Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hinner bina rensa ut på en dag?  (läst 1512 gånger)

christelle

• Blekinge
Hinner bina rensa ut på en dag?
« skrivet: 13 feb-17 kl 18:54 »
Ett av mina samhällen har rensningsflugit idag, nåja en del av dem har bara flugit ut i snön, rensat tarmen, blivit stela av kyla och dött   :( Jag har tittat genom täckplasten och det är ingen utsot  i kupan såvitt det går att bedöma.
Frågan är om det är troligt att de bin som behövde rensa har gjort det idag eller om de behöver fler dagar på sig?
Frågar eftersom de behöver få en ny botten och lite mat.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hinner bina rensa ut på en dag?
« Svar #1 skrivet: 13 feb-17 kl 19:05 »
Jag är ganska övertygad om att inte bina rensningsflugit idag. Det som händer då solen lyser på snön är istället att de äldsta bina (som egentligen är för gamla på hösten för att bli goda vinterbin), flyger ut, då de dessutom har svårare än de riktiga vinterbina att hålla igen sin avföring.  Ingen förlust för samhällena.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 13 feb-17 kl 19:09 »
Jag är ganska övertygad om att inte bina rensningsflugit idag. Det som händer då solen lyser på snön är istället att de äldsta bina (som egentligen är för gamla på hösten för att bli goda vinterbin), flyger ut, då de dessutom har svårare än de riktiga vinterbina att hålla igen sin avföring.  Ingen förlust för samhällena.
Så kan det ju vara förstås. Vågar jag byta botten och/eller ge lite mat ändå?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 13 feb-17 kl 19:17 »
Vågar jag byta botten och/eller ge lite mat ändå?
Det hade jag absolut inte gjort. Men det är ju jag och jag har gett dem tillräckligt med mat och kollar i slutet av april om de rensat botten eller inte.

Thomas_

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 feb-17 kl 20:08 »
Så kan det ju vara förstås. Vågar jag byta botten och/eller ge lite mat ändå?

Jag hade absolut inte gjort någotdera. När det gäller bottnen så ska ju bina själva städa denna om de har bra anlag för städ/rensning. Gör de inte det så byts den i mars månad, absolut inte nu när temperaturen är under 0 och de sitter i klot. Drivfodring inleds då första pollentillgången i naturen startat. Ofta i mars i vår landsände.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 13 feb-17 kl 21:04 »
Det här är ett samhälle som inte följer en enda regel eller beter sig det allra minsta normalt. Tror inte de har klotat öht i vinter, städar gör de mest dagligen och nu rinner det vätska ur bottnen.
De är vintermatade som alla andra sh här, vilka vilar lugnt, medan det här har varit mer eller mindre aktivt hela vintern, så nu äter de från det sista fodret.
Imorgon ska det bli flera plusgrader här och där kupan står kommer temperaturen upp i cirka 10 plusgrader om det är klart väder (kupan står vindskyddat under tak i söderläge). Vad ska jag ta mig till med dom?

olof

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 feb-17 kl 22:01 »
Vad ska jag ta mig till med dom?
Ja det beror ju på vad du är beredd att göra. Om de svälter ihjäl eller störs ihjäl är ungefär samma slutresultat. Hade det varit jag och jag haft så många samhällen jag har nu hade jag bara låtit dem svälta ihjäl. Sådana bin har inte i vår genpool att göra, de måste kunna övervintra på egen hand. Om jag ändå matat dem skulle jag spärrat drönare för dem hela sommaren och bytt drottning.

Thomas_

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 feb-17 kl 16:29 »
Sådana bin har inte i vår genpool att göra, de måste kunna övervintra på egen hand. Om jag ändå matat dem skulle jag spärrat drönare för dem hela sommaren och bytt drottning.

Instämmer till fullo! Bin efter en god Drottning beter sig inte så...

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 14 feb-17 kl 19:19 »
Att låta dem svälta ihjäl finns inte i min värld. De har rensat klart idag (+15 vid kupan) så det var helt korrekt antagande att det mest bara var gamlingarna som var ute och dog i snön igår. Idag har alla rensat på över 100 m2 snö. De har fått städat botten och fluster och fått ny inre botten - och mat.
Hur menar du "spärrat drönare för dem hela sommaren" Olof?
Vad jag borde fundera över är att flytta kupan så den inte står så soligt och varmt, det kanske är det som är grundfelet?

olof

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 14 feb-17 kl 20:22 »
Hur menar du "spärrat drönare för dem hela sommaren" Olof?
Vad jag borde fundera över är att flytta kupan så den inte står så soligt och varmt, det kanske är det som är grundfelet?
Med spärrat drönare menar jag att att från slutet av maj till mitten av juli ha spärrgaller framför flustret (eller mellan botten och första lådan) så att inte drönarna kan flyga ut och sprida sina gener. Det är inte etologiskt riktigt, det är bättre att byta drottning, men det blir för sent i detta fallet. Det är inte heller ok enligt svenskt sigill att spärra drönare, men det är en avelsmetod som alla kan göra oavsett vilken nivå man ligger på.

Att kupan står för varmt kan mycket väl vara grundproblemet, men även om det är varmt ska de inte yngla på vintern när det inte kommer in nektar och pollen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser