Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på att få blank målad takfärg att upplevas som matt  (läst 7374 gånger)

lillatorpet

• Jämtland
Hej har ett målat trätak i vit matt färg. Sen är det tilläggsmålat på 2-3 plankor lite här och där- där färgen tappat med en blank vit färg. Vilket gör att det ser ut som fläckar i taket. Finns det något enkelt tips jag kan göra för att "matta" dessa fläckar utan att behöva måla om hela taket.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Tips på att få blank målad takfärg att upplevas som matt
« Svar #1 skrivet: 06 sep-16 kl 21:12 »
Många färger blir matta om de utsätts för något starkt alkaliskt, t ex ammoniak, lut eller soda. Men om det lyckas eller inte beror på vad det är för slags färg (oljefärg, alkyd, akryl, latex, epoxi, uretan, lim osv osv).

Om det finns kvar av den blankvita färgen som taket är bättringsmålat med, så måla upp en provbit med den färgen, låt den torka grundligt (låt den ligga framme några dagar tills allt lösningsmedel har avdunstat och lägg den sedan i ugn vid 80 grader några timmar) innan du provar olika kemikalier på den. Har man otur kan den ju bli missfärgad på kuppen.

mulen

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 08 sep-16 kl 13:13 »
Man ska väl kunna dölja vita hål / fläckar i väggen med vetemjöl- kan det vara en lösning i ditt fall? - helt taget i luften nu- kanske inte funkar eftersom det är tak. Det Kanske slutar med att alla som passerar taket får vetemjöl i håret :D

malarmaster

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 sep-16 kl 17:42 »
förutsatt att det är målat med en modern färg (alltså inte limfärg) kan du ta en matt vit takfärg att dutta på de fläckar som finns. Vet du vilket fabrikat som användes sist så är det ju lättast att hitta rätt vit kulör då de skiljer mellan fabrikaten.

ett annat tips är att dutta fläckarna med ren filmjölk,efter tork lär de bli matta. dock är denna behandling inte vattentålig dvs det är lätt att torka av och den blanka färgen kommer fram igen.

lillatorpet

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 03 okt-16 kl 08:35 »
Filmjölk lät intressant men det finns ingen risk att det börjar lukta surt?

lillatorpet

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 03 okt-16 kl 08:37 »
Färgburkarna är inte kvarlämnade- så kan inte testa på någon träskiva.

bua

« Svar #6 skrivet: 04 okt-16 kl 20:41 »
När filmjölken torkat luktar det ingenting. Jag gissar att om det är mindre ytor så luktar det knappt under torktiden heller. När jag målade ett helt rum med filmjölksfärg fanns det en svag fil/sur lukt i ett par dagar i just det rummet.

lillatorpet

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 04 okt-16 kl 20:56 »
Låter spännande. Kanske värt ett försök

lillatorpet

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 05 nov-16 kl 10:53 »
Har hittat lite matt vit färg i en garderob. Vet inte om det är den som använts- men kan det bli ännu mer synligt om jag testar att måla med matt färg över den blanka vitmålade förbättringaytorna? Det synd bara ifrån en vinkel- precis när man kommer in i köket. Alla andra vinklar syns inte de blankmålade "fläckarna"

Palle500

Tips på att få blank målad takfärg att upplevas som matt
« Svar #9 skrivet: 05 nov-16 kl 14:01 »
Prova att matta ned de blanka partierna med sodatvätt. Sen tvätta hela taket med en svag sodalösning?

lillatorpet

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 06 nov-16 kl 11:58 »
Hade tänkt undvika och slippa måla hela taket :)

Palle500

« Svar #11 skrivet: 08 nov-16 kl 02:53 »
Just därför du endast skall matta ned de blanka partierna med målarsoda. Antar att det oljebaserad färg?

lillatorpet

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 22 nov-16 kl 08:52 »
Varför måste jag tvätta HELA taket efteråt?

lillatorpet

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 04 feb-17 kl 13:33 »
Hahaha nu skriver jag om taket igen- kan inte riktigt släppa det hela. Det är endast vid visst dagsljus som "fläckarna" syns. Vad tror ni om att slipa dem matta- eller finns det risk att jag slipar bort färgen då- kanske inte ens är någon ide- att det inte blir någon skillnad. Försökt slipa en fläck, väldigt försiktigt men då hände inget.

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 3 användare
alternaiv, MÅNZBO, iberisk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser