Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Moped mot dålig miljö  (läst 64822 gånger)

köttkyckling

• Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #160 skrivet: 03 jun-17 kl 06:32 »
En cyklist blir inte mätt om han skulle kunna dricka en deciliter bensin per mil.
Det jag menar är att cyklistens mat är mycket mer krävande för miljön än motsvarande mängd bensin energimässigt.
Vadå, egentillverkade, olagliga mopeder?
Läs, cykel med hjälpmotor. (nej det måste inte vara el)
Det finns för tillfället 4 olika mopeder och cykel med hjälpmotor som är lagliga i trafik.
3 av dessa kräver trafikförsäkring, cykeln med elmotor på upp till 250 watt kräver ingen trafikförsäkring.
Cykeln på upp till 1000 watt kräver detta.
Cykel med hjälpmotor är hur som helst ett överlägset miljöfordon på alla sätt och vis.
Bättre än mopeden utan trampor.

köttkyckling

• Gäst
« Svar #161 skrivet: 03 jun-17 kl 07:05 »
Räkna om vad 1 dl 95 oktanig bensin kostar per mil.
1 krona 40 öre.

Det är inte bara billigare än mat, det är även billigare än batteridrift.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #162 skrivet: 03 jun-17 kl 09:49 »
Du räknar som en påse nötter.

Det är svårt att hitta ett förbränningsmotordrivet fordon som drar så litet, men för skojs skull så säger vi att det finns ett sådant tillgängligt. En elcykel tar dig en mil på tiondelen av den kostnaden.

Om du cyklar en vanlig cykel samma sträcka och laddar benen med någon billig gröda så kommer du också betydligt billigare undan, och du slipper både att bli fet och oroa dig för arbetsmiljön hos de Bolivianska Litiumarbetarna. Du kan ju inte räkna med att äta oxfilé på restaurang när du tankar benen.

köttkyckling

• Gäst
« Svar #163 skrivet: 03 jun-17 kl 10:01 »
Hir mycket sädeslag får du för 1:40kr? Att äta.
Knappast så det räcker 1 mil i alla fall.
Batteri?
Har du sett hur många tusenlappar dom tar för ett batteri till elcykel?
Som utlovas gå jorden runt, men i själva verket tappar orken efter 2 kvarter.

malarmaster

• Gäst
« Svar #164 skrivet: 03 jun-17 kl 10:39 »
 ;Droligt att läsa denna tråd. rena komedin.
så en mopedist äter inte. upplysande. Nej,tror knappast att cyklisten äter mer än mopedisten däremot lär en driven cyklist vara betydligt mer vältränad än en soffpotatis på moped.
men diskussionen är egentligen överflödig. fossilbränslen kommer inte att  finnas i framtiden och inte heller förbänningsmotorer på mopeder. El tar över helt och idag finns både cyklar,mopeder,mopedbilar m.m med eldrift.frågan är om det ens kommer att finnas mopeder då en elcykel är betydligt billigare och lika effektiv.Men det krävs ju också lite jobb från cyklisten,elmotorn är ju just en hjälpmotor i backar m.m.
intressant också att TS vill diskutera frågor som han uppenbarligen inte förstår. dagens batterier går inte att jämföra med de som fanns på marknaden för tjugo år sedan.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #165 skrivet: 03 jun-17 kl 11:21 »
Hir mycket sädeslag får du för 1:40kr? Att äta.
Knappast så det räcker 1 mil i alla fall.
Batteri?
Har du sett hur många tusenlappar dom tar för ett batteri till elcykel?
Som utlovas gå jorden runt, men i själva verket tappar orken efter 2 kvarter.

Ge dig ut i verkligheten och öppna ögonen.

Jag köper vete eller havre för 1,40 kr/kg, och det skulle vara konstigt om jag inte orkade cykla 1 mil efter att ha ätit upp det kilot. Jag får nog snarare cykla 10 mil för att inte lagra in energin som fett.

Svärmor som börjar bli lite gammal nu köpte en elcykel. Med den kommer hon farande till oss, en resa på 5 mil tur och retur, och hon har oftast halva batterikapaciteten kvar när hon kommer hem och sätter den på laddning igen. Nu betalade hon säkert överpris för batteriet jämfört med vad man kan handla direkt från Kina för, eller om man väntar ett par år tills priserna sjunker, men det är helt hanterbar summa att bränna ett par tusenlappar i onödan för att få en färdig fungerande enhet som bidrar till hälsan och är mycket billigare än andra transportalternativ.

• Gäst
« Svar #166 skrivet: 03 jun-17 kl 11:23 »
Precis som förbränningsmotorn är en hjälpmotor.
Co2 avges på annat sätt i alla fall, spelar ingen roll.
Så det är bättre för hälsan att hjälptrampa en elmotor än en förbränningsmotor?
Hälsan skiter i vilket.

malarmaster

• Gäst
« Svar #167 skrivet: 03 jun-17 kl 11:42 »
 elmotorn ger inga utsläpp.och visst är det bättre för hälsan att trampa en cykel än en moped. Skillnaden är att du slipper andas in alla föroreningar från avgaser så du kanske slipper lungcancer och annat skit.

köttkyckling

• Gäst
« Svar #168 skrivet: 03 jun-17 kl 11:58 »
elmotorn ger inga utsläpp.och visst är det bättre för hälsan att trampa en cykel än en moped. Skillnaden är att du slipper andas in alla föroreningar från avgaser så du kanske slipper lungcancer och annat skit.

Slipper lungcancer gör jag ändå.
Vad är det för hjälpmotorer du kränger?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #169 skrivet: 03 jun-17 kl 12:02 »
Det finns inga cyklar med förbränningshjälpmotor som kan tävla med elcykeln i användbarhet och pris. Elcykeln är helt tyst och sköter sig själv.

malarmaster

• Gäst
« Svar #170 skrivet: 03 jun-17 kl 14:14 »
tänk om alla kunde styra vilka sjukdomar som man drabbas av,Du är lycklig du som är osårbar. Själv har jag mist i stort halva min vän o släktkrets på 2 år,samtliga dog i olika former av cancer. hur många som fick skitet av avgaser är ju givetvis svårt att säga men nog inverkar det.
Nej,köttkyckling. du tillhör en förlorad värld.Klimatförnekarna som tror att människan är osårbar och vi kan göra vad vi vill på klotet. det kan vi visserligen men det kommer en räkning som blir svårbetald.

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #171 skrivet: 03 jun-17 kl 14:19 »

Har du nån kontaktinformation till nån eller recept eller vad som nu krävs för att få reda på vilka sjukdomar man kommer få och inte få ?

Gröfre Slissing

• -
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #173 skrivet: 03 jun-17 kl 15:13 »
Om man slopar kravet på hjälm för de som bemannar mopeder och tillåter 50km/t så kommer miljön att förbättras i det långa loppet då det kommer innebära en självsanering.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #174 skrivet: 03 jun-17 kl 15:27 »
Tack Gröfre Slissing för bilden, den skall jag skriva ut och fästa på svärmors cykel. Hon är pigg och rätt flicklik för sin ålder, men tidens tand har naggat lite... Och så har hon cykelhjälm nu för tiden.

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
« Svar #175 skrivet: 04 jun-17 kl 11:13 »
14 kubikmeter luft på 1 liter bränsle, gäller alla förbränningsmotorer.
Katalysatorn renar som jag kan se smog och sot.
Luften blir genomskinligare.
Inget dåligt med det.

Som jag misstänkt, konstigt att biltillverkare lägger flera manår på att justera/kalibrera så förbrukning och utsläpp blir optimerade.
Jag ringer chefen, jag kan ta de där uppdraget nu vet jag att man ställer bara in 14 kubikmeter luft på 1 liter bränsle, gäller alla förbränningsmotorer.
Så du behöver inte skicka mig din CV jag har den här:
14 kubikmeter luft på 1 liter bränsle, gäller alla förbränningsmotorer.
Katalysatorn renar som jag kan se smog och sot.
Luften blir genomskinligare.

Jag är stum av förundran.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

köttkyckling

• Gäst
« Svar #176 skrivet: 04 jun-17 kl 14:39 »
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20170603/nostalgi-mopeden-65-ar/

Helsningar!
G S

65 år?
Minst det dubbla.
Harley och grabbarna satt motor på cykel, sen blev Harley korrupt och ville ha större motor.
= förstärkt ram på cykeln.
Motor cykel

• Gäst
« Svar #177 skrivet: 04 jun-17 kl 17:02 »
Som jag misstänkt, konstigt att biltillverkare lägger flera manår på att justera/kalibrera så förbrukning och utsläpp blir optimerade.
Jag ringer chefen, jag kan ta de där uppdraget nu vet jag att man ställer bara in 14 kubikmeter luft på 1 liter bränsle, gäller alla förbränningsmotorer.
Så du behöver inte skicka mig din CV jag har den här:
Jag är stum av förundran.

Du kan sitta och justera, optimera och kalibrera i 10.000 år och ta en milijon milijarder i utveklingskostnader.
En motor förbrukar i varje fall 14 kubik luft på 1 liter bränsle.

14 kubik är hur som helst inte mycket.
Fyll en sopsäck med luft och andas i, ska du se att det inte går många minuter för än luften är förbrukad.

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #178 skrivet: 04 jun-17 kl 18:13 »
Du kan sitta och justera, optimera och kalibrera i 10.000 år och ta en milijon milijarder i utveklingskostnader.
En motor förbrukar i varje fall 14 kubik luft på 1 liter bränsle.

14 kubik är hur som helst inte mycket.
Fyll en sopsäck med luft och andas i, ska du se att det inte går många minuter för än luften är förbrukad.

Är du seriös?

köttkyckling

• Gäst
« Svar #179 skrivet: 04 jun-17 kl 18:46 »
Är du seriös?

Inte sitter jag och driver med dig.
En icakasse räcker 4-5 andetag. (har testat).

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 2 användare
Ollefund, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser