Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Material i hönshus  (läst 33124 gånger)

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
SV: Material i hönshus
« Svar #20 skrivet: 26 dec-08 kl 18:00 »
jag hade inte så många bilder på just takstolarna men en tagen invändigt när dom är på plats med råspont .
bifogar några till på bygget
katten flisan är med på en bild och hon inspekterar dom nyköpta lecablocken så att dom håller byggnormskvalite  :)
hårt arbete lönar sig...

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #21 skrivet: 26 dec-08 kl 18:13 »
här kommer en bild till där man ser takstolarna samt en glad byggmästare som snart är i mål efter att ha putsat hela varvet runt ganska tröttsamt för armarna men helt klart värt besväret då det blev stor skillnad på putsad vägg kontra leca knottrig vägg= kul jobb
hårt arbete lönar sig...

yrhönan

• Lökshus
« Svar #22 skrivet: 26 dec-08 kl 18:18 »
Jättekul att få se bilder på bygget. Vi har också gjutit platta och resten byggs till våren. Det blir också murat. Maken har funderingar på hur man får det tätt mellan blocket mot taket. Så dina bilder hjälper nog!  :)
/håller genbanksanslutna blommehöns.

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #23 skrivet: 26 dec-08 kl 18:36 »
vi la en syll  med syllmatta längst upp på  sissta varvet  och skrå skruvade långa 27 cm skruv så att syllen satt fast sen på med takstolarna ...
hårt arbete lönar sig...

yrhönan

• Lökshus
« Svar #24 skrivet: 26 dec-08 kl 22:26 »
Ok, en fråga till; hur gjorde ni ovanför fönstret? Balk eller hur fick ni blocken att ligga stadigt där?  ???

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #25 skrivet: 27 dec-08 kl 12:23 »
Vi började bygga upp alla hörnen ca 6 skift,  första hörnet ger tot höjden på dom resterande 3 hörnen så vad vi gjorde va att ta en planka och rita in skiftena på det första hörnet och sen överföra måttena på resterande hörn sen är det bara att fylla utrymet mellan hörnerna ev spänna upp snöre mellan hörnerna på dom sidor av väggen som är längst då kan man bara följa murarsnöret men om man skall göra på detta vis så är det viktigt att plattan som man har gjutit är helt plan ,eller inte lutar för mycket min diffade ca 1,5-2 cm men det var inget jag brydde mig om då det ändå bara är ett hönshus+ att det går att justera på sista skiftet om man vill.
var 3e skifte la vi armering hela varvet runt samt över fönster och dörrar,
och när man skall lägga stenar över fönster och dörrar så byggde jag provisoriska ramar i storlek med  öppningen och fortsatte med skiftet som vanligt MEN  lägg med extra armering på nästa skifte och knyt öglor  av ståltråd ner i bruket mellan stenarna som sitter fast i armeringen sen när bruket torkar så håller dessa öglor fast stenarna och armeringsjärnet och blir x-tra stabilt men är det större bredare öppningar  kan man lägga med  grövre  arm järn eller järnprofil som fördelar trycket bättre
det är svårt att återge allt detta i text tycker jag men är det något som är luddigt så får du fråga på  jag är ingen xpert men har byggt en del  och delar gärna med mig av mina erfarenheter /fredrick
hårt arbete lönar sig...

yrhönan

• Lökshus
« Svar #26 skrivet: 28 dec-08 kl 10:22 »
Toppenförklarat, inte luddigt alls! Det tackar vi för.  :)
Vi har tidigare bara byggt trähus och jag vill inte ha träbygge till hönshus pga rått-risk så det ska muras upp i stället.

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #27 skrivet: 28 dec-08 kl 18:34 »
rått risken var en av anledningarna vi byggde hönshuset i sten samt att vi alldrig hadde byggt i detta matrl och slutresultatet blev u ochså bra .
har varit och snickrat lite i mellandagarna gjort klart en gavel helt samt lyckats snickra i hop en lite ljugarbänk att ha inne i  hösnshuset så man kan sitta inne och spana påhönsen
hårt arbete lönar sig...

chili

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 28 dec-08 kl 21:16 »
Jag är jätteimponerad.

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

yrhönan

• Lökshus
« Svar #29 skrivet: 29 dec-08 kl 09:08 »
Jättesnyggt blev det!  :D

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #30 skrivet: 15 feb-09 kl 11:58 »
nu har ljusa dagar kommit åter och energin kommer tillbaka vilket resulterade i ett litet tak ovanför entreen till hönshuset
små små steg i rätt riktning men det känns ändå att det är mycket kvar innan hönorna får flytta in man skulle behöva vara ledig en vecka och enbart bygga  :)
hårt arbete lönar sig...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #31 skrivet: 15 feb-09 kl 12:18 »
Nog blir man impad och avundsjuk.
Det kommer att bli så flott och  tevligt .
Lycka till  :D
Hedemorahöns

Alchemilla

« Svar #32 skrivet: 20 feb-09 kl 17:14 »
Otroligt snyggt hönshus!
Jag undrar om det behövs isoleras om man använder lecablock? vill skaffa höns i år och är novis. ???
Bor i Skåne på Linderödsåsen och det är ganska kalla vintrar här (med skånska mått mätt).

Bor i en by på landet i Skåne i ett 20-talshus som vi försöker renovera så ekologiskt som möjligt. I längan ska vi ha möbelsnickeri en vacker dag! Har stor tomt och lite mark och vill så småningom ha höns och får.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #33 skrivet: 20 feb-09 kl 17:44 »
Hej!

Hur gjorde ni mellan takutspånget (heter det så?) och väggen? Lämnade ni det öppet för ventilering, eller?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #34 skrivet: 27 feb-09 kl 17:45 »
takfoten är klädd men inte tätt dvs vi lämnar lite mellanrum på bräderna  men innan kläs takfoten med myggnät så inte innertaket blir tillhåll för div oönskade insekter  samt ett venilationsgaller i taknock på gaveln så luften kan cirkulera.
ang leca och isolering så har jag hört att leca som är putsad på båda sidorna skall motsvara 5 cm isolering.
Jag har 5 cm frigolit under plattan och sen tänkte jag ha 20 cm i taket och sen leca som är putsad på bägge sidorna i väggarn
det hoppas jag räcker ,, hönorna är ju på några watt st samt en värmelampa ev hadde jag tänkt skulle räcka och vårat hönshus står på hammarö / karlstad värmland.
hårt arbete lönar sig...

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #35 skrivet: 27 feb-09 kl 18:00 »
hittade några bilder som kanske kan spana på på takfoten innan och efter den har blivit klädd
hårt arbete lönar sig...

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #36 skrivet: 31 jul-09 kl 20:20 »
Nu äntligen efter en tids uppehåll så har jag börjat snickra igen på hönshuset
halva innertaket är uppe isoleringen är inköpt  och vetilatonsröret sitter uppe
och förrådet är fyllt med virke till uteburarna samt den åtrstående gavelspetsen.
samt två veckors semester kvar så det enda som hindrar mig från att försöka bygga klart är ekonomin  jjj-a va svindyrt det har blivit att åka till brädgården numera.....jag får hoppas hönorna värper guldägg   :)
hårt arbete lönar sig...

yrhönan

• Lökshus
« Svar #37 skrivet: 01 aug-09 kl 13:30 »
Jättekul att se fortsättningen på ditt bygge. Och visst är det dyrt med material, men kommer bara guldäggen sedan så... ;D

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #38 skrivet: 01 aug-09 kl 16:59 »
Jo du, smakar det så kostar det så våra ägg säljs för 250 kr.st  men det är sann lycka att känna att de har det bra även under kalla, blåsiga, mörka, vinternätter. De dyra utgifterna är ju bygget, men sen tycker inte vi att det är så kostsamt att hålla höns utan en droppe i havet jämförelsevis med vad tex. hundarna kostar. // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #39 skrivet: 03 aug-09 kl 08:56 »
i går åkte resten av inntertaket upp och isoleringen ligger som ett täcke ovanför.
hårt arbete lönar sig...

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 1 användare
Ylvalifalk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser