Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?  (läst 20516 gånger)

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #60 skrivet: 05 mar-17 kl 05:52 »
Är inte poängen att de som säljer vaxet ska garantera innehållet, dvs biredskapsföretaget, dvs de köper in säg 1ton vax, smälter, tar prov skickar in och när resultaten kommer så kan den sälja vaxet med en garanti att det uppfyller kraven.

Lite som höanalys för tex hästar

christelle

• Blekinge
« Svar #61 skrivet: 05 mar-17 kl 07:58 »
Han som blandat stearin i vaxet i Tyskland skriver ju inte "Stearin" på en sådan innehållsdeklaration, så innehållsdeklarationer hjälper inte mot personer med låg moral, de fuskar ändå.
Jag förstår inte riktigt ditt tankesätt, personligen vill jag veta vad jag ger mina barn och mig själv att äta och vad produkter som jag använder i hudvårdspreparat innehåller. Hur svårt kan det vara att kontrollera vaxet?
Den som falskdeklarerat ett innehåll kan lagföras. Svårare att komma åt den som bara deklarerar "vax" så länge produkten innehåller någon vax.
Tex borde rester av Apistan deklareras på vaxkakförpackningen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #62 skrivet: 05 mar-17 kl 08:57 »
Han som blandat stearin i vaxet i Tyskland skriver ju inte "Stearin" på en sådan innehållsdeklaration, så innehållsdeklarationer hjälper inte mot personer med låg moral, de fuskar ändå.
Ungefär som hästlasagne.

Den som köper en viss vara ska inte behöva kontrollera att det verkligen är den varan om säljaren skriver under på att det verkligen är den varan.

Försvinner förtroendet i en marknad måste varje steg själv göra dyra och omfattande kontroller och det driver upp priserna hysteriskt mycket. Så fungerar det t.ex. i läkemedelstillverkningen, där testas och analyseras varje batch av råmaterial som köps in (i alla fall i västvärden) och priset på pillren blir därefter. Det vore väldigt tråkigt om vaxet är på väg dit för då blir skillnaden på inköpspriset och försäljningspriset mycket större och de enda som tjänar på det är labben.

I livsmedelsbranchen görs bara stickprov och om köparen använt en falskdeklarerad råvara i sin produktion och fått sin produkt förstörd (eller fått skadestånd på sig) kan köparen begära skadestånd från säljaren för kostnaden av den uppkomna skadan. Det var detta som hände för några år sedan när kloramfenikol hittades hos honungsförädlingen. Kontamineringen spårades till det som var inköpt från en viss producent, men detta var då redan inblandat med en massa annan honung hos HF som fick kasseras och skadeståndet på producenten växte till mycket mer än vad de hade köpt från producenten (spara alltid referensprov som skydd mot sådant här om anklagelsen skulle vara felaktig!).

Små

• Skåne
« Svar #63 skrivet: 05 mar-17 kl 10:42 »
Jag förstår inte riktigt ditt tankesätt, personligen vill jag veta vad jag ger mina barn och mig själv att äta och vad produkter som jag använder i hudvårdspreparat innehåller. Hur svårt kan det vara att kontrollera vaxet?
Den som falskdeklarerat ett innehåll kan lagföras. Svårare att komma åt den som bara deklarerar "vax" så länge produkten innehåller någon vax.
Tex borde rester av Apistan deklareras på vaxkakförpackningen.

Det du skriver låter vettigt. Barn och mat och så. Men jag får lite talibankänsla av det här för att för det första är det inget som helst problem, och för det andra är det i stort sett ogenomförbart.

Vi har ett väldigt väl fungerande system i Sverige för vaxet, biredskapshandlarna känner sina leverantörer och har erfarenhet att ta hand om det. Efterfrågan är stor och fusk har aldrig förekommit, det enda fall jag har hört talas om är det som Olof berättade om, men det gällde honung. Så varför införa en reglering och kontrollapparat och därmed fördyring på något som fungerar som smort.

Alla paket skulle behandlas separat i rena kärl och det skulle tas prov på varje sådan leverans och sändas iväg för analys. Och till ingen nytta, det skulle alltid stå Vax på innehållsförteckningen, så som det gör nu. Om analysen skulle visa att finns rester av apistan så är det ju så att det vet vi redan. Apistan har använts i många år fram till att bina utvecklade resistens. Enda resultatet skulle bli en kraftig fördyring.

Vad man däremot skulle kunna göra att ta steget fullt ut och förbjuda Apistan. Inte många använder det och det finns bättre alternativ. Dessutom riskerar den biodlare som använder det att förlora sina samhällen helt oväntat, pga resistens.

addebadde

• Västergötland
« Svar #64 skrivet: 05 mar-17 kl 11:01 »
Jag håller med om att en innehållsdeklaration inte fyller någon större funktion, men en ursprungsmärkning skulle fylla en mycket bra funktion, både för honung och vax.

Små

• Skåne
« Svar #65 skrivet: 05 mar-17 kl 11:25 »
Det skulle bara fungera om alla lämnade in stora mängder.

Däremot kan man säga att biodlare som säljer lokalt ger konsumenten det du föreslår.

christelle

• Blekinge
« Svar #66 skrivet: 05 mar-17 kl 11:33 »
Det du skriver låter vettigt. Barn och mat och så. Men jag får lite talibankänsla av det här för att för det första är det inget som helst problem, och för det andra är det i stort sett ogenomförbart.
...
Apistan har använts i många år fram till att bina utvecklade resistens. Enda resultatet skulle bli en kraftig fördyring.

Vad man däremot skulle kunna göra att ta steget fullt ut och förbjuda Apistan. Inte många använder det och det finns bättre alternativ. Dessutom riskerar den biodlare som använder det att förlora sina samhällen helt oväntat, pga resistens.

Som sagt så tycker jag att det kan finnas ett problem i det att biodlaren inte vet exakt vad vaxet innehåller eller om det består av 100 % rent bivax.
Resistens påvisades redan 2010 men;
"Såväl Apistan som Apiguard har sedan hösten 2011 varit registrerade som receptfria läkemedel mot varroa. Det innebär dels att recept inte behövs för att köpa preparaten och dels att det inte behövs behörighet för att få använda dem. Preparaten kan inte köpas i biredskapsaffären utan enbart på ett apotek. Joel Svenssons vaxfabrik, som har partihandelstillstånd för preparaten, har på sin webbplats lagt in information om hur man kan göra för att beställa dem". Denna sk "information" finns här>>
http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/1006/1/

christelle

• Blekinge
« Svar #67 skrivet: 05 mar-17 kl 11:41 »
Jag håller med om att en innehållsdeklaration inte fyller någon större funktion, men en ursprungsmärkning skulle fylla en mycket bra funktion, både för honung och vax.

När det gäller honung finns det ju såna regler och rekommendationer. Sidan 12
http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/147/2010-02-25%20S%C3%A4ker%20Honung.pdf

Små

• Skåne
« Svar #68 skrivet: 05 mar-17 kl 12:56 »
Som sagt så tycker jag att det kan finnas ett problem i det att biodlaren inte vet exakt vad vaxet innehåller eller om det består av 100 % rent bivax.

Jo, det vet man. Alla vet att det är rent vax man får när man köper från biredskapshandlarna.

Christelle, kan du inte säga vem du tror skulle fuska? En svensk biodlare som skickar in 10 kilo vax och vars vaxhantering är en mindre sak, ur ekonomisk synpunkt. Varför skulle han göra det, för att tjäna 500?

Eller en biredskapshandlare, som då skulle riskera hela sin mödosamt uppbyggda verksamhet? Dessutom, det här med vaxhantering rymmer helt säkert en hel del yrkeskunskap. Jag tror att operatörerna skulle upptäcka t ex vid smältning (andra ämnen har annan densitet och smältpunkt) eller när vaxet valsas ut om något (för första gången i Sverige) skulle vara fel.

addebadde

• Västergötland
« Svar #69 skrivet: 05 mar-17 kl 13:07 »
När det gäller honung finns det ju såna regler och rekommendationer. Sidan 12
http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/147/2010-02-25%20S%C3%A4ker%20Honung.pdf

Rekommendationer ja. Men inga regler. Som ju alla vet så finns det honung i affären med ursprungsmärkning "världen" (eller honung från EU/icke eu-land)

Jo, det vet man. Alla vet att det är rent vax man får när man köper från biredskapshandlarna.

Christelle, kan du inte säga vem du tror skulle fuska? En svensk biodlare som skickar in 10 kilo vax och vars vaxhantering är en mindre sak, ur ekonomisk synpunkt. Varför skulle han göra det, för att tjäna 500?

Eller en biredskapshandlare, som då skulle riskera hela sin mödosamt uppbyggda verksamhet? Dessutom, det här med vaxhantering rymmer helt säkert en hel del yrkeskunskap. Jag tror att operatörerna skulle upptäcka t ex vid smältning (andra ämnen har annan densitet och smältpunkt) eller när vaxet valsas ut om något (för första gången i Sverige) skulle vara fel.

Det låter naivt att tro att ingen någonsin skulle fuska. Med vaxbrist ökar risken för import av vax, och därmed svårare att kontrollera råvaran. Under förutsättningar med dålig lönsamhet, kanske på ruinens brant före konkurs så ökar fusket sannolikt och då har man kanske inget att förlora.

Små

• Skåne
« Svar #70 skrivet: 05 mar-17 kl 13:30 »
Det låter naivt att tro att ingen någonsin skulle fuska.
Tja, det är det kanske, men jag har heller inte sagt det, att ingen någonsin någon gång kommer att fuska. Vad jag säger är bara att man ska inte genomföra dyra och verkningslösa åtgärder mot ett icke-problem. För då får man problem. T ex skulle tillgången på vax minska och priset öka.

christelle

• Blekinge
« Svar #71 skrivet: 05 mar-17 kl 13:35 »
Tja, det är det kanske, men jag har heller inte sagt det, att ingen någonsin någon gång kommer att fuska. Vad jag säger är bara att man ska inte genomföra dyra och verkningslösa åtgärder mot ett icke-problem. För då får man problem. T ex skulle tillgången på vax minska och priset öka.
Varför skulle vaxtillgången minska av den anledningen?

Små

• Skåne
« Svar #72 skrivet: 05 mar-17 kl 13:37 »
Under förutsättningar med dålig lönsamhet, kanske på ruinens brant före konkurs så ökar fusket sannolikt och då har man kanske inget att förlora.
Kanske skulle det kunna hända, ja, men analys av varje leverans och innehållsförteckning (100% vax)  skulle inte ha någon effekt mot en sådan händelse. Handlaren skulle i detta extremt osannolika fall som sagt ändå inte skriva på paketen att han börjat blanda ut vaxet.

Små

• Skåne
« Svar #73 skrivet: 05 mar-17 kl 13:48 »
Varför skulle vaxtillgången minska av den anledningen?

Därför att de flesta biodlare skickar in mindre mängder vax, det kan vara 10 kg och så. Den mängden ska då förvaras för sig i väntan på att ett prov tagits och skickats iväg på analys, och resultatet kommit tillbaka. Sedan ska de här kilona smältas helt för sig själv i rengjorda kärl och sedan valsas och präglas för sig. Kostnaderna skulle öka kraftigt pga ökad omloppstid, ökade hanteringskostnader, provtagningskostnader. Det skulle inte löna sig för mindre biodlare att skicka in vaxet, de skulle hantera det mer själva. Tillgången för nya biodlare skulle minska ännu mer.

christelle

• Blekinge
« Svar #74 skrivet: 05 mar-17 kl 13:52 »
Kanske skulle det kunna hända, ja, men analys av varje leverans och innehållsförteckning (100% vax)  skulle inte ha någon effekt mot en sådan händelse. Handlaren skulle i detta extremt osannolika fall som sagt ändå inte skriva på paketen att han börjat blanda ut vaxet.
Nej, så menar jag inte, att de skulle kontrollera varenda kilo de skickar ut. De kan väl inte prägla bara några kilo åt gången utan får i förstone samla in en större mängd vax och det är på den batchen de ska göra analys på renhetsgrad och läkemedel etc
De som lämnar vax borde oxå ha ett ansvar att redovisa som ungefär i Bihusesyn vad de använt i kupan etc och då gällande vaxet.
« Senast ändrad: 05 mar-17 kl 14:07 av christelle »

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #75 skrivet: 05 mar-17 kl 14:09 »
Problemet är att juh större bristen på rent vax blir desto lättare är det för en mindre nogräknad att ta chansen att göra sig en hacka.

Det innebär att framförallt att det kommer ställas större krav på att branchen regleras.
Och då kommer alla drabbas av fördyrande kostnader.

Svårare är det inte.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Små

• Skåne
« Svar #76 skrivet: 05 mar-17 kl 15:01 »
Nej, så menar jag inte, att de skulle kontrollera varenda kilo de skickar ut. De kan väl inte prägla bara några kilo åt gången utan får i förstone samla in en större mängd vax och det är på den batchen de ska göra analys på renhetsgrad och läkemedel etc

Det var ju skönt, men du har skrivit att du vill analysera exakt vad det innehåller och att det ska vara en ursprungsmärkning, och det går inte utan att behandla varje paket för sig.

De som lämnar vax borde oxå ha ett ansvar att redovisa som ungefär i Bihusesyn vad de använt i kupan etc och då gällande vaxet.
Det görs ju redan, fast på ett enklare sätt. Alla biodlare använder godkända preparat, det som kan skilja sig vad gäller vaxet är de mycket små mängderna av apistan. Biredskapshandlarna behandlar det vanliga vaxet som vanligt, där det kan finnas små mängder av apistan,  och den mindre mängden vax från ekologiska odlare behandlar man för sig. Man får ett högre pris för det. Så man behöver inte blanketter och annat, det räcker att biodlaren visar att hans biodling är ekologisk. Men även annat vax kan vara helt rent. Jag har t ex bara köpt några kilo ekologiskt vax en gång. Jag fick vänta flera månader innan de fick tag på en leverantör. Eftersom jag sedan följt reglerna för ekologiska odlare så är mitt vax så rent det kan vara. Men det hjälper inte, det säljs som vanligt vax.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #77 skrivet: 05 mar-17 kl 19:18 »
Efterfrågan är stor och fusk har aldrig förekommit, det enda fall jag har hört talas om är det som Olof berättade om, men det gällde honung. Så varför införa en reglering och kontrollapparat och därmed fördyring på något som fungerar som smort.

Tyvärr har du fel! Det har förekommit fusk med vax som sålts över disk till biodlare i Sverige mer än vid ett tillfälle i historien.

De stora vaxgrossisterna i Sverige blir allt oftare uppvaktade av underliga figurer med utländskt tungomål som vill sälja "vax" till låga priser. Så sent som 2016, mitt på mässan på Beecome i Malmö gick en underlig figur runt bakom montrarna och försökte sälja in både "vax" och "honung". Åtminstone Gårdshonung Sverige AB försökte få denne portad, men hur det slutade vet jag inte exakt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #78 skrivet: 05 mar-17 kl 19:19 »
Alla biodlare använder godkända preparat, det som kan skilja sig vad gäller vaxet är de mycket små mängderna av apistan.

Vilken planet verkar du på??? Tyvärr florera det määängder med otillåtna preparat i Biodlarsverige, du ska vara tacksam som tydligen inte känner till detta!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

• Skåne
« Svar #79 skrivet: 05 mar-17 kl 19:34 »
Vilken planet verkar du på??? Tyvärr florera det määängder med otillåtna preparat i Biodlarsverige, du ska vara tacksam som tydligen inte känner till detta!
Då har vi olika umgänge. Och man blir ledsen över att höra det. Det finns ju ingen anledning, det kan bara skada. Jag har heller aldrig ens hört talas om att någon använder otillåtna preparat. Förr användes det ibland olika sorters varianter på t ex apistan från t ex Polen och Tjeckien för att de var billigare men nu är det knappast någon som gör det. Det finns nu bättre snabbare och billigare alternativ.

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser