Dela detta:
Dags att fylla plocksidan i nästa nummer av Åter!
Har du något bra självhushållartips eller ett gott recept att bjuda på? Är det någon aktivitet, träff eller möte på gång? Är det någon bok, hemsida eller pryl du vill tipsa om?
Maila in ditt tips till petter@alternativ.nu
Alla publicerade tipsare belönas med ett gratis nummer i prenumerationspotten.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Bohuslän Gratis mark och boende 2017  (läst 2740 gånger)

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
Bohuslän Gratis mark och boende 2017
« skrivet: 01 jan-17 kl 13:16 »
Hästekasen Gård i Bohuslän testar något nytt.

Du får en bit mark i syfte att odla på, vi förser dig med verktyg och enkelt boende.
Gården köper allt du odlar. Även utrymme för får, höns och liknande.

Hästekasen Gård är ett kollektiv med ca 8-12 boende sommaren 2017.

Läs om gården:
www.hastekasen.se

Sök på facebook: Hästekasen - tillbaka till naturen.

Hälsar
Sebastian

självastemikaeldehlin

• Gäst
SV: Gratis mark och boende 2017
« Svar #1 skrivet: 05 jan-17 kl 12:28 »
Intressant.

Vilken månad tänkte ni dra igång med detta? Hur anmäler jag mig? Jag har inte Facebook.

Fröken Nypon

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 08 jan-17 kl 22:51 »
Det här verkar väldigt spännande! Hur exakt fungerar det? Odlar man åt er i betalning för mat och husrum?  ??? 
Mera detaljer! ;D  ;D  ;D
Har ni några krav på vem som kommer till er?

nisse_sol

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 09 jan-17 kl 14:14 »
WOW vilken fin och spännande ide :)
Berätta gärna mer om målsättning och förutsättningar!
Tack så länge o ha en fin dag  :)

JohannaMaria

« Svar #4 skrivet: 25 feb-17 kl 10:57 »
Har skickat PM till dej!😊

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #5 skrivet: 27 nov-17 kl 11:11 »
Hej.
Jag ber om ursäkt för att inte ha varit aktiv här.

Säsongen drog igång med många volontärer och flera stora projekt. Projekten var mer om kurser, turism och ungdomsläger. Odlingen blev eftersatt.

Naturligtvis behövdes fler detaljer.

De flesta volontärer kräver mycket ledning. Ofta stannar de kort tid och har inte alltid praktiska färdigheter. De lär sig massa saker, men i slutänden blir inte mycket mat producerad.

Det behövs någon som tar ansvar för hela processen, från frö till skörd och kanske vidare till konservering. Jag har inte tid, jag sysslar med annat.

Gården köper säkert mat för 150.000 om året. Bäst vore att köpa mat "från sig själv". Tanken var alltså att någon producerar skörd som gården köper. En möjlighet att tjäna pengar.

Problemet är att det finns inte boende nog. Den andra, betalande, verksamheten upptar boendet.

Alltså måste en odlare vara självgående vad det gäller "äta, sova, transport". En entreprenör helt enkelt. Kanske bo i någon form av egen husvagn. Här finns dass, regnvatten, men ingen el, ingen tvättmaskin e t c) Alltså långt under den standard de flesta skulle vilja ha.

Och nej, vem som helst kan inte komma.
Det krävs personkemi. Folk har lämnat i besvikelse, andra har blivit ombedda att lämna.
Det finns en hel del husregler som i grunden bejakar aktiva hälsosamma människor.
Husregler som även gäller de som skulle bo i egen ordnat "täppa" på marken under en säsong.
Egentligen skulle detta upplägget nog bara passa om någon varit här förut som volontär.

Ett exempel på frågor som volontärerna får kan ni ser här:
https://goo.gl/forms/vp0BKQMU7pceKo5u1

Sebastian
http://www.hastekasen.se
Facebook
https://www.facebook.com/groups/hastekasen/

Toll

• En man i sina bästa år!
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 27 nov-17 kl 14:59 »
Nu är kanske detta är platsen för an allmän diskussion, säg till eller radera.

Bra med tydliga regler för volontärer och tydliga krav. Vi som följt andra trådar med många voluntärer förstår att det finns många problem. Också.

Jag har sett annonser där gårdar söker samordnare för odlingar som har kurser och/eller många som är engagerade. Det behövs någon som är ansvarig och håller ihop allt från ax till limpa. Annars blir det inte mycket av allt arbete.
En gubbe kan inte gräla ensam och ett vedträ kan inte brinna ensamt.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #7 skrivet: 27 nov-17 kl 15:19 »
Ett exempel på frågor som volontärerna får kan ni ser här:
https://goo.gl/forms/vp0BKQMU7pceKo5u1

Det där var riktigt smart. Spännande att förstå vilka grejer ni haft bekymmer med.  ;D  Det är nog bra att vara tydlig.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

208 gäster, 12 användare (1 dolda)
Liisa, Karlsdotter, Linnea H, InnaS, Niklas Nyström, mommo, Radar, Petter B, Jano, alternaiv, t_n

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser