Jag har en flock med 6 stycken blandrashönor som, när jag är hemma, får springa fritt i våran trädgård. Vi har inget staket så ibland smyger dom över till grannen men ofta håller dom sig nära hönshuset.
Vi satte upp vanligt trädgårdsstaket/galler, sånt grönt i metall, runt fågelmaten och fågelbadet för småfåglarna. Det var inte mer än en meter högt och dom insåg inte att dom skulle kunna flyga över det, men om dom hade kommit på det hade dom garanterat gjort det om och om igen. Så dom är inte värst smarta, så länge dom har något annat att roa sig med så lär inte tanken på att flyga över äns dyka upp i deras små huvuden.
Men, om du faktiskt inte vill ha en höna som helst aldrig flyger skulle jag gå för någon tung ras. Vi har en Wyandotte-maran mix och hon är den tamaste och lugnaste höna jag varit med om, hon lämnar inte marken då hon är lagom tjock och lat. Ett plus är ju också att Wyandotte höns är fruktansvärt vackra!
Håll dig borta från lätta små hönor, våra orust-lohman mixar flyger mer än gärna upp i träd och buskar och utforskar mer än de andra. Har även en fin isbar höna som är något mellanting men blir hon uttråkad hittar hon på hyss med orust-lohman systrarna.