun-17 kl 21:42 »
Tänk en 50cc på denna
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

malarmaster

• Gäst
« Svar #183 skrivet: 05 jun-17 kl 07:02 »
kan du inte visa ett foto när han kommer till en nerförsbacke? det lär bli komedi.
bilden är väl tagen i ryssland? IQ är inte så hög där vad jag sett på Youtube och ryssar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #184 skrivet: 05 jun-17 kl 09:16 »
Har han anslutit tryckluftslangen till bromsarna ;D

Kul bild, men inte ens i Ryssland så fungerar det där. Riggat eller fotomontage.

köttkyckling

• Gäst
« Svar #185 skrivet: 05 jun-17 kl 09:21 »

Så du behöver inte skicka mig din CV jag har den här:

Jobb? Till mig?
Nej tack, vi kan säga så här, vill du ha henne får du ta henne, jag tänker inte protestera.
Själv behöver jag inte mycket för att klara mig.

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
« Svar #186 skrivet: 05 jun-17 kl 10:22 »
Nej du behövs inte. Du har ju gett all mig din kunskap.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

köttkyckling

• Gäst
« Svar #187 skrivet: 05 jun-17 kl 10:40 »
Nej du behövs inte. Du har ju gett all mig din kunskap.

Var så god, håll till godo.

malarmaster

• Gäst
« Svar #188 skrivet: 05 jun-17 kl 11:01 »
Har han anslutit tryckluftslangen till bromsarna ;D

Kul bild, men inte ens i Ryssland så fungerar det där. Riggat eller fotomontage.
det är det säkert och underkörningsskydd har de väl inte heller i ryssland. timret är dessutom säkrat och det är det definitivt inte i ryssland.
det är inte köttkyckling på träning??

köttkyckling

• Gäst
« Svar #189 skrivet: 05 jun-17 kl 11:23 »
Nej det är inte jag, men en hästkraft räcker gott och väl för det där lasset.
Däremot behöver han mer tyngd på bakjulet.

En hästkraft i 3-4 km/timmen hade fungerat prima.

Davvi

• Tapatalk User
« Svar #190 skrivet: 05 jun-17 kl 18:31 »
Börjar bli lite rörigt att hänga med, är lösningen en trimmad eller otrimmad moped? Klarlagt måste iaf vara att just en moped är den gyllene medelvägen, bättre än en glupsk cyklist och absolut bättre än en motorcykel? Hur blir det med fotgängare, är en sådan sämre för miljön än en cyklist räknat per km? Förvirrad!

köttkyckling

• Gäst
« Svar #191 skrivet: 05 jun-17 kl 18:46 »
Börjar bli lite rörigt att hänga med, är lösningen en trimmad eller otrimmad moped? Klarlagt måste iaf vara att just en moped är den gyllene medelvägen, bättre än en glupsk cyklist och absolut bättre än en motorcykel? Hur blir det med fotgängare, är en sådan sämre för miljön än en cyklist räknat per km? Förvirrad!

Beror på hur långt fotgängaren ska gå och på terrängen.
Är det fin stig och längre än 500 meter, är cykel eller moped klart bättre.
En trampmoppe är nog det bästa transportmedel som finns för miljön.
Och en motor på 50 cc räcker och blir över.
Står valet mellan motorcykel och trimmad moped är trimmad moped bättre.
Rätt trimmad, då.
50 cc Kan då få att gå i motorvägsfart, och räcker gott och väl på landsväg.
50 cc är väldigt flexibla.
0,2-17 hästar.

• Gäst
« Svar #192 skrivet: 11 jun-17 kl 23:08 »
Alla är väl överens om att all onödig vikt som förflyttas är onödig energiförbrukning.
Som man mins bilproggrammen på tv där man blev rådd att ta ur alla onödiga grejjor ur bilen för att spara soppa, verktyg och annat.

Även här är mopeden helt överlägsen, där tjänstevikt, förare plus fulltankat fordon inte behöver överstiga 100 kilo.

Jämnför det med en bil, även en fullsat där 5 passagerare sitter och trängs.
Blir i bästa fall 5x75+1000/5= 275 kg.

Eller varför inte en "miljövänlig" buss.
50x75+20.000/50= 475 kg.

Ett passagerartåg är ännu värre.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #193 skrivet: 12 jun-17 kl 00:28 »
Men om du tar din moped som tydligen endast väger som en elcykel, eller är mopedister generellt sett lättare än andra resenärer, och erbjuder den som alternativ åt de 50 personer som hade tänkt ta bussen så tror jag inte de blir glada. Och hävdar du att 50 mopeder drar mindre än en buss så får du allt ha bra mopeder.

köttkyckling

• Gäst
« Svar #194 skrivet: 12 jun-17 kl 05:53 »
Ska alla 50 åt exakt samma håll, eller måste bussen åka i snirklar för att lämna av alla 50 på olika platser?

I första fallet vinner bussen, men det gäller mest långfärdsbussar (där man kan ta med mopeden om den är hopfällbar).
Vad gäller stadstrafik är mopeden mer miljövänlig än bussen, för bussen tar inte raka vägen, som en moped gör, vilket gör att mopeden färdas mycket kortare sträcka, och därmed förbrukar mindre bränsle än stadsbussen.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #195 skrivet: 12 jun-17 kl 06:47 »
Ska alla 50 åt exakt samma håll, eller måste bussen åka i snirklar för att lämna av alla 50 på olika platser?

I första fallet vinner bussen, men det gäller mest långfärdsbussar (där man kan ta med mopeden om den är hopfällbar).
Vad gäller stadstrafik är mopeden mer miljövänlig än bussen, för bussen tar inte raka vägen, som en moped gör, vilket gör att mopeden färdas mycket kortare sträcka, och därmed förbrukar mindre bränsle än stadsbussen.

Varifrån har du fått att miljövänlighet bara skulle hänga ihop med bränsleförbrukning? En moped har ju som regel inga avgasrenande anordningar alls och släpper ut stora mängder halvförbrända saker, HC och CO. Skulle den ha fyrtaktsmotor blir HC-utsläppen mindre men istället tillkommer NOx.  En modern buss som uppfyller Euro 6 eller motsvarande avgaskrav har i princip försumbara utsläpp av alla de här sorterna, även om den körs på ur miljösynpunkt sämsta möjliga bränsle.

ensamhet

• Lappland
« Svar #196 skrivet: 12 jun-17 kl 07:38 »
Är det slut på Psykofarmaka på apoteket?

johe71

« Svar #197 skrivet: 12 jun-17 kl 08:28 »
Även här är mopeden helt överlägsen, där tjänstevikt, förare plus fulltankat fordon inte behöver överstiga 100 kilo.

Jämnför det med en bil, även en fullsat där 5 passagerare sitter och trängs.
Blir i bästa fall 5x75+1000/5= 275 kg.

så... om vi gör samma uppställning för mopeden (för att få fram vikten på mopeden)
1x75 + x/1 = 100 kg

personen väger 75 kg, tanken på en moped är (oftast?) 5 liter (alltså ungefär 4 kg bensin)... då återstår 21 kg kvar till mopeden för att summan ska bli 100 kg, har du någon bild på en moped som väger max 21 kg?

utdrag från en undersökning om mopeder och miljöpåverkan
"Studien visar att mopeden, som väl för många upplevs som ett litet, billigt och smidigt transportmedel i jämförelse med bensintörstiga bilar, inte alls behöver vara särskilt miljövänlig. Istället har gamla mopeder har lika stor klimatpåverkan per kilometer som personbilar. [...] I storstäder i många länder står mopedtrafiken för betydande bidrag till luftföroreningarna. [...] Förutom att avgaserna är akut och långsiktigt hälsofarliga så är gamla mopeder stora klimatbovar. De har lika stor klimatpåverkan per kilometer som personbilar. [...] Mopeder kan vara en del av lösningen men bara om avgaserna är betydligt renare än i dagens mopedtrafik, [...]  Bäst vore  att ersätta de gamla mopederna med nya och renare, helst elmopeder"

• Gäst
« Svar #198 skrivet: 12 jun-17 kl 09:13 »
Johe 71

Vad är det för rövare som skrivit det där?
Att en tvåtaktare släpper ut partiklar beror på två saker minst.
1 för hög oljeinblandning i bensinen.
2 felinställd luft/bensinblandning, som bland annat bidrar till för kall motor.
Därför har man på senare tid aluminiumcylinder för bättre kylning av varm (rätt inställd)motor.

Torbjörn

Än så länge finns inget, som renar utsläppen från co2, och kommer inte heller finnas i framtiden som renar på ett miljövänligt sätt.
Man kan rena, men inte miljövänligt.
Partiklar bidrar inte till klimatförändringar.
Särskillt dom få som släpps ut av en rätt inställd tvåtaktare.
Och det är där problemet ligger.

« Senast ändrad: 12 jun-17 kl 09:26 av köttkyckling »

johe71

« Svar #199 skrivet: 12 jun-17 kl 12:31 »
Än så länge finns inget, som renar utsläppen från co2, och kommer inte heller finnas i framtiden

precis, och därför måste vi sluta använda förbränningsmotorer - klart som korvspad

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 4 användare
Helena Wätte, ärt, Mårten Falk, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser