Ja, det är ganska lätt gjort. Koppla in en glödlampa t ex 12 V 5 W mellan kolen. Anslut en reglerbar spänning med minus till jord och plus till D+ (blecket nära en av fästskruvarna när det är en Bosch-regulator). Öka spänningen sakta och kolla att lampan slocknar när spänningen når ca 14 V och tänds igen om man sänker spänningen under samma värde.
Det är sällan en Bosch-tillverkad regulator går sönder annat än genom att kolen är utslitna. Piratregulatorer är däremot högst opålitliga, när de fungerar så reglerar de ofta på lite väl hög spänning så det finns risk att batteriet laddas sönder om man har en sådan regulator i en bil som går i långa dagliga körningar.
Observera att det finns en del udda Bosch-regulatorer som avviker från det normala. Något år på 80-talet använde Volvo en regulator med en extra kontakt för en tempgivare som var placerad under batteriet, för att få bättre temperaturkompensering. En sådan regulator kräver att tempgivaren är inkopplad för att fungera bra. Modernare regulatorer (generatortyper KC m fl, där fläkten inte sitter på remskivan utan innanför generatorns gavel) mäter ibland spänningen på både B+ och D+ , de är svårare att koppla upp för provning på bänk.