Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  elförbrukning  (läst 4407 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

• Blekinge
elförbrukning
« skrivet: 21 sep-16 kl 16:10 »
tex en mickrougn kör på 750w i 3 minuter och kilovatpris 1,50kr hur räknar jag ut det?

mvh

malarmaster

• Gäst
SV: elförbrukning
« Svar #1 skrivet: 21 sep-16 kl 18:12 »
750 w/h delat med 60 min = 12,5 w per minut x 3min= 37,5 w    ,förbrukningen under tre minuter

1 kw = 1000w  , 1,50 kr delat med 1000w = 0,015 öre/w.

37,5w x 0,015 =56,25 öre.  det kostar alltså 56,25 öre att ha mikron igång tre minuter.  ulf

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 21 sep-16 kl 19:03 »
Eller snarare 5,625 öre ;) 

0,0375 kWh x 150 öre/kWh

malarmaster

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 sep-16 kl 20:53 »
 ;D, sant. decimalkommat kom fel. tyckte det var dyrt...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 21 sep-16 kl 22:34 »
Tänk på att en mikrovågsugn inte har 100 % verkningsgrad, och den effekt som anges på fronten på en sådan är den mikrovågseffekt som verkligen bidrar till att värma upp maten. Effekten som förbrukas från elnätet är högre, och brukar stå på typskylten på baksidan.

En annan sak att tänka på, är att skilja på begreppen energi och effekt, och att använda rätt enhet för respektive sak. Energi är ju effekt gånger tid, och anges i civiliserade länder med SI-enheter i t ex Wh, kWh eller Ws (även kallat J, joule)  Effekten anges i t ex W eller kW.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 21 sep-16 kl 23:19 »
Låt säga att en 750W mikro drar 1 100W (jag hade en sådan) så blir det visserligen lite dyrare, men inte så man avstår att använda den (8,25 öre).

Däremot kan det ställa till med problem om man skall köra den på klen matning, t ex inverter eller litet elverk.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 22 sep-16 kl 08:04 »
Låt säga att en 750W mikro drar 1 100W (jag hade en sådan) så blir det visserligen lite dyrare, men inte så man avstår att använda den (8,25 öre).

Däremot kan det ställa till med problem om man skall köra den på klen matning, t ex inverter eller litet elverk.

Det senare problemet framför allt pga mikrons dåliga effektfaktor och den höga startström som en traditionell mikro med transformator i nätdelen drar. Ska man köra en mikro på ett klent elverk är det bättre att välja en mikro med switchad nätdel (tillverkarna brukar skryta om "inverter"). Och ska man köra den på batterispänning bör man ta en som från början är avsedd för 24 V likspänning.

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 22 sep-16 kl 09:26 »
tänker mer att jag vill ha ett sätt att snabbt räkna ut det hela,nån snabb formel, eller är det denna som gäller?
kostnad=p*t*a/1000

p=effekt i watt
t=tiden i timmar
a=priset i kronor

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 22 sep-16 kl 09:51 »
Tittade lite snabbt efter 24V mikro, men de verkar alla bygga på 230V med en inverter innan. Vet du om någon faktiskt kör på 24V eller 12V?

Det kommer nog snart mer anpassade ugnar med ny teknik. http://www.nxp.com/products/rf/rf-power-transistors/rf-cooking/915-mhz-rf-cooking:RF-COOKING-1

Goose,
Formeln är:   Kostnad (kronor) = effekt (kW) x tid (timmar) x kilowattpriset (kronor/ kWh)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 22 sep-16 kl 11:10 »
Tittade lite snabbt efter 24V mikro, men de verkar alla bygga på 230V med en inverter innan. Vet du om någon faktiskt kör på 24V eller 12V?

Det kommer nog snart mer anpassade ugnar med ny teknik. http://www.nxp.com/products/rf/rf-power-transistors/rf-cooking/915-mhz-rf-cooking:RF-COOKING-1

Goose,
Formeln är:   Kostnad (kronor) = effekt (kW) x tid (timmar) x kilowattpriset (kronor/ kWh)

Inte kilowattpris, utan kilowattimpris. Annars var det rätt.

Det spelar ingen roll för ett klent elverk eller växelriktare om mikrovågsugnen har en gammaldags magnetron eller modern transistorteknik som genererar mikrovågorna. Det avgörande är om ugnen har traditionell nättransformator eller switchad spänningsomvandlare, båda dessa tekniker fungerar med såväl magnetron som transistor på mikrovågssidan.
Switchad spänningsomvandlare har blivit vanligt i lite mer påkostade mikrovågsugnar under de senaste 10-15 åren (jag har en Panasonic, tillverkad ca 2005, som har switchad spänningsomvandlare), men små lågprisugnar har fortfarande utan undantag nättransformator.

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 22 sep-16 kl 12:08 »
så watt till kilowatt i formlen:  ex 9oowatt i formlen o,9kw?

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 22 sep-16 kl 12:14 »
ett exempel: en 60watts glödlampa lyser 1 timme,1,50kr kilowattpris.

0,060*1*1,50=0,09kr=9öre

har jag tänkt rätt?

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 22 sep-16 kl 12:28 »
ett tillägg bara: förr sa man ju att en kwh kostade sammanlagt 1krona stämmer det fortfarande eller är det 1,50 eller mer?

johe71

« Svar #13 skrivet: 22 sep-16 kl 12:44 »
jag bor i område 3, har en årsförbrukning på drygt 14000 kWh, har ett avtal med rörligt elpris och mitt snittpris räknat på senaste året är 1,52 kr / kWh

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 22 sep-16 kl 14:08 »
ett tillägg bara: förr sa man ju att en kwh kostade sammanlagt 1krona stämmer det fortfarande eller är det 1,50 eller mer?

Det beror helt och hållet på vilken elhandlare man gör affärer med, vad för slags avtal och vilken tid på året det är. Glöm inte bort nätbolagets avgifter, om nätbolag och elhandlare är olika bolag för din del. Då måste du kolla båda räkningarna/avtalsvillkoren för att få en fullständig bild.

De flesta småkunder i Sverige får nog betala mellan 1 och 4 kr/kWh idag. Har man rörligt elpris kan det bli stora säsongsvariationer.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 22 sep-16 kl 14:44 »
Jag med min förbrukning på drygt 20 000 kWh betalade förra månaden 1,31 kr/kWh och i april förra året 1,19 kr/kWh. Det är vattenfall som levererar hit. Man får se upp med dem så att man faktiskt har ett avtal, annars hamnar man i ett dyrare tillsvidare-avtal. Och som torbjörn skriver, tänk på att elsäljare gärna utelämnar nätavgiften när de vill att du skall byta till deras bolag.

Goose, kilo betyder 1000 (kilo-gram, kilo-meter osv). Det är lätt att räkna fel om man blandar, därför är det bra att räkna med t ex kronor, timmar, kW, kWh hela tiden.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 22 sep-16 kl 14:50 »
Inte kilowattpris, utan kilowattimpris. Annars var det rätt.

Det spelar ingen roll för ett klent elverk eller växelriktare om mikrovågsugnen har en gammaldags magnetron eller modern transistorteknik som genererar mikrovågorna. Det avgörande är om ugnen har traditionell nättransformator eller switchad spänningsomvandlare, båda dessa tekniker fungerar med såväl magnetron som transistor på mikrovågssidan.
Switchad spänningsomvandlare har blivit vanligt i lite mer påkostade mikrovågsugnar under de senaste 10-15 åren (jag har en Panasonic, tillverkad ca 2005, som har switchad spänningsomvandlare), men små lågprisugnar har fortfarande utan undantag nättransformator.

Men transistortekniken behöver väl inte så hög spänning som en magnetron? Och transistortekniken blir inte heller låst vid att magnetronen måste fullmatas för att gå rätt.

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 22 sep-16 kl 15:20 »
ett exempel: en 60watts glödlampa lyser 1 timme,1,50kr kilowattpris.

0,060*1*1,50=0,09kr=9öre

har jag tänkt rätt?

är detta rätt tänkt?

Alexn72

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 22 sep-16 kl 15:37 »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #19 skrivet: 22 sep-16 kl 21:58 »
Men transistortekniken behöver väl inte så hög spänning som en magnetron? Och transistortekniken blir inte heller låst vid att magnetronen måste fullmatas för att gå rätt.

Mikrovågsugnar med switchad nätdel och magnetron drar ner matningsspänningen till magnetronen vid låg effekt (istället för att låta ett "blinkrelä" slå till och från som en enkel transformatormikro).
Det spelar ingen roll på primärsidan vilken spänning man har efter nätdelen, det är bara en fråga om antalet varv i transformatorns sekundärlindning, eller hur den switchade omvandlaren dimensioneras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 2 användare
Ollefund, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser