Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hoffmanramar?  (läst 3297 gånger)

Valjegrova

• Skåne
Hoffmanramar?
« skrivet: 01 feb-17 kl 22:19 »
Hej,är det någon som vet om det är ngn fördel med hoffmanramar istället för vanliga "raka" ramar?
Mvh En som längtar till våren  :)

carusogugge

• Uppland
SV: Hoffmanramar?
« Svar #1 skrivet: 02 feb-17 kl 09:25 »
Man klämmer fler bin med Hoffmannramar och de kittar ihop mer. Med raka ramar så kan avståndsstiften på båda sidorna göra så ramarna hakar i varandra, men det räcker med att ha stiften på ena sidan och sätta i ramarna med stiften åt samma håll.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 02 feb-17 kl 10:39 »
Förutom det ovan (som jag håller med helt) så är det bara hoffman som fungerar med storskalig mekaniskerad avtäckning och slungning.

Valjegrova

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 02 feb-17 kl 18:51 »
Ja då vet man,kör nog vidare på dom vanliga ramarna lite till och blir de någon form av halvautomatisk avtäckning kan man ju vara utan stiften och sätta fasta ramavståndshållare i lådorna tänkte jag👍 tack för svaren..

Magdalena63

• Öland
« Svar #4 skrivet: 05 feb-17 kl 19:41 »
Hoffman är för att underlätta att se drottning byggen under ifrån. Ej lämpligt för avtäckning maskiner. Tendens att skjuva. Släta ramar utan stift bäst därvid.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 05 feb-17 kl 19:45 »
Ej lämpligt för avtäckning maskiner.

??? ??? Nästintill 100% av alla biodlare över hela världen, som använder avtäckningsmaskin använder just Hoffman-modell av ram.

Själv rekommenderar jag absolut inte Hoffman om man har bin som är flitiga användarde av propolis. Såvida man inte har en avtäckningsmaskin förstås.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Magdalena63

• Öland
« Svar #6 skrivet: 05 feb-17 kl 19:57 »
Nej. Hoffman i yngel rum.  Släta i skattlådorna. För bästa slut resultat.

addebadde

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 05 feb-17 kl 20:40 »
Hoffman är för att underlätta att se drottning byggen under ifrån. Ej lämpligt för avtäckning maskiner. Tendens att skjuva. Släta ramar utan stift bäst därvid.

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av hoffmannram: Varför är det lättare att se drottningbyggen?

Thomas_

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 05 feb-17 kl 20:44 »
Eftersom jag inte har någon erfarenhet av hoffmannram: Varför är det lättare att se drottningbyggen?

Då den ramen har en smalare undre list, så inbjuder detta ställe i yngelrummet till vildbyggen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 05 feb-17 kl 20:44 »

Det här måste jag ifrågasätta. Är det alternativa fakta?

Thomas_

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 05 feb-17 kl 20:46 »
Det här måste jag ifrågasätta. Är det alternativa fakta?

Instämmer!!

Magdalena63

• Öland
« Svar #11 skrivet: 05 feb-17 kl 20:52 »
Nej, reell empirisk kunskap. Vad är det ni har problem med?

Små

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 06 feb-17 kl 00:36 »
Inga problem här. Men ditt inlägg

Hoffmann är inte för att se drottningbyggen underifrån, utan för att underlätta avståndet och ger också ökad stabilitet, man kan lätt ställa lådan på sidan utan problem för bina. Hoffman är lämpligt för avtäckningsmaskiner. Vad gäller tendens att skjuva så antar jag att du menar i träramar så är hoffman smalare och därför vrider sig lättare. Det är möjligt, men inget jag märkt.

olof

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 07 feb-17 kl 08:15 »
Mina hoffmanramar skjuvar inte något så det har nog med vilket virke de är byggda av eller hur det är hopmonterade än att de är just hoffman. Både släta och hoffman knäcker jag till så de är helt plana innan jag sätter i vax, sedan håller de sig så för mig. Gör man inte den knäcken så lever byggsnedheten kvar hela ramens livstid, något man kanske inte tänker på förrän man ska täcka av eller slunga.

olof

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 07 feb-17 kl 12:20 »
Kom på en nackdel med vanliga ramar jämfört med hoffman: Om man använder biblås tycker jag det är enklare att få det att fungera med hoffman.

Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 1 användare
evigheten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser