Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsfrågor från nybörjare  (läst 2911 gånger)

Vildvittra

• Värmland
Hönsfrågor från nybörjare
« skrivet: 26 apr-07 kl 15:09 »
Jag har tänkt skaffa höns och har lite frågor till er som har erfarenhet. Jag bor på en gård med hästar, hundar och katt och hönsen kommer att få hönshus och inhängnad hönsgård + vara ute mycket lösa och hjälpa mig i trädgårdslanden etc.
En bekant till mig (där jag köper ägg nu) har Hedemorahöns som jag kan få köpa.
Frågor:
Jag hade tänkt ha ca. 10 hönor. Vilken ålder bör de jag köper vara?
Kan/bör man köpa höns i olika åldrar, allt från kycklingar till äldre eller kan man börja med en flock i ungefär samma ålder?
Jag ska ju ha hönsen främst för att få ägg och för att det är trevligt, bör jag ha en tupp och själv förnya flocken eller kan man lika gärna köpa in nya efter hand?
Kommer hönsen känna sig otrygga utan tupp?

Andra tips, för-/nackdelar med val av ras, ålder etc etc. tas tacksamt emot!

/Vildvittra

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Hönsfrågor från nybörjare
« Svar #1 skrivet: 26 apr-07 kl 15:38 »
Jag har tänkt skaffa höns och har lite frågor till er som har erfarenhet. Jag bor på en gård med hästar, hundar och katt och hönsen kommer att få hönshus och inhängnad hönsgård + vara ute mycket lösa och hjälpa mig i trädgårdslanden etc.
En bekant till mig (där jag köper ägg nu) har Hedemorahöns som jag kan få köpa.
Frågor:
Jag hade tänkt ha ca. 10 hönor. Vilken ålder bör de jag köper vara?
Kan/bör man köpa höns i olika åldrar, allt från kycklingar till äldre eller kan man börja med en flock i ungefär samma ålder?
Jag ska ju ha hönsen främst för att få ägg och för att det är trevligt, bör jag ha en tupp och själv förnya flocken eller kan man lika gärna köpa in nya efter hand?
Kommer hönsen känna sig otrygga utan tupp?

Andra tips, för-/nackdelar med val av ras, ålder etc etc. tas tacksamt emot!

/Vildvittra

1.I vilken ålder de bör vara beror nog mest på när du vill ha ägg ;).
Om dom skall fraktas via post eller annat ombud är det bäst att köpa dagsgammla kycklingar. Innan kycklingarna kläcks suger dom in resterna av gulan i magen och klarar sig utan att lida i c.a tre dygn utan mat och vatten.

2.Köper du många vuxna kycklingar är det bäst att köpa en redan etablerad flock som redan är rangordnad.

3.Du behöver ingen tupp, den ranghögsta hönan kommer att ta på sig tupprollen. Men en tupp är bra att ha då han hjälper dina hönor att hitta föda och skyddar dem effektivare än en ledarhöna gör. Hans större kropp gör det lättare för honom att försvara flocken och att skilja stridande hönor åt.
Dessutom känns (bara min egen åsikt) en gård inte riktigt en gård utan lite kuckeliku :)

4.Du kan köpa in nya höns efter hand men det kommer att bli en del blodspillan innan en ny rangordning inrättats. Jag kläcker själv och låter de nya kycklingarna växa upp tillsammans i en avskilld del av hönshuset tills de är i ungefär samma kroppsvikt som de äldre innan jag släpper ihop dem. Andra låter hönsen kläcka själva och låter kycklingarna växa in i flocken.
Bägge sätten fungerar bra.

Lycka till....höns är underbara fåglar.

/Fred

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Anna

• -
« Svar #2 skrivet: 26 apr-07 kl 15:45 »
Fördelen med att köpa kycklingar är att man kan få dem tama om man pysslar om dem mycket. Nackdelen är att man måste ha värmelampa, inte kan ha dem ute direkt, att det tar några månader innan de börjar värpa, att du inte vet om det blir hönor och tuppar mm. Vill du börja få ägg snart eller nu är det smartast att köpa unghöns eller vuxna. Det kan dock vara svårt att få tag på vuxna höns den här tiden på året då folk har mest kycklingar att sälja. Men unghöns som är över tio veckor kan man ju se kön på och de klarar sej utan värmelampa och kan vara ute på dagarna. Det lättaste är att de är i samma ålder, jag tycker inte man ska blanda in kyckingar bland vuxna om de inte har en hönsmamma som skyddar dem.
Jag tycker definitivt att du ska skaffa tupp. Mest för hönornas skull. Äggens hållbarhet påverkas inte av att hönorna lägger befruktade ägg. Vill ni inte få en massa kycklingar behöver du ju inte lägga så många ägg under en ev surhöna. Det kan du alltså reglera lite själv.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Vildvittra

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 27 apr-07 kl 19:16 »
Tack för svar bägge två!
Det lutar väl åt att jag försöker köpa unghöns då kanske. Killen som jag ska köpa av har en del höns som ligger och ruvar nu, skulle man (om han vill sälja dem) kunna köpa en höna som redan ligger och ruvar och låta henne föda upp kycklingarna här? Eller det kanske inte går att flytta en ruvande höna?? Vi bor bara ca  5 km. ifrån varann.
Vad är en surhöna förresten?

Vildvittra

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 27 apr-07 kl 19:24 »
Tack för svar bägge två!
Det lutar väl åt att jag försöker köpa unghöns då kanske. Killen som jag ska köpa av har en del höns som ligger och ruvar nu, skulle man (om han vill sälja dem) kunna köpa en höna som redan ligger och ruvar och låta henne föda upp kycklingarna här? Eller det kanske inte går att flytta en ruvande höna?? Vi bor bara ca  5 km. ifrån varann.
Vad är en surhöna förresten?

Vildvittra

Surhöna =  skrockande höna,ruvande höna

Kan du inte be att få köpa en höna och hennes kläckta kycklingar.
Det kan gå bra att flytta en ruvande höna men det skulle jag inte våga prova, hon kan lika gärna gå av äggen.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #5 skrivet: 29 apr-07 kl 10:19 »
Jag är åxå nybörjare med frågor. Hoppas det går bra att fråga här i denna frågetråd.

Vi ska få låna fyra hönor och en tupp i sommar. Bruna leghorn. Och då undrar jag, kan jag ta kycklingar efter dem? Ruvar leghorn alls? Jag har ju ingen kläckare
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser