Hej!Vi har ostfriesiska mjölkfår för husbehov. Vi köpte dem från gårdar med gårdsmejeri. Jag tycker att dem passar utmärkt för självhushållare. Rasen kommer från Tyskland och där var dem alltid fattigmans 'ullmjölkgrisar' i stället för getter som är bara fattigmans kor. Jag tycker inte heller att dem är jätte svårt att hålla, men jag har faktisk ingen erfarenhet av andra får. Eftersom det är så mycket efterfråga efter ostfrieserna tänker vi importera avelsdjur från Österrike nästa år. Dessutom finns där en facebookgrupp som heter 'mjölkfår'. Kanske får man igång en avelsförening så att alla i Sverige har tillgång till dessa fantastiska djur.
Mina mjölkfår går på bete eller får ensilage. Under sista delen av dräktighet och under laktationen får dem dessutom havre+ärter. Dem har alltid tillgång till mineralfoder för får med koppar och saltsten. Eftersom vi har bara jätte dåligt naturbete kräver dem en hel del kraftfoder. Jag kollar deras hull i samband men utfodring och mjölkning. Känner man för många ben måste man ger dem mer kraftfoder. Dem ger så mycket mjölk att man måste inte ger lamm något extra, tvärtom jag håller lamm bort om jag ger tackorna kraftfoder. Efter 2 månader är lamm tillräcklig stor att dem klarar sig utan mamma och man får mjölken. Tackorna måste också mjölkas direkt efter lammning. Deras juver är så tjock och full att dem får lite ont och om en liten vinglig lamm börja dricka så drar dem gärna iväg. Efter jag har mjölkad dem och juver är inte längre så spänt känns det mer behaglig för tackorna om lammen dricker.Har dem bara ett lamm kan man redan mjölka om dem dia.Första tiden, 2 månader efter lamning får jag omkring 2 liter mjölk per tacka och dag. Vi jobbar både och det är oftast rätt så jobbigt med mjölkning och ystning, därför sinar jag tackorna efter 2 eller 3 månader. Då har vi tillräcklig ost för ett helt år. Men om man är mer profsinriktad kan man mjölka några månader till. I år mjölkade jag i början som vanligt 2 gånger om dagen och efter en månad bara en gång om dagen. Dem gav nästan så mycket mjölk som men en gång och började inte sina. Fårmjölk är tjockare en komjölk, dvs det har mer fett och mer protein. Den passar kanske inte för att dricka direkt, framförallt inte för folk som dricker mellanmjölk. Men man får mycket mer ost per liter mjölk an från komjölk. Dessutom är det lätt att ysta fårmjölk.Jag betäcka mina ungtackor i första året, men jag mjölkar dem inte utan dem får bara vara med sin lamm.Som självhushållare använder jag också ullen. Jag tycker att mjölkfårull passar bra för handspinning. Ullen är inte så mjuk som finull men det sticks inte och man får slitstarka tröjor och sockor som går att tvätta i tvättmaskin.