Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dyrt att arbeta....  (läst 6680 gånger)

farmarn

Re:Dyrt att arbeta....
« Svar #20 skrivet: 25 jul-07 kl 16:21 »
En gång för många år sedan jobbade jag i kyrkan. Jag var kamrer (hur kul är det... ???). Vi hade haft en stor insamling till något projekt i Afrika någonstans. Jag hade hinkar med växelmynt som skulle räknas.
Efter att ha räknat hela förmiddagen var jag helt kolsvart om händerna. Likaså var mitt skrivbord svart och mitt röda skrivbordsunderlägg gick inte att känna igen.
Jag konstaterade då att det är bara skit med pengar...
Vi lever på en liten, liten gård med lite, lite mark där vi har en del djur. Vi har fyra barn. De har inte många tv-kanaler men de har ankor. De har inget tv-spel men de har häst. De äter inte  på snabbmatskedjor men maten de får är ren och producerad av oss själva eller i närområdet. De dricker inte coca-cola men de får hemkokt hallonsaft av hallon vi plockat i skogen.
Min man jobbar heltid, men har fria arbetstider. Jag jobbar ibland när vi behöver något till huset som kostar.
Som föräldrar tror jag att vi tänker att barnen behöver grejer som de egentligen inte alls frågar efter. Eller frågar efter för att de testat hos någon kompis, men när man väl skaffar det så är de inte intresserade. Det finns så mycket skapade behov. Genom all reklam som regnar över oss så fort vi sticker näsan utanför dörren utsätts vi för en mängd mentalal våldtäkter varenda dag. Bilder på varor vi aldrig bett om att få se. Och fast vi inte saknat dem kan vi plötsligt finna oss själva köpandes dessa varor.
Det är tröttsamt att alltid liksom vara på sin vakt - är det här verkligen mitt behov - eller  är det någon som vill tvinga mig att köpa - den typen av frågor man håller på och ställa sig hela tiden.
Visst kan barnen bli  trötta ibland - varför kan vi inte göra "som alla  andra". Men när sedan deras kompisar alltid vill komma till dem för att det är så häftigt med ankor och hönor och får och hästar - då är de väldigt stolta över att vi vågar välja bort.
Lena

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #21 skrivet: 26 jul-07 kl 20:33 »
En gång för många år sedan jobbade jag i kyrkan. Jag var kamrer (hur kul är det... ???). Vi hade haft en stor insamling till något projekt i Afrika någonstans. Jag hade hinkar med växelmynt som skulle räknas.
Efter att ha räknat hela förmiddagen var jag helt kolsvart om händerna. Likaså var mitt skrivbord svart och mitt röda skrivbordsunderlägg gick inte att känna igen.
Jag konstaterade då att det är bara skit med pengar...
Vi lever på en liten, liten gård med lite, lite mark där vi har en del djur. Vi har fyra barn. De har inte många tv-kanaler men de har ankor. De har inget tv-spel men de har häst. De äter inte  på snabbmatskedjor men maten de får är ren och producerad av oss själva eller i närområdet. De dricker inte coca-cola men de får hemkokt hallonsaft av hallon vi plockat i skogen.
Min man jobbar heltid, men har fria arbetstider. Jag jobbar ibland när vi behöver något till huset som kostar.
Som föräldrar tror jag att vi tänker att barnen behöver grejer som de egentligen inte alls frågar efter. Eller frågar efter för att de testat hos någon kompis, men när man väl skaffar det så är de inte intresserade. Det finns så mycket skapade behov. Genom all reklam som regnar över oss så fort vi sticker näsan utanför dörren utsätts vi för en mängd mentalal våldtäkter varenda dag. Bilder på varor vi aldrig bett om att få se. Och fast vi inte saknat dem kan vi plötsligt finna oss själva köpandes dessa varor.
Det är tröttsamt att alltid liksom vara på sin vakt - är det här verkligen mitt behov - eller  är det någon som vill tvinga mig att köpa - den typen av frågor man håller på och ställa sig hela tiden.
Visst kan barnen bli  trötta ibland - varför kan vi inte göra "som alla  andra". Men när sedan deras kompisar alltid vill komma till dem för att det är så häftigt med ankor och hönor och får och hästar - då är de väldigt stolta över att vi vågar välja bort.
Lena

Jag tycker att ni kan vara stolta med er familj, vad mer kan man göra, ni kommer att vara glada på äldre dagar, för att ni gett er familj det ni behöver en samvaro, ett tryggt liv, för er och era barn som förmodligen när de är vuxna aldrig kommer att bryta familjebanden.

Hälsn Leif

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #22 skrivet: 02 aug-07 kl 12:43 »
[...] Det finns så mycket skapade behov. Genom all reklam som regnar över oss så fort vi sticker näsan utanför dörren utsätts vi för en mängd mentalal våldtäkter varenda dag. Bilder på varor vi aldrig bett om att få se. Och fast vi inte saknat dem kan vi plötsligt finna oss själva köpandes dessa varor.
[...]

Ja det är svårt att värja sig när hela samhället är uppbyggt på konsumtion.

Tack för ordet "mental våldtäkt". Ska börja använda det.  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Brutalblå

• Bohuslän
« Svar #23 skrivet: 05 aug-07 kl 20:56 »
Ja det är svårt att värja sig när hela samhället är uppbyggt på konsumtion.

Tack för ordet "mental våldtäkt". Ska börja använda det.  :)

Nä, ge helsike i det! Det är en skymf mot personer som varit utsatta för verkliga våldtäkter.
"Varför köper du ekologiskt kaffe när det är dyrare?"
"Det drabbar ingen fattig."

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #24 skrivet: 05 aug-07 kl 21:06 »
Mentala våldtäkter är i och för sig lika verkliga  :(
Sign 'En drabbad'

Fordson

« Svar #25 skrivet: 06 aug-07 kl 11:23 »
Håller med "Nypålandet". Barnen skall inte bli lidande. Jag kommer ihåg ett "hippie" kollektiv utanför min hemstad (på 90:talet faktiskt) dom vuxna tyckte dom levde underbart men jag är inte lika säker när det gäller barnen. Dom blir säkert värsta juppie's när dom blir stora. Nåväl, jag var "fri" tills jag "skaffade" familj och barn, när barna blir stora kanske jag blir "fri" igen. Till dess ska jag försörja mina barn och se till att dom får en bra uppväxt med valfrihet att utvecklas i ett samhälle som faktiskt finns och de flesta befinner sig i. Sen att jag håller mina får, plöjer mina gärden och leker bonde  (och helst skulle bara göra det) är nåt som håller min själ levande, pengarna måste in hämtas på ett kontor i stan. Tyvärr.

Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser