Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag gora sprit av?  (läst 3669 gånger)

Bjorn Brismo

• tribe66
Vad ska jag gora sprit av?
« skrivet: 02 maj-07 kl 11:12 »
Forst av allt: Jag bor i Uganda, jag far enkelt tillstand att gora sprit - vi talar inte om olagligheter.

Alltsa: Jag skulle vilja gora egen sprit och/eller vin. Har gjort nagon liten vinsats i hemlighet i min ungdom, men inte i vuxen alder, och jag har aldrig brannt sprit sjalv.

Vet nagon var man hittar ritning pa en ENKEL brannare?

Och ar det nagon som har forslag pa vad man kan gora gott vin av forutom vindrovor? Har finns annanas, appelsin, tja nastan allt utom applen och vindruvor.

Tacksam for svar, Bjorn

sivan48

• Uppland
Re:Vad ska jag gora sprit av?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-07 kl 13:30 »

Samlingsplatsen för hembryggning och hembränning

http://www.bryggforum.com/

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 maj-07 kl 14:58 »
Hej Björn !

Ananas och mango blir fantastiskt gott vin. Det går även att bränna till fruktschnapps med gott resultat. Annars, växer det sockerrör i närheten så är det en bra utgångspunkt om man vill gör nåt rom-liknande.

Skicka en mailadress till mig så ska du får några bra ritningar på roliga prylar du kan bygga med enkla rördelar.

Kerstin Linnea

« Svar #3 skrivet: 11 maj-07 kl 11:31 »
Jag skulle också villja ha en ritning eller två på roliga saker att göra.... :-[....Jag kan även rekomendera att göra vin på äpplen +annan frukt, det är ganska lätt......Man får dock inte i sverige ha för hög sockerhalt i....Det kan bli för starkt då.. :)
Men om man som du får göra sprit själv så tror jag på att ha ett starkt fruktvin som bas......

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #4 skrivet: 22 maj-07 kl 11:22 »
Man kan ju göra vin på nästan vad som helst, frukt och bär är väl det man tänker på först. Men sen finns det ju palsternacksvin (inte bra för de med hjärtproblem), maskrosvin, Fläderblomschampagne.
Jag gjorde ett mycket uppskattat vin på torkade fikon (billiga efter jul).

Det är nästan bara att blanda bär med socker och vinjäst och låta jäsa. Principen i alla fall  :D

Mariage

• Hur lång får texten vara här? Vad får man plats me
    • Madrassen
« Svar #5 skrivet: 21 jan-08 kl 15:57 »
Det kan man göra av socker, jäst och vatten.
Hur? Ja för 500:- luktfritt så och utan kylning.
Plastbrännaren
Essenser, smaksättning, rening.
Här.

http://www.madrassen.se/
Det sitter många ensamma människor runt om i landet med erfarenheter och kunkap som bara tynar bort. Många får inte ens ett samtal. Tänk er bara möjligheten, om att kanske få visa att man faktiskt duger något till. Besök madrassen, det kan löna sig.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 jan-08 kl 00:35 »
Plastisen är enkel och lättskött.  För att den ska fungera bra bör motsvarande 8 kg socker jäsas ut i 25 liter. Du behövs en alkoholtålig jäst (sk turbo).

Socker är enklast att utgå från, men i Uganda kanske det finns billig frukt med hög sockerhalt.

Sprit kan göras av allt som inehåller socker eller även stärkelse om det mältas.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 3 användare (1 dolda)
eriksjos, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser