Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjalp! Att baka brod i Uganda...  (läst 2535 gånger)

Bjorn Brismo

• tribe66
Hjalp! Att baka brod i Uganda...
« skrivet: 30 apr-07 kl 13:10 »
Hej.

Jag har precis gift mig och haller pa att flytta till Uganda (mitt i Afrika) dar jag och frun ska starta en liten camping for turister. Jag vill kunna baka farskt brod varje morgon - har ater man mest indiska chapati som gors i stekpannan.

Vetemjol, bakpulver, jast och agg finns det gott om. Men.... ingen strom, och jag vet inte om jag orkar elda en bagarstuga varje morgon for att gora fyra frallor.

Alltsa: nagon som vet nagot brod som blir luftigt och fint bara i en stekpanna, ELLER som har forslag pa en pytteliten och enkel ved - eller koleldad ugn jag kan bygga?

Jag ar ingen storbagare med vana att slanga ihop deg om morgonen, som ni kanske har fattat - forklara som ni forklarar for barn....

Tack!

Bjorn Brismo

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Hjalp! Att baka brod i Uganda...
« Svar #1 skrivet: 30 apr-07 kl 13:11 »
Kolla in den här tråden
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=8;action=display;threadid=4686;start=msg18956#msg18956

Det är gott, lätt och bara att steka i panna :)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Bjorn Brismo

• tribe66
« Svar #2 skrivet: 30 apr-07 kl 13:38 »
Tack! Jag alskar den har sidan - hittade den igar och inser redan vilken resurs den ar! Sitter i Fort Portal pa gransen till Kongo, men vet du vad det sjuka ar? Nar jag inte ar har jobbar jag som syrra pa nevrologen - pa UNN  i Tromso...

//Bjorn

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 30 apr-07 kl 13:51 »
Oj oj! Världen är verkligen liten!  ;D :o Hur hamnade du i Uganda? Bra mycket varmare där nere än här uppe!  Lycka till med brödbaket!
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

sivan48

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 30 apr-07 kl 14:17 »
varför inte bygga en sol ugn?Hittade detta i en överlevnadshandbok......Sol har ni ju så att det räcker..

http://www.bushcraftuk.com/downloads/pdf/solarbox.pdf

finns oxå köpe-varianter,om du vill lägga pengar på det,men varför inte bygga själv?

Bjorn Brismo

• tribe66
« Svar #5 skrivet: 30 apr-07 kl 14:30 »
Hej - och tack! Solkokare kommer vi att ha, me av lite annan modell - de ser ut som paraboler, ungefar, och man staller grytan i mitten. Men inte ens har ar solen varm nog klockan 7, och jag vill skamma bort gasterna med nybakt till frukost sa att de stannar.  Ska ha en flytande bastu ocksa (kvallarna ar kalla)....

Tack for svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser