Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kycklingar som inte vill sitta på pinne  (läst 1963 gånger)

chezcamille

• Gäst
kycklingar som inte vill sitta på pinne
« skrivet: 30 apr-07 kl 10:42 »
hej,

jag har nyss blivit med 4 söta blommekycklingar. de är väl förresten nästan unghöns nu, tror att de är runt femton veckor. problemet är att de inte vill sitta på pinnar och inte går in och ut via hönshustrappan själva. varför förstår de inte att de ska sitta på pinnarna på natten? de kurar ihop sig till en liten gemensam boll istället.

undrande hönsmamma
« Senast ändrad: 30 apr-07 kl 10:42 av chezcamille »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:kycklingar som inte vill sitta på pinne
« Svar #1 skrivet: 30 apr-07 kl 10:52 »
Har dom inte haft sittpinne tidigare ?

Sätt deras sittpinne lågt lågt nära golvet, så kommer dom att förstå att man kan sitta på den  :)

/Rosa
« Senast ändrad: 30 apr-07 kl 10:53 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

chezcamille

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 apr-07 kl 11:01 »
tack för snabbt svar!

men hur gör jag då med gödselbingen...som jag har placerat under pinnarna? undrar även vilken typ av pinnar som är bäst. jag har gjort två avdelningar, en med kraftiga grenar och en med vanliga fyrkantstavar.

susanne

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 30 apr-07 kl 11:06 »
Den här lågpinne placeringen är bara tillfällig.  :)
När unghönsen fattat att man ska sitta på pinnen så höjer du den eftersom och sen tar du bort den.
Då ska dom själva ha förstått det fina med sittpinne  ;) och sitta på den ordinarie sittpinnen du har.
(och du slipper gå ut o lyfta upp höns på pinnar)

Kraftiga grenar är bäst ! (men inte för kraftiga..det kan orsaka fotbölder.)
Hönsens fötter är ju gjorda att greppa ett ovalt underlag.
Sittpinnar ska aldrig ha "vassa kanter".
Mvh Rosa
« Senast ändrad: 30 apr-07 kl 11:27 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anna

• -
« Svar #4 skrivet: 30 apr-07 kl 11:08 »
Har dom inte haft sittpinne förut kan dem behöva "lära" sej. Lyft upp dem några kvällar i rad på pinnen sen det blivit mörkt. Det brukar inte ta många dagar innan de fattat vart de hör hemma nattetid. Samma om man har problem med att de sover i reden. Det där med att gå ut och in är det nog bara att vänta ut dem. När de väl gått ut själva kommer de också att hitta in själva. Problemet brukar vara att vi är så nyfikna på att se när de går ut så vi "hjälper" dem ::). Men ha tålamod och låt de göra det själv, då kommer de att fatta. Ge dem tex gosaker utanför ingången så de inte kan motstå att gå ut, men ha tålamod
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

chezcamille

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 apr-07 kl 18:13 »
tack föra alla bra tips, nu känner jag mig lite lugnare!
funderar ändå på om kycklingar med hönsmamma och tuppappa hade fattat galoppen själva när det gäller sittpinnar osv.?

Lena A

« Svar #6 skrivet: 30 apr-07 kl 19:36 »
Det verkar vara olika för olika höns om de förstår det här med sittpinnar. En av mina fjolårskycklingar förstod direkt att hon skulle upp och sitta på pinnen på natten, nästan innan hon kunde gå uppför "stegtrappan" dit. Hon var jättesöt när hon försökte med stooora steg ta sig uppför varje kväll.  :D

En annan höna tog ett år ( :-\) på sig innan hon fattade vad sittpinnarna var till för.  ::) Jag lyfte upp henne gång på gång. Efter ca ett år satt hon bara en kväll på sittpinnen och har lyckats fixa det själv sedan dess.  :)

Helenan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 apr-07 kl 22:11 »
När jag hade en hönsmamma med kycklingar så satt kycklingarna på pinnen medan hönsmamman låg på golvet och lockade för att de skulle komma ner till henne ;D Då var de ca 5 veckor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser