Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nätfiske  (läst 25851 gånger)

Tippe

Nätfiske
« skrivet: 26 apr-07 kl 16:16 »
Hej!
Köpte för ett tagsen en stuga. Där det följde med en massa nät. Jag har aldrig fiskat med nät så jag undrar vad man ska tänka på. Det är i en sjö som det ska läggas i.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Nätfiske
« Svar #1 skrivet: 26 apr-07 kl 17:26 »
Hej!
Köpte för ett tagsen en stuga. Där det följde med en massa nät. Jag har aldrig fiskat med nät så jag undrar vad man ska tänka på. Det är i en sjö som det ska läggas i.
Inte så där jättemycket att tänka på.

Fäst en vit eller gul dunk i varje sida av nätet så andra båtfarare ser vart det börjar och slutar.
Slå ner en slana i sjöbotten på minst ena sidan så inte nätet driver iväg (vill du ha nätet helt stationärt så "slanar" du i bägge ändor).
Ha med dig någon som kan ro stadigt. Har du motorbåt så går det att lägga ut själv om det inte blåser för mycket genom att ställa motorn på sakta back och sedan jobba i fören.

God fiskelycka :).

/Fred

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

olaus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 maj-07 kl 11:23 »
Börja med att lägga vinkelrätt ut från land. Sök upp ett ställe där det ser rent ut på botten. Börja på ca 2 meters djup.

Det går bra att lägga ut och ta upp ensam. Använd ena åran som en paddel eller utnyttja vinden.

Lägg nätet löst, inte sträckt. Gärna så att det bildas fickor.

Bäst är det direkt efter islossning på våren och på hösten. Det bör vara mörka nätter. Faktiskt allra bäst strax före nymåne. Fisken verkar mest aktiv då.

Lägg ut på kvällen, ta upp tidigt på morron.

Ta upp hela nätet med fisk. Sitter nätet fast i botten, så släpp ut det i vattnet igen. Ro därefter till den andra änden och försök därifrån. Då brukar det gå bra.
Ro till land och ta ur fisken ur nätet där.

Stå aldrig i båten, sitt ner hela tiden. Skölj ur näten noga i vatten efteråt. Häng upp längs en vägg eller mellan stolpar för tork och rensa dem noga. Lär dig laga näten korrekt.

Normalt resultat är fem fiskar per nät. Så det räcker i regel med ett nät. För fisk ska ätas pinfärsk.

Lär känna sjön efter hand. Det är normalt bra på grund ute på sjön, vid uddar och ibland vid sund.

Normal maskstorlek för insjöfiske är 33 mm. Nät med ett djup på 5 fot, 150 cm är lätta att hantera sittande.

Mört bör ej kastas. Den är utmärkt som rökt.

Tingstad

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 maj-07 kl 12:36 »
Håller i stort med ovanstående svar, fast jag vill tillägga några saker.
Det behöver inte slås ner några slanor i botten, om man inte väldigt gärna vill förstås. Det går utmärkt att fästa en tyngd längst ner i ena eller båda ändarna, t ex en knytnävsstor sten med midja som det går att knyta runt, och sedan ung. en meter snöre mellan sten och bottenten. Själv nöjer jag mig med en tyngd i den första änden av nätet och avslutar med ett flöte.  

Olaus, hur menar du att man ska bete sig för att lägga nätet själv och samtidigt paddla med ena åran ??? De flesta av oss har nog inte fler än två armar... :) Däremot går det ju bra att driva med vinden om det blåser lagom mycket.

Ett annan sak att tänka på är att nätfiske inte är tillåtet i de flesta sjöar, om man inte har fiskerätt eller någon överenskommelse med fiskerättshavaren. Formodligen värt att kolla upp vad som gäller med länstyrelse och kommun...

/Daniel

A.Viking

« Svar #4 skrivet: 27 maj-07 kl 13:15 »
Vill bara göra ett tillägg. Om man får så mycket fisk att man inte kan äta den pinfärsk , torka den eller vattenfrys i gamla urdiskade mjölkförpackningar , så håller den länge . Jag lägger nät i havet o brukar få rekordeliga mängder  sik , abborre och strömming .
Salta in i tunna går ju också om man inte har frys..

Fiskar - Viking

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 01 jun-07 kl 18:18 »
Kasta bort eller klipp sönder näten, ut med fiskespön istället av alla dess olika slag, toppknutet eller jerkspö ! BARA inga nät, usch .. Stackars fiskar som ska få sitta sina sista timmar ihoptrasslade i ett stort nät . :/ vad är det för sport egentligen ? Jag tycker att man ska få joba för sin föda , man ska lura fisken. Sen får man äta den :D .
Men jag som sportfiskare släpper oftast tillbaka mina fångster :-[
Catch&Release är det bästa, se hur gäddorna simmar tillbaka till sitt revir :) , ger en skön magkänsla! Prova om ni inte redan har gjort det :D
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

statustrött

« Svar #6 skrivet: 03 jun-07 kl 23:32 »
 Jag tycker inte att det är fel med nätfiske i måttlig omfattning. Om man gör det hemmikring så är det nog ganska miljövänligt. Jag har 10 nät varav 5 är ärvda av min far och mellan 20 och 30 år gamla, vi har fått ett antal fiskar på dem.
 den fisk som jag får per år är ungefär fördelad på 25 kilo abborre mest på nät, 20 kilo öring, hälften spinnfiske hälften gäddsax, samt diverse gädda, lake och sik på nät, krokar och spinnfiske.

Tingstad

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 03 jun-07 kl 23:50 »
"Vad är det för sport egentligen?"

Emilio: Bra med olika synpunkter på fiske. Dock är fiske inte i första hand en sport, utan ett sätt att skaffa mat på bordet till husbehov. Om det ur fiskens synpunkt är ett större subjektivt upplevt lidande att gjuta döden i ett nät eller på en krok är inte klarlagt. Själv vet jag inte vad jag skulle välja om jag vore en gös.
Vill man stödja fiskbeståndens utveckling är det nog inte husbehovsfiskare med traditionella fångstmetoder  man bör rikta in sig på, utan snarare de flytande rovfiskeindustrier som dammsuger havsbottnarna med ekolod och andra ojusta tekniker. Det är i alla fall vad jag tycker.
Hej Hopp

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 04 jun-07 kl 03:06 »
fiske med gäddsax !? Nu pratar vi nästan i banor kring djurplågeri ..
Detta fiske hade sin storhetstid under 70-talet , men nu är det bannlyst på de största delarna i sverige som tur är .
Jag är extremt fiskeintresserad och vill självklart ha kvar stora bestånd av naturliga individer. Inga stödutsatta gösar/öringar m.m.

Fiske blir mer till en sport, för var dag som går Tingstad. Men yrkesfiskarna skär ner på våra bestånd, men även dem behöver pengar ! , och vilka ska förse den svenska fiskmarknaden med fisk om inte dem ? Sverige moderniseras, vi har inte längre smågårdar med allt till hushållet . Mindre lantbrukare slås snabbt ut av ett lågt mjölkpris och de större gårdarna köper på sig större ägor .

Jag är endast 17 år men är orolig för om mina barn/barnbarn ska få uppleva något gott fiske? Vårt nutida fiske går ju ej att jämnföra med var det en gång har varit en gång i tiden.

Klart att trålarna är det största problemet, de tar ju ALLT!! , yrkesfiskarna har ju minimått att följa ( 45 cm gös ) , så alla hinner reproducera sig MINST 1 gång innan de ska tas upp ur sjön . Men jag tycker helt klart att det är FEL att yrkesfiskare i insjöar får slänga ut ryssjor i lekvikar, fulla med gös som ej hunnit med leken . Men för yrkesfiskarna räknas väl de som lekstuga, de är då de kan dra in stora pengar. Än så länge är det kanske inte världens största problem direkt, men vi får inte blunda för det ! En vacker dag står vi där frågande och undrar vart all fisk har tagit vägen? , men innan den dagen kanske försurningen har slagit igenom ? VEM VET! ..

vad händer egentligen med vår värld, en frågande tonåring med stora idéer .
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #9 skrivet: 29 jun-07 kl 01:14 »
Catch&Release är det bästa, se hur gäddorna simmar tillbaka till sitt revir :) , ger en skön magkänsla! Prova om ni inte redan har gjort det :D

I tider när Catch & Release är populärt har storsloken.se - som nationell företrädare - stolt lanserat begreppet och den starkt växande sportfisketekniken Catch N Kill

« Senast ändrad: 29 jun-07 kl 01:18 av Jamte »
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 10 jul-07 kl 10:47 »
fiske med gäddsax !? Nu pratar vi nästan i banor kring djurplågeri ..
Detta fiske hade sin storhetstid under 70-talet , men nu är det bannlyst på de största delarna i sverige som tur är .
Jag är extremt fiskeintresserad och vill självklart ha kvar stora bestånd av naturliga individer. Inga stödutsatta gösar/öringar m.m.

Fiske blir mer till en sport, för var dag som går Tingstad. Men yrkesfiskarna skär ner på våra bestånd, men även dem behöver pengar ! , och vilka ska förse den svenska fiskmarknaden med fisk om inte dem ? Sverige moderniseras, vi har inte längre smågårdar med allt till hushållet . Mindre lantbrukare slås snabbt ut av ett lågt mjölkpris och de större gårdarna köper på sig större ägor .

Jag är endast 17 år men är orolig för om mina barn/barnbarn ska få uppleva något gott fiske? Vårt nutida fiske går ju ej att jämnföra med var det en gång har varit en gång i tiden.

Klart att trålarna är det största problemet, de tar ju ALLT!! , yrkesfiskarna har ju minimått att följa ( 45 cm gös ) , så alla hinner reproducera sig MINST 1 gång innan de ska tas upp ur sjön . Men jag tycker helt klart att det är FEL att yrkesfiskare i insjöar får slänga ut ryssjor i lekvikar, fulla med gös som ej hunnit med leken . Men för yrkesfiskarna räknas väl de som lekstuga, de är då de kan dra in stora pengar. Än så länge är det kanske inte världens största problem direkt, men vi får inte blunda för det ! En vacker dag står vi där frågande och undrar vart all fisk har tagit vägen? , men innan den dagen kanske försurningen har slagit igenom ? VEM VET! ..

vad händer egentligen med vår värld, en frågande tonåring med stora idéer .
Jag vet inte hur du har det men vi som bor i närheten av Hjälmaren har hur mycket gös som helst. Jag är 43 år och har aldrig hört talas om att det har funnits mer än nu.

Själv så fiskar jag inte så mycket längre. Blir mest metspö och levande bete för nöjets skull. (använder nät för att få tag på betesfisk.)
Jag anser inte att nätfiske är rovfiske. Många av mina vänner använder nät. Men det innebär ju inte att dom drar upp alla fiskar i sjön. ;)
Man använder när för att på ett snabbt sätt fånga dom fiskar man tänkt göra. Jag jagar på precis samma sätt. Har jag tänkt skjuta 2 rådjur och jag råkar skjuta dom i början av september. Då får man tillbringa resten av året med att jaga räv och grävling.

Samma sak med nätfiske. När man har fått dom man behöver för vinterbehovet. Då slutar man helt enkelt.

Simon

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 jul-07 kl 11:46 »
Hej! Nätfiske väcker nästan alltid stor reaktioner hos sportfiskare mfl.. Undrar dock hur det kan vara försvarsbart att sätta krokar i munnen på fiskarna, "leka" med dem tills de är utamattade och sedan släppa tillbaka dem och då har gjort en "god gärning"  ??? Nää jag köper inte detta...tänka om man gjorde så med vanliga landdjur istället? vilket jävla liv det skulle bli..
   Jag fiskar med nät ibland och jag står för det.. vet dock att vissa sportfiskare häromkring stör sig på det - men det är helt okej att de åker omkring o trollar lax o gädda med 8-12 spön hela dagarna -det är "sport"  , men att jag lägger några vimmenät (siklöja) ibland, det är djurplågeri.. >:( Även jag fiskar vanligt med spö men det jag stör mig på är den så utbredda dubbelmoralen bland andra fiskare... Hur man än gör så orsakar man fiskarna lidande... that's it!

mvh Simon

peterl

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 aug-07 kl 08:18 »
Ja många åsikter finns det gällande fiske men lite fakta.
på mitten av 50 talet räknar man med att ca 60 000 personer i landet fiskade.
Mesta dels med nät i vatten som var relativt välpopulerade och icke av människan rubbade i balansen mellan arterna.
Idag ser bilden lite annorlunda ut ca 2 000 000 sportfiskare i landet ett antal turister som kommer hit och fiskar var år, och vi har ett stort antal vatten som lever endast pga konstgjord andning.
Östersjön = torsken borta, lax och havsöringsbestånden är utrotade finns väl ca 5% naturligfisk kvar resten utplanterat.
Abborrarna lider av fortplantningsproblem på många ställen, gäddan har sstematiskt skaligt ihjäl under lång tid ja jag skulle kunna fortsätta med västkust/fjällvatten osv osv.
Detta land har mycet rubbade förhållanden i våra vatten, och som någon nämde bra Gös fiske i Hjälmaren så finns en enkel förklaring.
De höjde minimimåtten och jagade "tjuvfiskare" dvs de som tar fisk under minimimåtten och det har resulterat ia att de har fått ett mycket fint och framför allt storvuxet bestånd.
Skit enkel ekvation låt fisken växa sig stor de stora fiskarna ger större kullar med avkomma = bättre bestånd med fisk

Alltså alla kan inte fiska med nät idag vi har inte vatten som klarar det.
Fiske skall regleras mer som jakten och nätfiske skall endast få bedrivas av de som lever på det och betalar skatt.
Vanliga människor kan klara av att fånga sin fisk med ett fiskespö, gick utmärkt förr innan var förb sommarstugeägare la ut sina nät i tid och otid.  
Dessutom är det djurplågeri av hög klass att fiska med nät fisken kvävs långsamt till döds kriminell handling.
Och till de som påstår att man leker med fisken!
japp många fiskare leker med fisken, och skulle inte de personerna finnas idag "prisa gud att det finns lite vett kvar" så skulle våra vatten vara tomma pga de fattiga som ej överlever utan fisk.

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 11 aug-07 kl 23:23 »
Ja många åsikter finns det gällande fiske men lite fakta.
på mitten av 50 talet räknar man med att ca 60 000 personer i landet fiskade.
Mesta dels med nät i vatten som var relativt välpopulerade och icke av människan rubbade i balansen mellan arterna.
Idag ser bilden lite annorlunda ut ca 2 000 000 sportfiskare i landet ett antal turister som kommer hit och fiskar var år, och vi har ett stort antal vatten som lever endast pga konstgjord andning.
Östersjön = torsken borta, lax och havsöringsbestånden är utrotade finns väl ca 5% naturligfisk kvar resten utplanterat.
Abborrarna lider av fortplantningsproblem på många ställen, gäddan har sstematiskt skaligt ihjäl under lång tid ja jag skulle kunna fortsätta med västkust/fjällvatten osv osv.
Detta land har mycet rubbade förhållanden i våra vatten, och som någon nämde bra Gös fiske i Hjälmaren så finns en enkel förklaring.
De höjde minimimåtten och jagade "tjuvfiskare" dvs de som tar fisk under minimimåtten och det har resulterat ia att de har fått ett mycket fint och framför allt storvuxet bestånd.
Skit enkel ekvation låt fisken växa sig stor de stora fiskarna ger större kullar med avkomma = bättre bestånd med fisk

Alltså alla kan inte fiska med nät idag vi har inte vatten som klarar det.
Fiske skall regleras mer som jakten och nätfiske skall endast få bedrivas av de som lever på det och betalar skatt.
Vanliga människor kan klara av att fånga sin fisk med ett fiskespö, gick utmärkt förr innan var förb sommarstugeägare la ut sina nät i tid och otid.  
Dessutom är det djurplågeri av hög klass att fiska med nät fisken kvävs långsamt till döds kriminell handling.
Och till de som påstår att man leker med fisken!
japp många fiskare leker med fisken, och skulle inte de personerna finnas idag "prisa gud att det finns lite vett kvar" så skulle våra vatten vara tomma pga de fattiga som ej överlever utan fisk.
Vad har du för åsikter om trollingfiske?
Eller om tävlingsfiske?
2 avarter som borde förbjudas omedelbart.
« Senast ändrad: 11 aug-07 kl 23:24 av Rosten »

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #14 skrivet: 11 sep-07 kl 08:00 »
Jag har full respekt för att man kan ha olika åsikter om sportfiske och nätfiske mm. Men här på alternativ känner jag ändå att vi måste få lite gehör för vår "alternativa" livsstil, att fiska för matens och inte nöjets skull i första hand. Det finns massor med forum och tidningar och klubbar för sportfiskare. Men här tycker jag nog man kan förvänta sig att inte bli utskälld för att man fiskar upp sin egen mat på ett effektivt sätt. Vi talar trots allt om att fiska för husbehov, inte för avsalu. Eller hur?

Jag är uppvuxen på det skogen, jorden och vattnen kunnat ge oss. Varför är den livsstilen mindre berättigad än sportfiskarnas och turisternas livsstil? Just här vill jag ha stöd för den livsstilen, det här är väl ett forum för alternativt leverne på landet?

Äter gör vi alla. Och därmed tär vi på naturens resurser. Jag försöker tära så lite som möjligt och äta det jag själv kan producera eller bära hem från skogen i form av fisk, kött och bär. Andra väljer att köpa sin mat från andra sidan jordklotet producerat på ett sätt de väljer att inte veta något om. Gör jag något mer förkastligt?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #15 skrivet: 15 sep-07 kl 08:35 »
Vi har alltid nätfiskat till hus behov...
och de är ju inget fel med de.. att sporta ficka o kroka fisk som man släpper till baka är ju horibelt...
 visst vi både metar o kanskar kast spö...
MEN vi tar till var på all fisk..

Känner till sommar gäster som rycker strömming på försommare flera hnkar o sedan slänger den i sop tunnar...
de är äkta rov fiske....

vi rycker också strömmig.. men då kanske bara en halv hink så mycket som jag vill tavara på... så de räcker till oss o katten...
strömming är ju inte så god fryst som färsk.. ( säger jag - bortskämd skärgårdsbo)

fäst som sas här ovan stenar eller tex bly i början o slutet av neder ternen.. blyt brukar vi böja till en ring o linda eltejp runt så de inte kan trassla in sog i nätet..

Har bott i den upplänska skärgården i nästan hela mitt liv flyttade hit till hälsingland för några år sen...

vi brukar allitd frysa in den rensade fisken i vanliga frys påsar... det är väl bara ev strömming som folk brukar frysa in i vatten...
behövs inte med abborre, gös, sik osv... men man bör ju tänka påatt feta fiska inte håller sig flera år i frysen utan smakar härsket om de ligger för länge... men några månader är inga problem..

Om det är nylon nät tänk på att inte ha dem hängande ute i solen hela sommaren då blir de förstörda..

vi hänger upp dem i gistvallen bara om det är mycket " skit" i dem...
sen nackar bvi ner dem i en nät balja.. den använder vi när vi lägger ut nätet...

det är lättast att lägga nät om man är två... en ror o den andre står på knä i aktern med nät aljan på aktertoften o du slänger vålan (dunken) åt ena hållet o tyngden åt de andra.. senan är det bara att lägga...
har du nackat ner nätet i baljan rätt så går det att lägga själv en lugn kväll..

när du nackar ner nätet i baljan lägger du över ternen mot ena kort sidan o neder ternen och tyngden mot den andra.. sen är det bara att naca i nätet i baljan..
själv brukar jag stå bakom baljan och nackar i ternarna... själva nätet lägger man mitti o får trycka till lite då o då..

det är väldigt lätt att lägga med balja.. se till bara att inte neder ternen råkar komma över över ternen... men ser man de nå man lägger så är det ofta baa att knycka till i över ternen så hoppar nerder ternen till rätta..

endel lägger ju nät med sticka.. det går ju de också..
 :)

Men börja med ett nät.. o testa..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

halle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 20 sep-07 kl 21:58 »
Jag håller med om att det är rovfiske när man drar upp hink efter hink med strömming tex.
Det är skandal att slänga fisk bara för att man får upp för mycket.
Jag tar bara upp den mängden fisk som går åt, får man lite för mycket så går det ju frysa det.
Hatar allt vad rovfiske o rovjakt heter, man ska bara ta det man behöver.
Det är inget fel att kroka av en fisk i från krocken, för att sedan släppa tillbaks den.
Fiskar har ett fantastiskt läkekött och har enligt studier inte så mycket känsel runt munnen.
Men sitter typ kroken upp mot ögat eller att den har svalt allt då är det en helt annan sak.
Mvh Halle

Humle

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 29 sep-07 kl 16:18 »
Har ni några tips på hur man kan göra blekta nät mindre bleka med något som finns i närheten? Tror ni det funkar att koka bark av al tillsammans med näten?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #18 skrivet: 03 okt-07 kl 19:25 »
Blekta nät?
Då får vi hoppas att de inte är nylonnät för har de hängt i solen så blir de förstörda...
är de bommulls nät..eller vad gamla när nu var gjorda av...

de var väl doppade i tjära eller nåt...

kommer faktiskt inte ihåg...
tänker på en del gamla strömmingsskötar...
de var noga att de måste hängas upp i gistvallen o torka för att inte ruttna. sedan skulle de nackas ned i skötlårn...

har för mig att de lukade tjära eller nåt likanande... kanske får lov att fråga min gamla mormor  ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

1523 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser