Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta dragkrok mellan två likvärdiga bilar?  (läst 4149 gånger)

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Flytta dragkrok mellan två likvärdiga bilar?
« skrivet: 14 okt-16 kl 00:36 »
Tidigare var detta med dragkrok krångligt på ett enkelt sätt. -Det framgick tydlig i fordonsregistret om bilen var försedd med krok och när en krok monterades var man tvungen att låta göra en registreringsbesiktning. 2014 (tror jag det var) kom nya regler som tillåter glada hemfixare att montera en typgodkänd dragkrok på en bil med EU-godkännande UTAN registreringsbesiktning. Uppgift om huruvida bilen har dragkrok eller ej kommer alltså aldrig in i registret och ingen lär kolla att monteringen är gjord ordentligt förrän skiten lossnar... På kontrollbesiktningen kollar man bara att en demonterbar krok går att lossa och montera.

Men hur 17 vet man om en bil har ett EU-godkännande, eller rättare sagt om den måste in på registreringsbesiktning eller ej efter att man monterat dragkrok efter konstens alla regler?

Det hela började när jag nyss försökte bli klok på om familjens reservbil, en Audi A4 från 1997, kan förses med dragkrok UTAN regbes. Jag vet helt enkelt inte vad jag ska titta efter bland uppgifterna i fordonsregistret. Jag jämförde därför med två av mina gamla Saabar, den ena från 1968 och familjens vardagsbil från 1975. Ingen av dessa har dragkrok monterad och alla uppgifter, klassningar m.m. ser ut som för den nyare Audin. Så jämför jag med volvovalpen från 1967, som HAR dragkrok... För denna bil syns tydligt en avvikelse bland uppgifterna i form av "Kopplingsannordning: KULA".

Så långt ser det alltså konsekvent och begripligt ut. -Fyra kollade bilar och bara den som HAR dragkrok har också detta inskrivet i fordonsregistret. Då kollar jag en reservdelsbil, också den en Saab V4 från 1976... Denna bil har dragkrok och detta framgår också av det ca tre år gamla registreringsbeviset i pappersform. MEN.... När jag nu kollar fordonsuppgifterna via Transportstyrelsens e-tjänst ser det ut som att den bilen INTE har någon dragkrok! VAD I HELA....? Här ligger det nära till hands att jubla, för om fordonsregistret inte längre noterar om en personbil har dragkrok eller ej, då borde jag kunna flytta över dragkroken från reservdelsbilen, haka på min släpkärra, gasa och vara glad. Kan det vara så att uppgifter om dragkrok bara inte syns i e-tjänsten? Men hur ska man i så fall kunna veta om en bil man tänkt köpa eller låna har en laglig dragkrok?

Slutligen kollade jag uppgifterna för mitt renoveringsobjekt/plåtpussel, en Saab 96 tvåtakt från 1964. I princip samma bil som ovan nämnda Saabar, men klenare motor och något lägre tillåten släpvagnsvikt. Mitt exemplar har ingen dragkrok, vare sig på karossen, regbeviset eller i registret, men när jag tidigare kollat uppgifterna mins jag bestämt att max släpvagnsvikt fanns angiven i fall man skulle få för sig att någon gång montera dragkrok. När jag nyss kollade e-tjänsten SAKNAS denna uppgift helt och hållet! Genom detta obegripliga försvinnande sprack också logik och konsekvens för de övriga bilarna.

Om man rakt av tagit bort uppgifterna om huruvida en personbil har dragkrok monterad eller ej kan jag förstå det, men att en endast fyra år äldre veteranbil samtidigt tycks ha blivit totalt berövad på max släpvagnsvikt känns barockt.
Någon här som vet vad som gäller och varför det ser ut som det gör nu?

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

• Uppland
    • EM34
SV: Flytta dragkrok mellan två likvärdiga bilar?
« Svar #1 skrivet: 14 okt-16 kl 01:13 »
RÄTTELSE:
Det är inte bara hos Transportstyrelsen saker försvinner, det sker visst också i mitt eget minne...  :-[
Jag kollade nu mina fysiska registreringsbevis och ser där att den gamla 64:n INTE har några pappersuppgifter om
vad BILEN faktiskt får dra om den skulle ha dragkrok monterat. Däremot finns uppgiften om max ca 800 kg om föraren har B-kort.

Ytterligare en reservdelsbil i samlingen, en Saab 96 från 1972, saknar helt och hållet uppgifter om släpvagnsvikter. Denna bil släpade
jag hem 2015 och den hade INTE dragkrok monterad. Bruksbilen av samma modell från 1975 har däremot dessa uppgifter (men har inte den heller dragkrok monterad) Reservdelssaaben från 1976, den som faktiskt HAR dragkrok monterad, har även den uppgifter om släpvagnsvikter men det saknas uppgift om att dragkroken är monterad. Renoveringsobjektet från 1968 har precis som min lätta lastbil en noteringen "Kopplingsanordning 1: KULA"

Mysteriet om varför vissa av mina Saabar saknar uppgifter om max släpvagnsvikt kvarstår. Kanske det kan ha något med ålder att göra, på bilar som inte tidigare haft dragkrok monterad? Det är åtminstone vad logiken pekar på, och i så fall går brytpunkten någonstans mellan 1972 och 1975, eftersom 75:an och 76:an ju har dessa uppgifter.

Det riktigt stora mysteriet är dock varför 76:an som hade dragkrok monterad INTE har denna inskriven i fordonsregistret? Med tanke på hur rostigt allt var så verkar kroken ha suttit på länge, och det känns inte speciellt troligt att man skulle ha missat detta på besiktningarna.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 14 okt-16 kl 18:01 »
Om en bil är helbils (helfordons) -godkänd så står det på registreringsbeviset, jag är inte säker på om det också står tydligt på uppgifterna Transportstyrelsen visar på nätet. Den VW Golf '97 som jag hade en gång i tiden var helbilsgodkänd.

Jag har märkt att när det gäller tillåtna släpvagnsvikter så kan det vara fullständig oreda bland bilar före '73 , som alltså registreringsbesiktigades första gången medan länsstyrelserna skötte bilregistret var för sig.
En bekant till mig har två Volvo Amazon från tidigt 60-tal, båda har haft dragkrok sedan urminnes tider. Den ena har en rimlig tillåten släpvagnsvikt på 800 kg eller något sånt, på den andra står det 3500 kg!  Jag har för mig att jag också har kommit i kontakt med någon 60-talsbil där uppgift om tillåten släpvagnsvikt saknades helt och hållet fastän det stod i registreringsbeviset att bilen hade dragkrok.

ensamhet

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 14 okt-16 kl 19:37 »
Uppgifterna på äldre bilar kan bli hur knasiga som helst i de nyare papperna. Jag har några Mercedesar från 60-talet och då är tjänstevikten lägre än totalvikten, på de nya regpapprena.

Kollar man på transportstyrelsens sida nu, så är tjänste och totalvikt detsamma på ena och på den andra saknas uppgift om totalvikt.
Bilen utan drag får dra mer än den med drag.

Transportstyrelsen verkar ha noll koll på om det är rimliga uppgifter i sitt register.

Skruva dit draget och kör, om du måste besiktiga kommer du att få veta i så fall.

Jag hade en skåpbil som var reggad om för att draget var paj, jag lagade det och ingen sa något förrän vid tredje besiktningen.
Då konstaterade de att draget suttit där länge och ändrade så det stod "drag" i sina papper.

Använd begagnade skruvar och måla eller underredsbehandla, så det inte syns att det är nymonterat.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 14 okt-16 kl 22:09 »
Nja det är inte så lätt.
Förutom att bilen måste vara helbilsgodkänd så skall draget in i papperna vid nästa besiktning.
Och då måste den där förhatliga lilla skylten med alla uppgifterna på draget vara kvar, och man behöver monteringsanvisningen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

johan 666

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 15 okt-16 kl 09:39 »
en kompis monterade dragkrok på sin 60 tals opel och regbesade den utan varelse typskylt eller monterings anvisning nästan nyss,han hade dock nått gammalt dokument om godkänd släpvangnsvikt

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 15 okt-16 kl 12:17 »
en kompis monterade dragkrok på sin 60 tals opel och regbesade den utan varelse typskylt eller monterings anvisning nästan nyss,han hade dock nått gammalt dokument om godkänd släpvangnsvikt

Finns ingen typskylt så får man schablonvikt vilken aldrig kan överstiga 750 kg eller däromkring.
Då gör besiktningsmannen en okulärbedömning av styrka och hållbarhet.   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #7 skrivet: 19 okt-16 kl 22:15 »
Enligt SFRO har man rätt att bygga egen dragkrok. Har man inte noga utförda beräkningar gäller så vitt jag vet 1500kg som högsta möjliga släpvikt, förutsatt att kulan är typgodkänd och konstruktionen i övrigt är uppenbart överdimensionerad, vettigt utförd och monterad i karossen efter konstens alla regler. På min volvovalp sitter hembyggt drag för just 1500kg och det är en ingenjörsmässig idiotkonstruktion som belastar bultarna hårt likt en kofot. Än har jag dock inte tappat någon släpkärra...

Jag gissar att om man har en äldre bil som "skitit sig i registret" och förlorat de viktiga uppgifterna så borde man i första hand kunna hänvisa till andra årsmodeller med samma karosstyp, och i andra hand borde det vara rimligt att man kan få en max släpvikt motsvarande bilens tjänstevikt. Sedan kan ju vissa motorsvaga bilar, bilar med svansmotor och andra mindre lämpliga konstruktioner vara dumma att hänga för många kilon bakom. Fiat 126 har t.ex. över 600kg tjänstevikt men fick bara dra 400kg, troligen pga att den är både baktung och motorsvag. Å andra sidan är en Lada Niva inte heller något motormonster (70hk på 1200kg vill jag minnas), och har en hjulbas nära spårvidden. Alltså en klart vinglig sak. Ändå får dessa dra 1500kg med utökat B-kort.

Någon som vet vad en reg-besiktning för dragkrok kostar?

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #8 skrivet: 31 okt-16 kl 22:32 »
Mitt akuta behov av bil med dragkrok inom snikbudget kommer nu lösas som följer:

Komplett drag för Audi A4, av sån där irriterande modern demonterbar typ från skroten för 500kr. Donatorbilens krok är låsbar men nycklarna saknas och kroken tycks ha rostat fast. Eftersom bilprovarna gillar att rycka i demonterbara dragkrokar och till råga på allt kräver perfekt funktion (inklusive nycklar i de fall kroken är låsbar), kommer jag byta till en fast krok för att inte dra onödigt intresse till installationen. Om mitt bilskrälle från 1997 INTE är helfordonsgodkänt kan det förstås bli trubbel, men knappast värre än att välja mellan regbesiktning (utan installationsanvisning blir det kanske svårt) eller efterkontroll med kroken borttagen.

Hur ska man som köpare av en begagnad bil ha en chans att veta om den påmonterade dragkroken är ok eller inte, i synnerhet om man passerat besiktningen tidigare utan att någon reagerat? Eftersom vilken klåpare som helst numera får montera krok första dagen av husvagnssemestern och det dessutom sedan länge varit ok att bygga egna drag för upp till 1500kg till äldre och udda bilar känner jag varken oro eller dåligt samvete för min lilla fräckis. Myndigheterna får fasiken skylla sig själva när de gör om registren och reglerna så allt blir en enda röra och mina gammelbilar förlorar sina släpvagnsuppgifter!  ;D

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #9 skrivet: 01 nov-16 kl 23:49 »
Hoppsan, nu när jag jämförde egna och andras bilar (tack Torbjörn!) verkar det som att min Audi är helfordonstjohejad, alltså ska jag kunna skruva på dragkroken själv utan att någon regbesiktning krävs. Att jag sedan inte har någon monteringsanvisning gör att det på sin höjd blir samma fel som på donatorbilen.

En skrämmande sak är hur pass rostangripna både rörprofiler och bultar hunnit bli på de knappt 20 år som dragkroken kan ha suttit på donatorbilen. Man får anta att dimensionerna på materialet är väl tilltaget under bilarnas normala livslängd, men det kan säkert inträffa att en och annan godkänd dragkrok av billigare fabrikat faktiskt hinner rosta ner till direkt farlig nivå, utan att detta kan upptäckas vid en normalslarvig kontrollbesiktning. Stora delar av draget sitter helt dolt i bilens kaross.

I stället verkar det som att bilprovarna ibland är direkt hysteriska på funktionskontroll av löstagbara dragkrokar. Sådana ska så klart inte kunna ramla loss, men att få underkänt om de rostat fast, låset oxiderat ihop eller nyckeln försvunnit, ja det känns som att sila mygg och svälja kameler! Med tanke på att det kostade min mamma 5000kr för en helt ny dragkrok bara för att låset kärvat ihop på de åtta år hon aldrig haft anledning att demontera kroken så antar jag att en del halvgamla bilar hamnar fullt funktionsdugliga på skroten för att ägarna tappat nyckeln till kroken och inte tycker 5000kr är värt att lägga på en gammal bil.

Nåväl, jag har min dragbalk och en bil som om jag fattat rätt inte behöver regbesiktigas. Eftersom den låsbara kroken sitter på en liten fastskruvad konsol i dragbalken kommer jag att byta till en icke demonterbar krok. Klart värt de 500kr prylarna kostade på skroten!

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #10 skrivet: 02 nov-16 kl 16:25 »
Det skiter sig med draget! Lite för ivrigt mekade jag isär den löstagbara kroken med vinkelslipen eftersom skräpet satt fast. Efteråt visade det sig att kofoten nog hade kunnat få loss kroken så att den hade gått att använda, men ivern lurade mig att i stället slipa bort alla spår av låsmekanismen och helsvetsa kroken. Naturligtvis tar svetstråden slut...

Efter denna flopp skruvar jag loss aluminiumprofilen som är själva stötfångaren, från dragbalken. Balken/rörprofilen är REJÄLT rostangripen, på ett ställe precis där krokens konsol är fastskruvad, är godset så tunt att det gick att slå hål med en hammare!

:o :o :o

Alltså, detta är MYCKET allvarligt! Donatorbilen var ca 15 år gammal, lite smårostig undertill men inte ens en antydan till dålig längst bak där dragbalken är infäst. Troligen har Audi varit duktiga med galvaniseringen av gammal tradition. Jag trodde dyra Brink/Thule skulle vara stadiga prylar, och även om draget jag köpte säkert skulle kunna hålla några år till är skadorna mycket oroande. Sköter man sin bil så den håller i 20 eller 25 år kan draget definitivt vara ruttet nog för att plötsligt braka! Skiten sitter så pass dolt att bilprovarna förmodligen inte kan kontrollera skicket...

Att svetsa fast demonterbara krokar tycks bara accepteras i några få specifika fall när tillverkaren intygat att detta ger fullgott resultat och att laga rost i dragbalken är inte tillåtet. Däremot får man ju bygga eget drag till äldre och udda fordon utan beräkningar och är karossen rutten kring dragkrokens infästningar får man ju laga. Snurrigt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 4 användare (1 dolda)
addebadde, älvlilja, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser