Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svartmögel, missfärgning eller både och?  (läst 3947 gånger)

Källtorp

• Södermanland
Svartmögel, missfärgning eller både och?
« skrivet: 17 jan-17 kl 02:30 »
Hej!

En rätt stor del av min ved har missfärgats, alternativt möglat (svartmögel). Jag är osäker på vilket.
Lägger upp fyra bilder:

1 översiktsbild på fem klabbar i lite olika skick.

2 mer närgående bilder på de 2 klabbar som är mer ”drabbade”

1 mer närgående bild på de 2 klabbar som är mindre ”drabbade”

Bilderna är inte helt överensstämmande i färgåtergivningen - jag skulle säga att tonen på missfärgningen/svartmöglet är en liten aning mer åt det blåtonade, framförallt på de bilder där missfärgningen/svartmöglet inte är lika framträdande/långt gånget, men ändå väldigt nära eller nästan helt svart.
Vad säger ni? Någon form av ”naturlig” missfärgning, mögel, eller kanske både och?

Alla svar är av intresse

kurt

SV: Svartmögel, missfärgning eller både och?
« Svar #1 skrivet: 17 jan-17 kl 04:19 »
Det är säkert mögel, men det är ju inget ovanligt. Man får mera om veden torkar långsamt, om det är fuktigt när den torkar, eller om man staplat fuktig ved alltför tätt

Jakobn

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 jan-17 kl 07:34 »
Du ser ut att ha både blånader och mögel, de går hand i hand för det mesta. Furun är väldigt känslig, gäller att torka snabbt och klyva vid rätt årstid om man vill undvika det. Spelar ingen roll för vedeldaren, men vad som händer när man fått blånader är att veden har svårare att torka och suger lättare åt sig fukt.

Anders G.

• -
« Svar #3 skrivet: 17 jan-17 kl 11:52 »
Veden måste omedelbart kasseras. Lämna hem den till mig, så ser jag till att den blir destruerad genom incineration.

grangåva

• -
« Svar #4 skrivet: 17 jan-17 kl 12:45 »
Har du problem med luftrören, som jag, kan det bli besvärligt dock. Jag har en hög björkved som legat under presenning - nått år gammal bara. Den är torr och ger supervärme men det har växt allt möjligt i svamp och mögelväg på den, blått, orange och gula partier tillväxt.

Jag har pannan i källarn och vedspis i köket. Känner av det i luftrören när jag kånkar in den veden. Men jag kan inbilla mig också, vilket fall är effekten den samma iom kunskapen om vad mögelsporer  gör med lungor och luftrör.

Men har man problem med andning ska man inte hålla på att värma upp med förbränning alls. I pannrummet kan man ju dock ha andningsmask på sig (behövs en ordentlig för aska och sporer), vågar inte ha det när jag går och hämtar veden då tror nog grannarna jag är tokig.

mvh

Jakobn

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 jan-17 kl 18:19 »
Lyssna inte på Anders G. Jag är tämligen säker på att han inte har rätt utbildning för ändamålet.
Det går däremot utmärkt att lämna den på min uppfart så skall jag utföra incinereringen. Kan göra det gratis denna gången.

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 17 jan-17 kl 19:24 »
Troligtvis är det tall. Den blir blå och svart efter kort tid om man inte sågar och klyver den inom nån månad efter fällningen. Det är varken mögel eller annat farligt. Brinner lika bra för det. Men vill Du ha tallvirke måste Du såga den rätt snart. I alla fall barka av.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Anders G.

• -
« Svar #7 skrivet: 17 jan-17 kl 19:52 »
Lyssna inte på Anders G. Jag är tämligen säker på att han inte har rätt utbildning för ändamålet.
Det går däremot utmärkt att lämna den på min uppfart så skall jag utföra incinereringen. Kan göra det gratis denna gången.
Jag har åtskilliga poäng i förbränningsteknik. Din kostnadsbild är inte realistisk. Är du certifierad?

Källtorp

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 19 jan-17 kl 01:35 »
Tack för respons - ni som kom med konstruktiva tips och funderingar!

Min egen bedömning är åt det håll som Jakobn är inne på: Både blånad och mögel, svartmögel i så fall. För tillfället tror jag dock, då det huvudsakligen rör sig om fur (som fredde e är inne på) mest på blånadssvamp (som, så vitt man hittills känner till, inte har några hälsovådliga effekter). Men helt säker är jag dock inte.

Svartmögel är inte att leka med. Påverkar mer än luftrör. Det finns därför anledning att överväga vad för slags ved man tar in och hur länge man tänker ha den där.
Jag ställde samma fråga på Bygghus och för de som är intresserade finns länkar om både svartmögel och blånadssvamp - och de hälsoaspekter som är förknippade med det, där.

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 20 jan-17 kl 14:34 »
Kan du inte sortera lite efterhand som du bär in veden?

Finare bitar kan bäras in och ligga vid kaminen och de fulare/missfärgade bitarna kan ligga luftigt utanför bostadsutrymme och sen eldas direkt när dom kommer in?

Som sagt, vill du kassera veden finns det säker folk som kan hjälpa dig med destruktionen!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser