Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dessa flugfän!!  (läst 16450 gånger)

anette i bugared

• -
SV: Dessa flugfän!!
« Svar #60 skrivet: 05 maj-08 kl 10:03 »
Hur blev det där då? Om de gillade din behandling skulle du knappast behöva vara vare sig snabb eller behöva  "passa på".

Man får vara snabb när hela snoppen hänger ute på vädring, (det går ju inte precis att be att hästen skall hänga ut den på begäran ::)) och då, när den är ute, så passar man . Hade de sedan inte gillat behandlingen så hade de nog dragit in apparaten illa fort, men de brukar låta mig greja färdigt, utan tecken på missnöje ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #61 skrivet: 06 maj-08 kl 09:30 »
Först måste jag berätta att jag beställde patchouli oljan i fredags och i går fm låg den i brevlådan, snacka om snabba ryck :o.
Jag for som ett skott till Ica o köpte olivolja sedan hem igen och blandade ihop oljorna i en sprayflaska. Ungarna lämnade köket med hundarna hack i häl, tydligen gillade de inte lukten ::).
Väl ute i hagen så tog det en stund innan jag fick tag i russet  som for som ett jehu runt i hagen. Jag sprayade och masserade mankam, svansrot, skapet och sedan gned jag in lite runt ögonen och kan ni tänka er, han har inte rullat sig, kliat sig eller fått panik sen dess :D :o :D :o. Jag är så lycklig (o russet med ). Saga fick lite runt ögonen hon också så hon är också 100% flugfri i ansiktet men jag ville inte ta för mycket på henne pga lukten.

Tack snälla Anette i bugared för tipset om oljan :-* :-*

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

anette i bugared

• -
« Svar #62 skrivet: 06 maj-08 kl 09:40 »
Först måste jag berätta att jag beställde patchouli oljan i fredags och i går fm låg den i brevlådan, snacka om snabba ryck :o.
Jag for som ett skott till Ica o köpte olivolja sedan hem igen och blandade ihop oljorna i en sprayflaska. Ungarna lämnade köket med hundarna hack i häl, tydligen gillade de inte lukten ::).
Väl ute i hagen så tog det en stund innan jag fick tag i russet  som for som ett jehu runt i hagen. Jag sprayade och masserade mankam, svansrot, skapet och sedan gned jag in lite runt ögonen och kan ni tänka er, han har inte rullat sig, kliat sig eller fått panik sen dess :D :o :D :o. Jag är så lycklig (o russet med ). Saga fick lite runt ögonen hon också så hon är också 100% flugfri i ansiktet men jag ville inte ta för mycket på henne pga lukten.

Tack snälla Anette i bugared för tipset om oljan :-* :-*

Anette
Vad glad jag blir!! Det ÄR bra, men många väljer att hellre köpa dyra grejer i specialaffären istället för att testa detta som är både verksamt och ofarligt.
(Sedan kan det komma perioder under sommaren när ingenting hjälper mot knotten, men då får man väl ställa in hästarna under natten.)

Men vaddå....Gillar du inte lukten, rena rama parfymen ju ;D ;D ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Falin

• -
« Svar #63 skrivet: 06 maj-08 kl 09:54 »
Men vaddå....Gillar du inte lukten, rena rama parfymen ju ;D ;D ;D

Om man inte har något luktsinne kanske...  ;D Jag plockade fram min flaska igår för att blanda ihop en omgång, uääääh!

anette i bugared

• -
« Svar #64 skrivet: 06 maj-08 kl 09:55 »
Om man inte har något luktsinne kanske...  ;D Jag plockade fram min flaska igår för att blanda ihop en omgång, uääääh!
Vad olika vi är ;D Jag älskar doften av Patchouli, jordig och mustig, men min svägerska är ett strå vassare, hon använder oljan som parfym.

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #65 skrivet: 06 maj-08 kl 10:12 »
Jodå, jag gillar lukten men inte resten av familjen ::).
Hundarna skyr den som pesten däremot så anser en av katterna att det är en ny form av kattmynta. Han går o stryker sig mot flaskan hela tiden. Tyvärr så kastade maken ut både flaska och katt igår kväll :( jaja, hade ändå tänkt förvara gojset i stallet.
Tack igen, kommer lätt rekomendera oljan till andra med knott/eksem besvär.

Anette

Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #66 skrivet: 09 maj-08 kl 23:03 »
Jag har också beställt och fått oljan!!! Väldigt bra service!
Kan man ha på hundar, getter mm också eller finns det några restriktioner? Jag har ännu inte öppnat flaskan så jag vet inte hur det luktar... Går det bra att ha på en solig dag? Regnar det bort?
Jag som bor i myggland kanske ska ha på mig själv...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

cilla 75

« Svar #67 skrivet: 09 maj-08 kl 23:18 »
Jag använder Ekholms hästdeo,luktar tjära. Lätt att spraya på med en blomspruta eller liknande.
Har testat mycket då jag har en eksemhäst. Tycker detta funkar bra.

Mvh/Cilla

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #68 skrivet: 21 maj-13 kl 23:09 »
Jag vill bara berätta att jag nu i kväll för första gången smort mina kor med Anettes i Bugareds patchouli-blandning. Vi har extremt mycket mygg eftersom vi bor vid en våtmark och när vi kom ut till dem stod det ett moln av myggor runt korna och och det satt hundratals myggor på varje ko. Efter en rejäl insmorning så satt det inte en enda mygga på dem och molnet av mygg var försvunnet. De hade i alla fall inte så här första gången något emot att bli insmorda utom kon som inte ville ha i ansiktet.
Nu undrar jag bara, kan jag smörja den kommande kalven? Det känns ju inte helt smart att sabba deras dofter när de håller på och ska lära känna varandra. Och som redan tagits upp, hur blir det med mjölken, kan man smörja juvret men inte spenarna, vill ju inte riskera att kalven ska tycka att spenarna smakar illa samt att mjölken ska smaka gott för oss människor också.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser