Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Material i hönshus  (läst 33103 gånger)

monika

• Gäst
Material i hönshus
« skrivet: 23 aug-04 kl 12:07 »
Vi ska bygga ett hönshus i form av en friggebod och har kikat på tipsen i boken "Höns i trädgården" och kollat runt här på forumet. Vi har dock inte lyckats finna något svar på frågan om vilka material som är lämpligast till innergolv och innerväggar. Friggeboden kommer att stå på plintar och får inte bli alltför dyr. Plank? Spånskiva? Gips? Plywood? Annat? Ovanpå golvlmaterialet tänkte vi lägga en plastmatta.

steinardaman

• Gäst
Re:Material i hönshus
« Svar #1 skrivet: 23 aug-04 kl 16:49 »
Jag håller på att bygga och valde spånskivegolv med plastmatta av kostnadsskäl.
Många rekomenderar betonggolv för att det är enkelt att göra rent med högtryckstvätt.

Vad som är rätt är väl mer svårt att säga.
Vart i landet bor du och har du tillgång till traktor eller stark rygg? betong kräver ju lite mer förarbete och kunskap och prismässigt vågar jag inte räkna på det.

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 aug-04 kl 14:11 »
Hej!

Ett par små tips. försök att få väggarna så släta och fria fria från sprickor som möjligt. Det förebygger ohyra, för då finns inte deras favoritgömslen. Löstagbar inredning, tex flyttbara enkelreden. Särskilt bra om man vill ha eller råkar få en ruvhöna. Ett plastgolv kräver relativt frekventa byten av strömaterial, eftersom det helt saknar uppsugningsförmåga. Ett gammalt tegel/cemntgolv eller rent av ett jordgolv däremot håller ströet torrt längre, men det är ju inte alla förunnat att ha ett färdigt golv att utgå ifrån när man bygger sitt hönshus.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Nilsson

« Svar #3 skrivet: 05 sep-04 kl 13:53 »
Ett tips är att bygga en större låda under sittpinnarna. Då kommer den mesta skiten att hamna där och vara ren från strö när du tar den! Givetvis ska det vara nät över lådan så att inte hönsen kommer ner i den.  Du kan kanske göra en lucka i väggen och öppna utifrån och på det sätter komma åt lådan? Det blir väldigt smidigt.

Archibald

« Svar #4 skrivet: 14 jun-05 kl 12:01 »
Jag skulle gärna se lite kort på era hönshus. Både i och utanför.
Är precis i tagen att bygga och skulle vilja få lite ideer.

hade tänkt att ställa mitt på lekablock, men nu så kanske det låter som om det är bättre att ställa det direkt på den grusade marken och a mycket strö, eller?
(är hemme och är magsjuk, så tankarna är inte 100% idag)

Archibald

« Svar #5 skrivet: 14 jun-05 kl 12:44 »
jo, man skall ju som sagt inte ha sprickor och så i väggarna, så jag antar att man spacklar, o målar.
lämplig färg?
skall man ha badrumsfärg som är fukttålig och blank, dvs lätt tvättbar, eller skall man putsa väggarna, stallfärg?

Susanne

« Svar #6 skrivet: 14 jun-05 kl 16:50 »
Mitt hönshus står på lekablock.

Det är isolerat med rokwoll som är behagligare än gullfiber att jobba med eftersom det inte kliar lika mycket. Bitarna som skärs ut skall måttas och passas in precis mellan reglarna. Knyckla inte ihop, för då tappas isoleringseffekt! Isolering behövs såklart även i tak och golv, annars gör det ingen nytta att isolera. Hur tjock den ska vara beror på i vilken ände av Sverige man bor. Allra längst söderut kanske det inte ens behövs isolering, medan det är ett absolut måste längst i norr. Jag tycker iallafall att hönshus, oavsett norra eller södra Sverige, skall hålla en temperatur på plussidan. Om det behövs måste man även sätta in ett element.

På insidan av rokwollen häftas en fuktspärr (byggplats) som måste vara hel, för annars blir det kalldrag. Ovanpå det spikas skivor som spacklas och målas. Jag har valt oljefärg avsett för utomhusbruk för att det skall tåla fukt, plus att det är lätt att torka rent. På utsidan av rokwollen läggs en vindspärr, antingen en vindskiva eller vindpapp. Ovanpå det spikas ytterpanel som målas.

Plastmatta på golvet är enkelt att hålla rent, men det är säkert ett målat betonggolv också.

Finns säkert andra förslag också, men så är iallafall mitt hönshus byggt.

Fönster får förresten inte heller glömmas! Det är ett måste!

I övrigt håller jag med tidigare förslag på själva inredningen. Allt skall vara löstagbart så det är lätt att ta ut och spola av vid rengöring, någon form av skitbinge under sittpinnarna, och lösa enkelreden som kan flyttas vid behov (som t.ex. när en ruvande höna skall kläcka sina kycklingar). Hyllplan kan vara en idé om golvytan är liten.

Ett tips är att åka runt till hönsfolk och kika i deras hönshus och hur de har löst det med bygge och inredning. Då får man alltid idéer till sitt eget hönshus.  :)

Archibald

« Svar #7 skrivet: 14 jun-05 kl 17:36 »
Det är det jag gjort, åkt runt, och tycker att många har missat en hel del. din beskriving gillade jag och det är låååååångt ifrån mycket som jag sett.

har inte riktigt sett eller hittat MITT hönshus än....

Archibald

« Svar #8 skrivet: 14 jun-05 kl 17:37 »
vad jag menade var att ditt verkar vettigt i förhållande till mycket som man sett.

Susanne

« Svar #9 skrivet: 14 jun-05 kl 21:18 »
Du får plocka det gottaste från varje hönshus du besökt!  ;D

Även om inget av dem du besökt fallit dig på läppen så kanske det finns något i varje hönshus som du tycker skulle passa ditt blivande hönshus.

Sen när du väl fått ihop ditt hönshus och fått hem dina höns så finns det inget som hindrar att du ändrar och gör om allt eftersom du upptäcker att något kanske skulle behöva förbättras, ändras eller tas bort. Dessutom är hönorna också ganska duktiga på att tala om hur de vill ha det så det är bara att lyssna på dem!  ;)

Om hönshuset är trevligt för en själv (och inte bara för hönorna) så blir det dessutom mycket roligare att vara där ute.  :D

Archibald

« Svar #10 skrivet: 14 jun-05 kl 21:59 »

skall se om jag kan gotta mig åt vad jag hittat  i de andras hönshus. nackdelen är att jag inte har något att gå på. frugan tyckte att  vad som helst borde duga, måste ta ett snack med henne.... det var hon som ville ha höns först... och jag som jobbar med att sälja hönstillbehör blir petigare o petigare (ja, jag erkänner, jobbar i en granngårdenbutik)
det måste ju se vettigt ut också.

fönster, skall sitta högt upp har jag förstått, åt söder.

lucka för hönsen, finns det varianter som är att föredra?
de jag sett:
1. lucka som man fäller ner, typ dörr fast uppifrån, alltså fäst med gångjärn.
2. giljotinlucka
3. liggande giljotinlucka

luckan skall ju gå att låsa enkelt så att inte andra djur kan ta sig in, eller hönsen ta sig ut...
frysrisker?

slog mig en sak. tuppars galande kan vara störande, har jag hört :-)
vi hör ju en av tupparna som bor ca 400 meter bort dagligen, men kan man få själva hönshuset lite mer ljudisolerat så att paradmästaren inte behöver höras så högt på morgnarna?
hur tidiga brukar de vara?
själva brukar jag säga att jag går upp och sparkar liv i tuppen, men .... jag tror det blir ombytta roller...

skall beställa material från nordpost till bygget nu, något speciellt att tänka på?

hade främst tänkt att  få upp en inhägnad, temporärt hönshus och ta mig ordentligt med tid och bygga ett snyggt hönshus i sommar.

Susanne

« Svar #11 skrivet: 15 jun-05 kl 19:25 »
Lucka har jag ingen erfarenhet av annat än vår egen hemmasnickrade. En lös lucka som låses med en vridbar träkloss, ungefär som man stängde gamla utedass förr.

Frysrisk? Den lär väl finnas, åtminstone i norr, eftersom luckor inte är isolerade. Vi har löst det genom att täppa igen luckhålet från insidan med en låda fylld med isolering. Lådan passar in perfekt i hålet. Enkelt att dra ut när den inte behövs och enkelt att sätta tillbaka när den behövs.

Vårat hönshus är isolerat och det räcker för att tuppens galande inte ska störa tidiga mornar. Hur tidiga tuppar är tror jag beror lite på var i Sverige vi bor. Vi har midnattsol på sommaren, och dyngsrytmen kanske ser annorlunda ut för mina höns än för andra där de har möjlighet att anpassa sig efter dagslängden med mörker och ljus? Mina intar nattpinne rätt tidigt, redan kring 18 på kvällen, och är uppe vid... tja, vad ska jag tippa på...kring 3-4 skulle jag tro.  

Neta

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 jun-05 kl 14:54 »
Apropå fönster så är det bra med två fönster mitt emot varandra, ett åt söder och ett åt norr tex. Självklart beroende på hur stort hönshus du gör. De kan sitta på normal fönsterhöjd.
Tänk även på ytan! Beroende på var i Sverige, under vintern är det ganska lång period då hönsen mest är inomhus. Jag har cirka 30 kvadratmeter till 16 höns. Likadant med hönsgården, om hönsen bara ska vara i hönsgården eller om de har möjlighet att vara fria ute! Jag har utgången från hönshuset under en traktorcarport och har en hönsgård utanför den så att de kan gå ut både under tak och utan tak. Sen går mina fritt på gården och åkrarna.
Luckan till hönshuset har vi bara sågat ut ur det isolerade stall som vi gjorde om till hönshus. Luckan har ett ordentligt handtag fastsatt att ta tag i och dra den utåt. Sen en vanlig hasp att låsa med när det är kväll!
Lycka till!

Dassblomman

• Södermanland
SV: Material i hönshus
« Svar #13 skrivet: 16 okt-08 kl 13:20 »
hm finns så mycket fina hönshus :D vi funderar nu på en gammal husvagn att bygga om till hönshus (vi är inte husvagnsmänniskor annars ;D) På tomten har vi även ett gammalt skjul som iaf jag tycker kunde funka som hönshus om man delade av det (så vi får plats med trädgårdsprylarna i andra halvan). Det är ganska slitet och oisolerat (är bara brädor och nån spånplattsliknande fasad utanpå som börjar bli lite mjuk och fluffig...) men det vore ju topp om man kunde använda det istället... Det finns två gamla fönster på så de skulle få hyfsat med ljus... några tips?

Krågedal

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 16 okt-08 kl 14:20 »
Hej ! Kul att ni är intresserade av dessa individer.  ;DJag vill gärna tillägga att de är ej krävande varelser, men sammtidigt ska deras bostad vara en bra bostad för dem. Jag gjorde om det gamla dasset till hönshus och jag tog vad vi hade hittade spånskivor som fick bli nya innerväggarsom vi har målat med oljefärg mm. till detta en STOR "rastgård" nu till vintern blir det en köldridå framför dörren och luckan så att värmen stannar kvar och det blåser ej på hönan :-[ Ska se om det är mer jag kan komma på.... ???Men gör som Kajsa varg " ta vad ni har" princip så blir det billigare
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #15 skrivet: 25 dec-08 kl 10:52 »
jag håller på att bygga ett hönshus och bifogar här några bilder på hur jag har gjort det.
det är ännu inte klart men om bara pånboken börja svälla igen efter allt jusstök så ska jag dra igång och bygga inredning
hårt arbete lönar sig...

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #16 skrivet: 25 dec-08 kl 10:57 »
Vad tjusigt det ser ut att bli! Och stort fönster också, kan tro att hönsen kommer bli lyckliga över det! Ska bli kul att se vad som händer framöver! :)

chili

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 25 dec-08 kl 14:14 »
highsidern: Det ser jättefint ut. Är det lecablock?

Vad blir dt för storlek på huset?

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #18 skrivet: 25 dec-08 kl 17:11 »
highsidern: Det ser jättefint ut. Är det lecablock?

Vad blir dt för storlek på huset?

/Chili

det är leca 20*15*60 och huset  gjorde jag efter dom nya friggebodmåtten så 15 kvm stämpelavtryck 3*5m samt taknockshöjd 3 meter... det blev 3,15 lite felberäkning av takstolarna
putsat och målat  280 stenar gick åt ca 70 säckar bruk till murning och puts.
 15 säckar cement till plattan ca 2 kubik gjutgrus och ca 2 kubik singel att sätta grunden på
takstolarna gjorde jag själv av eget virke som en vän som har sågverk sågat till mig så tallen som gav oss virket hadde växt bara 30 meter från där vi nu placerat hönshuset
hårt arbete lönar sig...

chili

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 25 dec-08 kl 19:21 »
Jättefint.

Lägg gärna upp några foton till om du har. Vore t ex kul att se fler bilder från när ni bygger på taket med takstolarna.

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser