Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Goda nyheter, smarta självhushållarknep och roliga händelser.
Maila petter@alternativ.nu Gärna med bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat  (läst 544 gånger)

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
Mat
« skrivet: 13 maj-17 kl 00:22 »

Ja nu har det gått ett flertal program på tv om vår jord och vår mat
Ikväll framkom det att fransmän är mycket mer friska än amerikanarna
På grund av att de äter regelbundet kl 12.30 varje dag och dom äter små portioner och varierat med mycket grönsaker och dricker en massa vin till varje måltid och att dom äter i lugn och ro utan stress
Jag minns hur det var med min far och somrarna i Frankrike,förrätt,huvudrätt,dessert ( frukt )+ nån sliskig likör,ost och kex,kaffe med ytterligare kanske cognac (ååhh vad äckligt ) och en massa vin till maten-vin med vatten och socker till de mindre barnen (som mej )
En del säger att alkoholen skadar men jag har aldrig märkt av detta för att eftersom alkoholen var ett naturligt inslag i min vardag och inte något tabu så har det varit naturligt för mej med alkohol och aldrig har jag varit särskilt intresserad av att supa mej full
Varken i unga dagar eller på äldre dagar,jag kan hantera alkoholen
Men nu var det fokus på maten och fler och fler program talar för att vi ska odla vår egen mat för att få behålla hälsan
Vi ska bidra till mångfalden i vårat jordbruk och ha bin
Det är ganska oroande känns det som att när media börjar ta upp matfrågan och att den blivit politisk som den inte varit förut
Många program nu för tiden uppmanar folk till att börja odla själva och därmed ta ansvar för sina egna liv
För mej känns det som det är lugnet före stormen och att det kommer att vara mycket viktigt att ha en plätt att odla på och vara självförsörjande
Var på stadsbiblioteket häromdagen och såg en film som heter--Before the flood
Där Leonardo di Caprio träffade påven i rom som är MYCKET oroad om jordens wannabee
Leonardo har rest runt jorden i 2 år och sett hur isarna smälter och de mesta skövlas för privata intressen såsom pengar och det är vissa storbolag som äger de mesta i världen
Leonardo är fredsombud för fn
Filmen säger att vi som konsumenter VÄLJER om  våra barn och deras barn ska ha en framtid här på jorden i framtiden eller inte
Om vi väljer oekologiskt så består jorden i max 30 år till
Sen är den kaputt
Men det har jag varit medveten om länge så därför har jag ätit eko + bio i cirka 25 år
Köper ofta min mat från bonden i Björnlunda och på bondens marknad ,puhh vad dyrt med tomater för 110 kr/kg
Men visst jag förstår bondens slit och möda men vem har råd att äta tomater hela året när kostnaden är 110 kr/kg
Sen ska en ha mer mat för att hålla sej frisk men om jag skippar allt det andra för att få ren mat på bordet hela året
Så inser jag att det enda rätta är att odla själv och det är kanske lätt att säga
Men om en bara visste hur mycket arbete som ligger bakom att få ren mat på bordet
Så kanske dom flesta hade gett upp vid bara tanken och det ska jag säga
Att jag trodde det skulle vara mycket enklare (har inte gjort det än ) men har satt mej in i det -att vända och vrida på saken om att börja odla i flera år nu
Vilken helomvändning från att bo i stan och odla på balkongen till att leva som en bonde-vilken befrielse äntligen ska jag göra detta
Att leva som en bonde-vilket vackert namn-odlare-bonde-självhushållare och vad mer kan det heta
Att gå i jorden och odla och rensa oavsett väder och allt därtill

Programmet ikväll handlade om amerikaner och deras övervikt p.g,a, felaktig mat
Programledaren sa:Ät mycket ur grönsaksriket och mindre av fett från det animaliska riket och mindre kött som gör så att vi äter mycket kött och sen får inte grönsakerna plats
Lättförståeligt program och igen så undrar jag varför alla dessa program kommer som en klump
Där forskarna återigen säger:vi hade fel angående fettet,så uppkom det socker i var och varannan produkt som framkallar diabetes 2 vid unga år
Ja det är väl roligt att dom kan erkänna sina fel
Nu uppmanar tv oss att odla vår egen mat och till detta måste jag ju förstå att dom har ett   viktigt budskap till folket

Tack för ordet
Med vänlig hälsning
Snowbird

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Mat
« Svar #1 skrivet: 13 maj-17 kl 00:24 »
Skrev i fel tråd men det kan väl moderator ändra på och sätta den på rätt sida,Tack

Dela detta:

* Inloggade just nu

87 gäster, 3 användare
von tratt, 4-ever, hsd

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser