Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rävbesök igen  (läst 5161 gånger)

Lena A

Rävbesök igen
« skrivet: 30 apr-07 kl 15:10 »
Tyvärr har vi haft rävbesök igen. Den här gången tog han vår värphöna. Vår fina dvärgkochintupp Olle försökte tydligen försvara sina fruar men lyckades inte, för jag hittade honom död under en gran.  :'(  Jag bar bort honom till en "gravplats" ganska långt bort i skogen.

Vi har haft otur det här året med rävbesöken. Jag inbillar mig att det bl.a. beror på att båda våra grannar som förut haft höns inte längre har det av olika anledningar.

Jag sätter nu in en annons under Djur sökes och försöker hitta en ny dvärgkochintupp efter Olle.

Anna Ho

• Östergötland
Re:Rävbesök igen
« Svar #1 skrivet: 30 apr-07 kl 16:07 »
Sånt här är så himla tråkigt, själv miste jag hela min genbanksbesättning med Kindahöns för tre veckor sedan.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Lena A

« Svar #2 skrivet: 30 apr-07 kl 17:01 »
Att förlora hela din genbanksbesättning är nog värre än att förlora en "vanlig" tupp, men båda sakerna är trista, som du säger.

Värphönan har förresten hittat hem, så det verkar vara så att tuppen offrade sig för sina fruar.
« Senast ändrad: 30 apr-07 kl 17:02 av Lena A »

polly

• -
« Svar #3 skrivet: 01 maj-07 kl 08:57 »
Vi bor  mitt i skogen.
Och bor man så, får man göra det med vetskap om att räv, mård, iller och duvhök mycket väl kan dyka upp..
Våra höns (tre olika grupper) får gå ut i det fria i varsin dag.
Dessutom släpper vi inte ut dem när vi vet att vi inte ska vara hemma.
Som om detta inte var nog, får man gå bak till hönsen emellanåt och patrullera..
Hönsen är ute i sina gårdar hela dagarna. De är noggrant gjorda och nätet är rejält. Varje kväll stänger vi luckorna.
Allt detta är tyvärr nödvändigt.
Sambon är dessutom jägare, så vi har fällor ute. Speciellt iller och mård har vi tagit....
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #4 skrivet: 01 maj-07 kl 09:15 »
Kan en hund skydda hönsen? Ellelr vad sk aman göra?

Jag bor mitt i skogen och ska få låna fyra hönor och en tupp i sommar. Jag vill ju inte komma tillbaka till hösten med bara en välgödd räv  ;) Jag tänkte ha hönsen på framsidan av ladugården, som är vänd mot huset. Så vi kommer att ha rätt bra uppsikt, men räcker det? Jag ska väl tillägga att det är rätt stora höns, buna leghorn.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Lena A

« Svar #5 skrivet: 01 maj-07 kl 10:34 »
Vår värphöna kom fram på kvällen.  :) Tyvärr försvarade tuppen Olle sitt revir och offrade sig för sina fruar.

Jag har en utegård till dem där de är för det mesta. Jag släpper ut dem i det fria några timmar på eftermiddagen och har dem också ute helt fritt för det mesta när vi är hemma, men aldrig hela dagar (mestadels från omkring kl 10 och tills de går in själva på kvällen. Tyvärr går det inte att hålla uppsikt över dem hela tiden utan både räv och duvhök dyker ju upp snabbt och utan förvarning.

När vi är borta får de vara i utegården. Luckan till själva hönshuset stänger jag varje kväll.

Har räven varit på besök får de vara i utegården någon vecka, så att räven inte "tror" att det bara är att komma och haffa maten.

Jag tror att en hund skulle hjälpa därför att den skulle skälla om en räv dyker upp och då fånga uppmärksamheten. Tyvärr vill jag inte ha hund (än) eftersom vi jobbar och inte är hemma regelbundet på dagarna.
« Senast ändrad: 01 maj-07 kl 10:35 av Lena A »

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 01 maj-07 kl 13:42 »
Vi har tre hundar , räven stryker här förbi utan tvekan.
Jag tror inte det hjälper, att man har hund.
Räven har inte tagit någon höna
men det gjorde duvhöken för ett par år sedan.
Numera hålls hönsen i sina rastgårdar.
Lycka
Hedemorahöns

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 01 maj-07 kl 15:28 »
Vi har tre hundar , räven stryker här förbi utan tvekan.
Jag tror inte det hjälper, att man har hund.
Räven har inte tagit någon höna
men det gjorde duvhöken för ett par år sedan.
Numera hålls hönsen i sina rastgårdar.
Lycka

Jodå hund hjälper. Men det beror väl en del på hundens försvarsinstinkt och hur den är hållen.
Jag har två schäfrar som gårdshundar.
Den ena är mest intresserad av att ligga i garaget och vakta matskålen medans den andre ständigt "patrullerar" i området och jagar bort allt som inte ingår i hans flock. Och bara revirmarkeringarna och hundlukten håller mycket rov på avstånd. Det är betydligt svarare att t.ex locka in räv vid jakt om hunden har sovit på jaktkläderna natten innan :P.

Visst duker det ändå upp rov på gården om man bor där asfalten slutar, men min erfarenhet är att det då handlar om sjuka djur.
Med elstängsel påslaget runt hönshusen och väl tilbommade hönshus nattetid samt bössan inom räckhåll brukar det ändå bli ganska små förluster.
Hos mig är det tvättbjörn som ställer till med mest skada, den tar död på en hel besättning på nolltid om den kommer in i hönshuset, rena blodbadet. Biter skallarna av fåglarna och samlar dom på hög, sedan springer fram och tillbaka och hämtar en fågel i taget. Jag brukar sätta mig dold med 22án i famnen och bara vänta på att den kommer tillbaka för att hämta nästa fågel.
Visst skadan i det drabbade hönshuset är redan skedd men får man inte tag i tvättbjörnen så har man den snart i nästa hönshus.
Dom lär sig snabbt vart det finns mat om dom en gång kommit in.
Men just tvättbjörnsproblem är nog inte så vanliga hos er ;)

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Lena A

« Svar #8 skrivet: 01 maj-07 kl 18:15 »
Fred, vi här har nog med problem med räv, iller och andra. Tvättbjörnen får du gärna behålla där du är!  :D

jenses

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 maj-07 kl 23:05 »
Fred, vi här har nog med problem med räv, iller och andra. Tvättbjörnen får du gärna behålla där du är!  :D
De är inte så långt bort som du kanske tror.
I Tyskland finns det redan nu stora kolonier med tvättbjörn,
det tar nog inte långt tid sen är de här  ;)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 02 maj-07 kl 08:03 »
Vår hund gör ett ovärdeligt arbete med att skrämmna räv. Han kan larma mitt i natten om räv o då släpper jag ut honom...

Så det brukar inte vara ofta vi ser räv.. Han håller nog en radie av 100m rävfritt från vår gård.. Han tokvrålar o sticker efter räven om han ser en..

Vi har en stor blandras av collie, rottwailer, schäfer o golden.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lena A

« Svar #11 skrivet: 02 maj-07 kl 08:48 »
Tessmoliis, periodvis skulle du ju kunna hyra ut din vovve! :D Ett litet affärstips, bara.  ;)
« Senast ändrad: 02 maj-07 kl 08:48 av Lena A »

Frances

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 02 maj-07 kl 11:48 »

Hmm.. "Rävskrämmande hund uthyres" Tjaa.. Varför inte ;D

Det kan nog vara så att han försvarar sin revir hemma men andras höns får gärna bli uppätna... ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lena A

« Svar #13 skrivet: 02 maj-07 kl 11:59 »
Men hyr du ut honom, så blir ju "hemma", där han är vid tillfället.  ??? ;D

Frances

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 02 maj-07 kl 13:40 »
Jovisst ;D Då får jag hyra in en hund själv under tiden då ;)

carmencha

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 02 maj-07 kl 18:15 »
Hej!

Vår hund varnar också för räv o andra djur, t o m grannens katter trots att vi har egna här som den inte bryr sig om.

Men något som vaktar bra är ju Skånegässen. De larmar så fort någon kommer! Om du inte vill ha hund, så skaffa gås... ;D

Mvh Carmencha

Lena A

« Svar #16 skrivet: 02 maj-07 kl 20:17 »
Jag hade ett par Ölandsgäss för ett tag sedan. Ja då, de lät oss veta att obehöriga var på tomten. Tyvärr har jag hört att just Ölandsgäss också är ett byte för räven.  :-\

Skånegässen kanske är mer effektiva eftersom de också är mycket större än Ölandsgässen.

Det får nog bli en hund någon gång i framtiden när jag kan gå ner i arbetstid och vara mer hemma.

Lena A

« Svar #17 skrivet: 19 maj-07 kl 12:23 »
Jag läste någonstans (troligen här på forumet) att man kan ha en radio på utomhus för att skrämma bort räven. Jag antar att det är för att få räven att tro att det är folk i närheten.

Är det någon som har erfarenhet av det?  ??? ::)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 19 maj-07 kl 12:26 »
Jag har mina höns ute frigående utan hönsgård.
Och har skogen tätt inpå  :-\
Så har vi haft i 7 år och ingen höna har blivit tagen av något djur.

Jag har radion på hela dagarna  :D

Mvh
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lena A

« Svar #19 skrivet: 19 maj-07 kl 12:34 »
Grimla, jag antar att du menar att du har radion på utomhus.  ??? ::) :-[ (jag menar inte att vara dum.)

Hur har du fixat det med högtalare?

Jag har skickat ett PM till dig.  :)
« Senast ändrad: 19 maj-07 kl 12:46 av Lena A »

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser