Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Material i hönshus  (läst 33113 gånger)

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
SV: Material i hönshus
« Svar #40 skrivet: 11 aug-09 kl 13:55 »
nu äntligen så har jag fått upp en utebur av 2 st så nu blir det öb i morron och köpa hönsnät
hårt arbete lönar sig...

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #41 skrivet: 15 aug-09 kl 08:02 »
3 veckors arbete under sem  resulterade i  att hönshuset snart är klart.
 hönsnät är beställt och kommer på måndag bägge uteburarna är nästan klara virket tog slut så en dörr till ena  uteburen är inte gjord
och inne i hösnhuset saknas ochså virke till dörren in till hönornas utrymme
uteburarna skall målas en ggn till..färgen tog slut så jag måste köpa mer färg
sen skall en skiva form plyfa köpas för att tillverka reden och  små luckor till utegårdarna .

div inredningsdetaljer skall tillverkas,sittpinnar mm
och hängrännor och stuprör skall köpas.

men nu är sem pengarna slut och mer måste intjänas innnan jag kan fortsätta......surt :(
sen är det detta med höns .... vi skulle vilja ha hedemora höns ca 5-6 st  så är det någon som vet om några så hör gärna av er.
hårt arbete lönar sig...

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #42 skrivet: 23 aug-09 kl 20:19 »
nu äntligen så har jag fått på nät till en av uteburarna  ganska pyssligt om man vill få nätet sträckt och fint.
i allafall om man är ensam när man monterar upp det.

bara en bur kvar att näta och sen lite nät till skiljeväggen inne .
hoppas att min 50 metersrulle räcker.....
hårt arbete lönar sig...

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #43 skrivet: 24 aug-09 kl 16:09 »
Du har verkligen fått till det bra. Det ser så himla fint ut så där kommer de att trivas gott! Hälsningar från Kolbäck.
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #44 skrivet: 28 aug-09 kl 22:03 »
tack inga-karin   nu snart så är det bara hönsen som saknas... verkar inte så lätt att få tag i hedemorahöns
hårt arbete lönar sig...

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #45 skrivet: 29 aug-09 kl 20:16 »
i dag satte jag upp min nytillverkade hönshusskylt ovanför dörren

så nu kan man inte ta fel på vad det är för bygge   :D
hårt arbete lönar sig...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #46 skrivet: 29 aug-09 kl 20:48 »
Snyggt!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #47 skrivet: 02 sep-09 kl 07:09 »
Kan bara hålla med. Himla fint har ni fått till det tycker Inga-Karin
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.

mamman

« Svar #48 skrivet: 03 sep-09 kl 08:22 »
WOW vilket bygge!!!!!  ;D Djupt imponerad!!!! *vågen*

Ang hedemorahöns - har du kollat på Svenska Lanthönsklubben? Det finns genbanksansvarig för hedemorahöns som kan hjälpa dig att få tag på djur! www.kackel.se Jag var just inne på rödlistan där och enligt den så finns det gott om hedemorahöns! Lite färre av andra dock om du vill slå ett slag för de mer hotade raserna istället...... ;)

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #49 skrivet: 12 sep-09 kl 21:42 »
det verkar som att vi änligen skall bli med höns om 2 veckor skall vi åka och hämta en höna med 6 kycklingar
 så nu får man ligga i för att hinna få hönshuset klart.

i dag gjorde jag klart redena och sen byggde jag ställningar som jag satte upp sittpinnar på
och under pinnarna svetsade jag i ordning en en gödsel  bord som skall täckas med galler och ytterligare en formplywod måste köpas in
så nu är det inte så mycke kvar innan hönshuset står klart
jag får se om man orkar köra ett pass i morgon ochså
i dag blev det 11 timmar hönshus   :P
hårt arbete lönar sig...

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #50 skrivet: 13 sep-09 kl 21:07 »
 i går kväll fick jag en form plyfa skiva av grannen så nu har jag en skit skiva till hönerna ;D ;D
skönt att slippa köpa en fullsize skiva när man bara behöver en liten bit...det är bra med goa grannar
En promenad i skogen med motorsågen resulterade i att jag befriade en bit av toppen av en vidfälld tall
som jag sen placerade i en av utegårdarna och uppepå  fick det bli en liten plattform...vi får väll se om någon höna vågar sig upp..
den andra uteburen fick sitt nät monterat och mellanväggen inne i hönshuset likaså så i dag  har varit en bra byggdag.
Jag kom in i hönshuset efter varit i en av uteburarna och jobbat då hadde min fru smygit sig in i hönshuset och placerade en keramik höna i ett av rederna ;D ;D  vilken syn .. fick mig ett riktigt gott skratt
tur att det är måndag i morgon så man kan åka till jobbet och vila upp sig lite :D
hårt arbete lönar sig...

mamman

« Svar #51 skrivet: 13 sep-09 kl 23:51 »
....vad blir det för höns då??? Fick du tag i hedemora??

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #52 skrivet: 14 sep-09 kl 00:09 »
En promenad i skogen med motorsågen resulterade i att jag befriade en bit av toppen av en vidfälld tall
som jag sen placerade i en av utegårdarna och uppepå  fick det bli en liten plattform...vi får väll se om någon höna vågar sig upp..

Det tror jag säkert de kommer! Framförallt eventuella tuppar, de har en fäbless för att flyga upp på det högsta de kan hitta, och gala.

Du täcker väl hönsgården med galler sen? Annars får du nog springa och jaga rymlingar. ;)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #53 skrivet: 14 sep-09 kl 19:25 »
det verkar som vi får hämta höna med kycklingar/ hedemora  om ca 2-3 veckor..vilket är skönt då hinner jag nog bygga klart allt jag har tänkt . och i slutet av veckan ska jag till lantmännen och hämta rådjursnät som jag beställt som jag har tänkt ha  till taket av uteburarna
hoppas att det är lika bra som jag tror att det är :-\ :-\

i dag vilodag från hönshusbygget då vedklyven jag hyrde ut  havererade och behövdes svetsas  :P
hårt arbete lönar sig...

burhönan

« Svar #54 skrivet: 17 sep-09 kl 20:39 »
Är inne på tredje hönshuset och nu får det bli kakel på väggar och klinker på golv!Har inga synpunkter på färg och mönster och lär kunna komma över restpartier mkt billigt då huset inte är allt för stort ca 15 kvadratmeter,golvet är gjutet och huset står på plintar Måste ju bli lätt att hålla rent och hålla småkryp borta eller tänker jag fel?

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #55 skrivet: 18 sep-09 kl 18:20 »
klart att det blir lätt att göra rent med kakel och klinker  det finns udda har jag sett för 80-100:- kvm men då tillkommer ju fix fog och primer.
  det enda jag funderar på är om det kanske blir halt på klinkergolv för hönorna??.

dagens jobb på hönshuset var att svetsa i hop ett par giljotin luckor till bägge utgångarna samt trixa i hop en öppnings anordning så jag kan öppna luckorna utanför burarna.
 det blev riktigt bra jag blev supernöjd med resultatet samt att lite gammalt skrot kom till användning
i morgon skall dörren inne i hönshuset  tillverkas och nätas och hängas upp...
nu är det inte mycket kvar att göra....riktigt roligt att få se att bygget snart är klart  1 år och 3 månader sen vi tog första spadtaget byggt på lediga stunder och helger.
nedräkningen till hönsen kommer har börjat..........10,
hårt arbete lönar sig...

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #56 skrivet: 19 sep-09 kl 16:38 »
Vi är så imponerade av ditt bygge.....nu väntar vi med spänning på att få se invånarna också.

Hälsningar från oss och vår lilla Hedemorahönsbesättning i Kolbäck

Daaniel

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 19 sep-09 kl 17:36 »
Betonggolv är bra :)

// Daniel

putte95

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 26 sep-09 kl 17:15 »
nu har äntligen pappa börjat bygga hönshus :) i stallet där korna har stått för länge sedan. inte så bra bilder.
ville inte ha nät då de ser så tråkit ut så det fick bli spjälor istället ;D.
på understa bilden ser man ett håt de ska bli redet.

putte95

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 26 sep-09 kl 17:18 »
ännu en dålig bild!. ovanför bordet ska sitt pinnarna vara. och under  ska ju då vara ett rede.
detta är in av avdelningarna de ska bli tre sammanlagt :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 6 användare (1 dolda)
Stengrim, Ylvalifalk, Be, ärt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser