Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byte av trasiga eternit pannor???  (läst 16907 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Byte av trasiga eternit pannor???
« Svar #40 skrivet: 19 nov-16 kl 08:40 »
Hinner inte läsa allt. Har läst i annan tråd att trasiga eternitpannor kan bytas mot pannor av fibercement, som är asbestfritt.

Väldigt dumt ur resurshushållningssynpunkt att kassera ett helt tak för att enstaka pannor är trasiga.

Men i det här fallet fanns tydligen även reservpannor.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #41 skrivet: 19 nov-16 kl 12:03 »
Om man inte har borde man väl kunna höra runt, brukar ju finnas sådana plattor här och var, gamla logtak,mm.

Ofta hittar man ett gäng hela plattor bland allt skräp när någon tex byter till plåt.

Jag ser inget fel i att återanvända skiten lika väl som att det grävs ned någonstans när det ändå har tillverkats en gång...

Det finns skyddsutrustning tex på butiker som saluför lastbilstillbehör och liknande.

Man bör använda andningsmask och handskar, det finns även relativt billiga helkropps skydd med riktig huva som är dammtäta med tejpad försegling om man behöver göra mer omfattande arbeten.

Farligt eller ej så tycker jag ändå gammal murken eternit är äcklig att hålla på med...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Tännlappen

• -
« Svar #42 skrivet: 19 nov-16 kl 13:20 »
Jag har på rätt nära håll sett renovering av eternittak...Gamla eterniten har fått ligga kvar sedan på med läkt och nytt...Ett ställe valde betongpannor ett annat ställe valde plåt...Var tak med typ eternitskivor som förövrigt blir vackert tak med tiden...Varför det lades nytt vet jag inte...Finns många tak med eternitskivor... Kan ju fundera på hur hälsosamt det är att riva ett gammalt tak med dåtidens typ tjära, man blir liksom mörkhyad, partiklarna tränger in överallt...

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #43 skrivet: 19 nov-16 kl 13:41 »
Jo, är undertaket fritt från röta och mögel så går det nog bra, tyvärr måste undertaket fixas hos oss, så skiten måste ändå ner för att komma åt att laga undertaket.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #44 skrivet: 04 mar-17 kl 11:43 »
 Ditt tak kom in i mina tankar.
Kan det vara så att det är fler som har samma problem i ditt område?
Kan ni inte då slå er samman och få en firma att ta fler uppdrag ?
Vinklar o längder samt närhet borde kunna pressa priset.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

xlab

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 04 mar-17 kl 13:05 »
Innan jag frågar hur man byter ut trasiga pannor vill jag först och främst fråga hur jag kan ta mig till taket utan att skada mig eller övriga pannor? Precis köpt hus med bärläktsteg som sitter längst mot höger sida av taket. Det är dessutom begränsad med utrymmer för att ta fram en vanlig stege för att ta sig upp i övriga sidor av taket.  Bärläktstegen är väl fast monterad?. Hur kan man då röra sig fritt utan att falla eller skada övriga pannor?

Bilden är bifogad. Kan någon ge mig ett bra och säkert tips?

MVH
John

En av orsakerna att eterniot inte tillverkas mer är för att det finns spår av asbest i dom , och där med förbjudna att anv. ta vanligt tegel så bli du nöjd :)

TW

• Finland
« Svar #46 skrivet: 04 mar-17 kl 16:21 »
Jag tycker inte alls om ideen att lägga ett nytt tak ovanpå eternit. Dels för att det inte är särkillt hälsosamt att borra hål i eterniten när man fäster den nya läkten ovanpå och dels för att eterniten ligger kvar inbyggd till skada för framtida renoverare som kanske blir tvungen att kapa sönder den för att komma åt att renovera någonting.

Eternit innehåller asbest men i relativt små mängder. Vittrande eternittak frigör asbestfibrer till sin omgivning. Det enda vettiga man kan göra är att skaffa ta på sig engångsoverall och gummistövlar och en andningsmask med finpartickelfiler och skickar man familjen någonstans och stänger alla dörrar och fönster och ventilationshål och så tar man försiktigt loss skivorna och packar in skivbuntarna i plast och skriver ASBEST på och för till sophanteringen. Om man måste ta av en eternitskiva skall man bryta av den och inte såga eller kapa med kaptrissa för då frigörs asbestdamm.

På grund av eternitens låga asbesthalt och att den går att bryta utan att frigöra så mycket damm är säkerhetsbestämmelserna lindrigare än för annan asbestsanering. Därför duger det med en vanlig billig gummimask med finpartickelfilter och därför kan man göra arbetet själv. Man är inte heller tvungen att bygga plasttält runt som när man asbestsanerar annat.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #47 skrivet: 04 mar-17 kl 16:30 »
Jag tycker inte alls om ideen att lägga ett nytt tak ovanpå eternit. Dels för att det inte är särkillt hälsosamt att borra hål i eterniten när man fäster den nya läkten ovanpå och dels för att eterniten ligger kvar inbyggd till skada för framtida renoverare som kanske blir tvungen att kapa sönder den för att komma åt att renovera någonting.

Eternit innehåller asbest men i relativt små mängder. Vittrande eternittak frigör asbestfibrer till sin omgivning. Det enda vettiga man kan göra är att skaffa ta på sig engångsoverall och gummistövlar och en andningsmask med finpartickelfiler och skickar man familjen någonstans och stänger alla dörrar och fönster och ventilationshål och så tar man försiktigt loss skivorna och packar in skivbuntarna i plast och skriver ASBEST på och för till sophanteringen. Om man måste ta av en eternitskiva skall man bryta av den och inte såga eller kapa med kaptrissa för då frigörs asbestdamm.

På grund av eternitens låga asbesthalt och att den går att bryta utan att frigöra så mycket damm är säkerhetsbestämmelserna lindrigare än för annan asbestsanering. Därför duger det med en vanlig billig gummimask med finpartickelfilter och därför kan man göra arbetet själv. Man är inte heller tvungen att bygga plasttält runt som när man asbestsanerar annat.
Det borde vara smart att riva taket en dag när det regnar lite, så dammar det inte. Å andra sidan riskerar man man vattenskador på undertaket

andtol

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 04 mar-17 kl 17:43 »
Det borde vara smart att riva taket en dag när det regnar lite, så dammar det inte. Å andra sidan riskerar man man vattenskador på undertaket

Man kan också spruta vatten på med slangen så styr man hur mycket vatten som kommer på taket en solig dag.

Men det är väl inte så farligt om undertaket blir blött så länge det får torka upp efteråt?

Vi har eternit på ladan. Jag hoppas de håller i några hundra år till. :)

xlab

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 04 mar-17 kl 22:20 »

Västra Via 2:8, ,ill man riva (spår av asbest) så lägger man på ett lager vanlig såpa, den binder fibren som ev skulle kuna flyga iväg, dessutom är det biligt

John 555

• Halland
« Svar #50 skrivet: 04 mar-17 kl 23:20 »
För en tid sedan hade jag kommit i kontakt med en bygg mästare. Enligt honom måste det beställas nya pannor som inte innehåller asbest, trots att det finns reserv pannor. Men från besiktnings mannen kunde man återanvända gamla eternit pannor så länge man gör det själv.

Det är ca 7 pannor som skulle bytas ut och ett nytt tätningsband som ska sättas på nocken. Allt detta skulle kosta mig runt 20 000 kr för arbetet + material.
Känns lite dyrt för en dags jobb tycker jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser