Arv med høns er som arv hos oss mennesker....

Jeg har Sultaner der begge foreldrene har "normale" fjær, mens av det 6 jeg har nå, er det 2 som har fått silke aktige fjær. dvs. da si at dems besteforeldre eller lengre tilbake har blitt blandet med silke.
Rasrene høns skal være like igjennom hele avls linjen.
Finn deg en bok eller en god nettside om de ulike hønserasene og les litt om de forskjellige

Typisk for flere av de svensk lantrasene er jo at de kan variere i fargene.... jeg har f.eks. Hedemora i masse ulike farger. Ingen er like!
Her er det også nokså valig med blå kam, men ikke alle har det.
Jeg har en lys tupp som sønnen til ble en helt rød tupp (kjempe flott!!!), men jeghar ingen røde høner. Dvs. at en av de har en forfedre som har mye rødt i seg.
Den rasen du har sett som har vært så mørk over alt, kan jo ha vært Svarthøns....?
Så, egentlig..... Kjøper du f.eks. Järsey Jätte, får du Järsey Jätte kyllinger, men kjøper du blandings høner vet man aldri hva som kommer ut av egget

Noen raser finnes også i mange forskjellige farger.... som. f.eks. Dverg Kochin.... vil du ha en spesiell farge på de, bør du kjøpe høns som går farge rene, dvs. hvit for seg, svarte for seg osv...
Kjøper du derimot fra noen som har alle fargene sammen, vel... da får du litt div. farger.....

Vet ikke om du ble så mye klokere av det her, men.....

Her er en link til en bra side.....
http://www.safari.til1000.net/honsesafari.htmLykke til